در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | رضا جاویدی درباره نشست درباره هنر، تئاتر، مخاطب و تیوال: یادداشت چرا اغلب نظرات کاربران حرفه ای تیوال منفی است؟ این یادداشت
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 11:21:59
یادداشت
چرا اغلب نظرات کاربران حرفه ای تیوال منفی است؟

این یادداشت را کسی می‌نویسد که هیچکس به اندازه او در ایران، تئاتر نمی‌بیند.
من حداقل دو نمایش و به صورت عادی سه نمایش را در روز تماشا می کنم.

دیروز بعد نمایشی با آقایی که نمی‌شناختم هم صحبت شدم.
ایشون در ماه به سختی یک نمایش را تماشا می‌کرد.
از نمایش ضعیفی که دیده بودیم، به شدت به وجد آمده بود، نه تایم طولانی کار خسته اش کرده ... دیدن ادامه ›› بود نه بازی های بد، نه تهویه سالن، نه تاخیر در اجرا، نه صندلی‌های نامناسب، می‌گفت میخوام تو تیوال بنویسم که چه نمایش فوق العاده ای دیدم و من با چشمان متعجب داشتم فکر می کردم که شوخی می کند یا جدی می گوید.
به نظر مسئله اینجاست که مخاطب حرفه ای تئاتر، نیاز شدیدی به تماشای اثری بی نقص و عالی دارد، اما از 50 تا 70 نمایشی که هر ماه اجرا میرود، مگر چند نمایش دارای چنین ویژگی هستند؟ از نظر من نهایتا 5 نمایش.

مخاطب حرفه ای تئاتر تشنه تماشای نمایش در شرایط ایده آل است و هر نکته منفی خاطرش را مکدر می‌سازد.

بر خلاف مخاطبین سینما یا کتاب خوان ها که در هر ماه و فصلی از سال امکان مواجه شدن با هر تعداد اثر خوب را دارند، مخاطب تئاتر مجبور است از بین گزینه های موجود کاری را برای تماشا انتخاب کند.

این موضوع باعث ایجاد این شکاف عمیق و این تناقض های آشکار در بین نظرات مخاطبین کم تئاتر بین و مخاطب حرفه ای می گردد.

آخر این یادداشت به این فکر کردم که چه تصویری مناسب است که به همراه این متن در تیوال منتشر کنم و نتیجه کمی با نمک بود :) :(

پ.ن: اون آقا حسابدار بود و تئاتر رو به مثابه یک سفر کوتاه در یک تعطیلات یک ساعته انتخاب کرده بود.
به نظرم در مقابل واژه اهل تئاتر یا تئاتری باید واژه توریست تئاتر هم داشته باشیم.



درود بر شما جناب جاویدی
آقا چقدر خوب نوشتین، حالا متاسفانه وقتی میایم می نویسیم نمایش بد بوده و دوسش نداشتم میشیم باند و مافیا و عوامل بیگانه که پول گرفتن تا نمایش هارو زمین بزنن
۱۵ شهریور ۱۴۰۱
*مریم* (paeez)
بخاطر شرایط سختیگرانه و غیر علمی که توسط غیر متخصصین به فضاهای فرهنگی (خصوصا تاتر) تحمیل شده، هم کیفیت کارها افت کرده و هم سلیقه مخاطبین به شدت تنزل پیدا کرده.
تعداد کارهای بسیار خوب نسبت به دهه های گذشته واقعا کم شده. تازه با احتساب افزایش سالنهای تاتر و افزایش اجراها، بازهم تعداد اجراهای قابل قبول به شدت افت کرده.
و اینکه اغلب هنرمندان با سواد در این زمینه یا منزوی شدند یا مهاجرت کردند.
جمع این دلایل باعث میشه به قول شما بعضی تماشاگران با دیدن یک اجرای ضعیف مشعوف و هیجان زده بشوند
اگر امثال بیضایی و رضایی راد و ... دیدن ادامه ›› ... امکان فعالیت راحت و بدون دغدغه داشتند، قطعا هم جوانان با انگیزه بیشتری کار می کردند و هم تماشاگران سطح مطالعات و دانش خودشون رو افزایش می دادند.
ولی افسوس...
الان میدان خالی شده از هنرمندان باسواد و تماشاگران پیگیر
فکر کنم همین ماهایی که داریم با عشق و علاقه تاتر می بینیم کمتر از هزار نفر باشیم و این واقعا دردناکه
۱۵ شهریور ۱۴۰۱
جسارت میکنم این کامنت رو میذارم.به قول امیر مسعود این فقط نظر شخصی من هست.

اینکه هرچقدر تیاتر بیشتری ببینیم پس نظراتمون درست تر هست رو قبول ندارم.من شرایط زندگی و کارم اجازه نمیده بیشتر از چند بار در ماه بیام پس اصولا وامیستم اجراها به نیمه برسه نظرات رو میخونم پرس و جو میکنم بعد میرم..اما دوستانی دارم اهل ادبیات و هنر از من کمتر میان ولی وقتی در کنارشون اجرایی میبینم بعد از دیدن نمایش لذت میبرم از هم صحبتی باهاشون.نظرات منفی و مثبت گاه به سلیقه برمیگرده گاه به شرایط و در کنارش به اجرا.ممکنه یکی از دیدن اجرایی به وجد بیاد که دیگران نه و برعکس.هنر چیزی جز این ارتباطها نیست.اگر نمایش خوب کم شده بیشتر بخاطر محدودیت هاست هرچند بازم کم نیست اجراهای ارزشمند
۱۵ شهریور ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید