در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | شاهین جعفری درباره نمایش باغ دلگشا: تا جاییکه یادمه هرگز آدم سطحی نگری نبودم اما یا این تیاتر خیلی خیلی عم
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:01:37
تا جاییکه یادمه هرگز آدم سطحی نگری نبودم اما یا این تیاتر خیلی خیلی عمیق بود یا اونطور که بنظرم من اومد ملغمه یا آش شله قلمکاری بود از شعارزدگی ، کنایه ها یا استعاره ها و نماد های سطحی و کمتر مرتبط ، استفاده بسیار بی سلیقه از تصاویر بسیار بد انتخاب شده که از پروژکتور پخش میشد و بنظرم اصلا لزومی نداشت و حتی بعضا موسیقی های مدرن بسیار نامرتبط با ریتم و محتوای موضوع.... بسیار سخت گذشت تا تمام بشه....نکاتی صرف نظر از آنچه کلی عرض کردم به نظرم آمد که با شما در میون بزارم :
1- ابتدای ماجرا نقالی بسیار خوش صدا اعلام می کنه که هدف : آگاهی است ! که باید دید با این نحوه نگارش نمایش نامه چه ارتباطی داشت....ضمن اینکه هنرمندی که مسن نیستن مثل برنامه های کودک نقش و صدای پیرزنی رو به عهده دارن که میپرسه سعدی کیه؟ کی زندگی میکرده؟ چه اتفاقاتی افتاده ؟ که بیشتر شبیه اجرای برنامه برای گروه سنی الف بود!
2- پخش مکرر تصاویر حرکت تعداد زیادی اسب در پس صحنه نه تنها به شدت روی اعصاب بود ( بخصوص در همراهی با موزیک جنگ ) بلکه من نفهمیدم این چه ارتباطی داشت با حمله مغول یا غیره به ایران؟
3- ادغامی بنظر من بیربط بین زمانها اتفاق افتاده بود مثلا برای ذکر جنگهایی که در زمان سعدی بر سر کشور رفته بود از صدای حمله هوایی یا شلیک گلوله استفاده شده بود که مطمینا در زمان شیخ اجل وجود ... دیدن ادامه ›› نداشته است
4-گویا حضرت سعدی در زمان اسارت در شام توسط یکی از ثروتمندان آنجا خریداری و آزاد میشه تا به عقد دختر نا زیبای اون در بیاد که برای مراسم شادمانی گروه رقص همراه با موزیک محلی شمالی رقص شمالی هم اجرا کردن که البته حضرت شیخ اجل شیرازی بودن و اون موقع هم در شام بسر میبردن که باز بسیار بی سلیقه و بی ربط بود مگر اینکه کارگردان اصرار داشتن مراسم ملی رو به نمایش بزارم که در اینصورت هم بسیار بی سلیقه و نابجا بود.
5-تنها قسمت جالب برنامه بنظرم مواجهه شیخ اجل برای اولین بار با همسر شامیشون و مکالمه تماما شوخی و کمدی این دو نفر بود که اگر سایر قسمتهای این تیتاتر هم به همین شکل در نظر گرفته میشد ، می توانستیم برنامه را در ذیل کمدی و با عنوان شوخی با سعدی در نظر بگیریم.
6- اساسا حتی طراحی صحنه ها هم بخصوص در مورد باغ و چیزایی که برای به تصویر گذاشتن زیبایی باغ از سقف وارد صحنه میشدن هم بسیار بی سلیقه بود یا استفاده از لامپ رنگی زیر پوشش مادر حضرت سعدی یا عروس ایشان هم به همین ترتیب.....ضمن اینکه انتخاب عنوان باغ دلگشا که حتی در صحنه باغ هم توضیحات نقال اشاره به فضای مقبره حضرت شیخ اجل بود و نه باغ دلگشا ، بسیار نا مرتبط و بی سلیقه بود...
در انتها من به عنوان یک شیرازی از طرف خودم از همه شما دعوت می کنم باغ دلگشای واقعی رو در فصل بهار نارنج شیراز ببینین ...
نقد بسیار جالبی بود - حرف دل زدی
۱۳ مرداد ۱۳۹۳
خیلی جالبه که من اول نظرم رو نوشتم بعد دیدم گویا اکثر دوستان کم وبیش نظرات مشابهی دارن....
۱۳ مرداد ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید