در روز
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | تایماز موسی زاده: سفر به ماکو - چالدران - خوی و ارومیه بخش دوم ظهر روز دوم همراه دوست
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 09:26:38
سفر به ماکو - چالدران - خوی و ارومیه بخش دوم

ظهر روز دوم همراه دوست تازمان به سمت قره کلیسا رهسپار شدیم، مسیر از شهر ماکو به سمت شرق و شهر شوط و از آنجا از مسیر شوط - چالدران می باشد که تقریباً پس از طی 20 کیلومتر تابلوی قره کلیسا و راه تازه آسفالت شده آن که بسیار بهتر از راه اصلی می باشد دیده می شود، کلیسای سنت تاتائوس یا همان قره کلیسا با عمری بیش از 1800 سال در بالای تپه ای کوچک در فاصله ای حدود 500 متری از روستایی به همان نام قرار دارد و بنا بر گفته ها مدفن یکی از حواریون به نام تاتائوس مقدس که بشارت دهنده قوم ارامنه بوده اند می باشد، در حدود 250 سال پیش الحاقاتی به کلیسا اضافه شده است چرا که بر اثر زلزله و حمله عثمانی ها چند بار بنای کلیسا رو به ویرانی رفته است، جالب است که بدانید هر ساله در روز های 9،10 و 11 مرداد ماه مراسم بزرگی در این محل انجام می شود که جمعیتی در حدود چند هزار نفر از نقاط مختلف کشور و حتی جهان، شبکه های مختلف تلویزیونی و به قولی (از شنیده ها) نماینده پاپ نیز در این مراسم حضور دارند و این مراسم شامل دعا و نیایش، نذر و غسل تعمید کودکان می باشد.
نکته جالب دیگر اینکه اهالی روستای قره کلیسا همگی از مردم خوب کرد کشورمان می باشند که هر ساله علاوه بر آماده سازی محیط کلیسا به نظافت آن نیز می پردازند، لازم است خدمتتان عرض کنم که هوس رفتن به مراسم نکنید چرا که از یکی دو روز قبل از شروع مراسم راه های منتهی به روستا بسته شده و تنها اجازه عبور به ارامنه و مسیحیان عزیز داده می شود...
ما قصد داشتیم که در کنار کلیسا چادر بزنیم که با توجه به وضعیت موجود منصرف شدیم و ادامه راه رو به سمت چالدران ... دیدن ادامه ›› در پیش گرفتیم...
شهر سیه چشمه (چالدران) با شهر ماکو به صورت خط مستقیم تنها 30 کیلومتر فاصله دارند که با توجه به وجود کوه های بلند آن منطقه و نیز وجود سد بارون هر دو راه منتهی به چالدران با دور زدن کوه ها به این شهر ختم می شود. در نزدیکی روستای سعدل و در فاصله 3 کیلومتری شهر چالدران مقبره وزیر شهید ایران سید صدرالدین قرار دارد و یادآور دلاوری های 30000 هزار جنگاور و 27000 شهید راه وطن که تنها با سلاح های سرد در برابر لشکر 2100000 نفری عثمانی ها که مسلح به تفنگ های سرپر و توپ بوده اند ایستادند، میباشد که تنها 7 روز اجازه اشغال آن منطقه را به دشمنان دادند.
تصمیمان بر این بود که در کنار مقبره چادر بزنیم، به شهر برگشتیم تا اندکی میوه و خرت و پرت بخریم که چشممان به خانه معلم شهر افتاد و به 35 هزار تومان اتاقی 20 متری با 10 تخت را دونفری در اختیار گرفتیم که خب حمام و آب گرم نیز داشت!!
مردم چالدران به نسبت ماکو از نظر مالی در وضعیت پایین تری قرار دارند (البته در ظاهر) که به نظر ما وجود مرز بازرگان و رفت آمد راحتر مردم ماکو به ترکیه و نیز وضعیت مناسب مالی تعداد زیادی از مردم ماکو می تواند از علت های آن باشد...
گشتی در شهر زدیم و صبح این شهر و مردم مهربانش را به مقصد خوی ترک کردیم...