در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | **نماینده گروه اجرایی** درباره نمایش لباس جدید پادشاه: آران قادرپور، از اعضای انجمن منتقدین خانه تئاتر لباس جدید پادشاه به
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 02:09:01
آران قادرپور، از اعضای انجمن منتقدین خانه تئاتر

لباس جدید پادشاه به نویسندگی فرزاد فخری زاده و کارگردانی لادن نازی شبهای پایانی اجرا را بر صحنه تالار سنگلج سپری می کند.
درسال 1301ه.ش مجلس شورای ملی قانون استعمال البسه وطنی را تصویب می کند. در همان دوران احمد شاه قاجار سفری به انگلستان دارد. در این سفر او ناچار است لباسی دیپلماتیک که توسط خیاط انگلیسی دوخته می شود را بر تن کند. لباس جدید پادشاه عنوان یکی از داستانهای معروف نویسنده دانمارکی هانس کریستین اندرسن است که در 1837 در مجموعه قصه های پریان این نویسنده منتشر شده است. اجرای تصویرهایی با لباس های رنگی همان مفرح بودن را به نمایش می دهد که در قصه اصلی با همین عنوان سرگرممان می کند. داستان واقعی است . بخشی از تاریخ معاصر ایران است و اواخر حکومت قاجار. قصه به تناسب پیش می رود و اجرا به پیام طنزآمیز آن فرم می دهد. حضور عروسکها و اجرای دلبرکان و ظاهر شدن باربی قد بلند و مو بلوند نیز به نمایش باری فانتاستیک می دهد. آنچه که در این اجرا نقش دارد بازی های زبانی است که متن بر دوش بازیگران گذاشته است . دیالوگهای فارسی و انگلیسی که به اندازه کافی رویشان زمان سپری شده است. در این نمایش بازیگران به درستی به زبان انگلیسی صحبت می کنند.جمله هایی که قرار است وجه کمدی به نمایش بیفزاید را به انگلیسی یا فارسی و انگلیسی ادا می کنند و این بازی زبانی قابل مشاهده است. لحن ادای جملات انگلیسی و تلفظ ها دقیق و کار شده است. مشخص است که به روی این قسمت بازی زبانی به دو زبان وقت کافی سپری شده است. حتی صداسازی بازیگران و تلفظ های درستشان بخش مهمی از بازی کاراکترهایی مثل کریزن، احمدشاه، حاجی و خیاط انگلیسی است. البته این به نیاز متن برمی گردد و تکنیکی کمک به برجسته ... دیدن ادامه ›› تر کردن کمدی نمایش به شیوه مدرن خود را دارد. طراحی لباس متنوع، رنگدار و تخیل برانگیز است. تماشاچی لباس جدید پادشاه در لحظات متنوعی از اجرا می خندد، در طول اجرا به خوبی می تواند داستان واقعی آن را که به زبان و اجرایی طنز به اجرا درآمده است را دنبال کند و به واقعیت تاریخی بخشی از تاریخ معاصر ایران علاقه مند شود. لباس جدید پادشاه فریاد ایران ایران سر نمی دهد اما آن قدر قدرتمند بر صحنه تالار سنگلج ظاهر می شود که بتواند تماشاچی خود را به خواندن سرود وطن ای هستی من سالار عقیلی که در پایان نمایش پخش می شود را در اینجا با خود همراه کند.