در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | هدیه کاظمی درباره اپرای عروسکی رستم و سهراب: با توجه به روند رو به رشد نمایش های جناب غریب پور که جدیدن شدند استاد
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 07:56:42
هدیه کاظمی (nebula)
درباره اپرای عروسکی رستم و سهراب i
با توجه به روند رو به رشد نمایش های جناب غریب پور که جدیدن شدند استاد غریب پور (البته نه که این بنده ی حقیر ایشون رو به استادی نشناسم ، سوء تعبیر نشود ، فقط از کودکی شنیدم مشک آنست که خود ببوید و ...) بگذریم ، به ذهنم رسید که مطالبی رو عنوان کنم.

مطالبی که بعد از دیدن سه گانه ی قبلی ایشان به ذهنم رسید اما بیان نکردم ، شاید چون توسط دوستان دیگر بیان شده بود و شاید به حرمت اسم مولانا و شمس ، به خودم اجازه ندارم که بنویسم.
اما الان که می بینم نمایش های جناب غریب پور از سه گانه تبدیل به چهار و در آینده شاید پنج گانه بشوند ، حالا لازم می بینم که مهر سکوت رو بشکنم.

بعد از دیدن نمایش حافظ که دوست داشتم و مولانا که دوست نداشتم (حالا به هر دلیلی) بعضی از دوستان علاقه مند به اپرا پس از نظرخواهی از من ، از دیدن کار منصرف شدند . چرا که توقع دیدن اپرا روی صحنه داشتند . نه صرفن دیدن کلمه ی اپرا در بروشور و یا تعریف دو سه خطی از اپرا که توسط جناب غریب پور عزیز بیان شده.

تمام حرف بنده ی حقیر این است که همین یک کلمه ی اپرا ، قشر اپرادوستی را به سالن روانه می کند که قطعن پس از دیدن کار به دلیل عدم وجود ... دیدن ادامه ›› شاخصه های کلی اپرا ، اظهار نارضایتی می کنند. اتفاقی که تقریبن برای خود من و کاملن برای بعضی ها که می شناختم افتاد.

این که من در لا اسکالا یا کاخ گارنیه اپرای زنده ندیدم درست ، ولی به قدر کافی اپرای غیر زنده مشاهده کردم که اظهارات اخیرم بر مبنای آن ها ، یعنی اپراهای واقعی باشد و نه صرفن ویکی پیدیا.

و در آخر اینکه مواردی که گفته شد نظر شخصی بوده و به هیچ وجه قصد توهین ندارم و دلیل بیانش هم این بود قطعن جناب غریب پور جزو آن دسته از فعالان تئاتر که تنها هدفشان کشاندن مردم به سالن های تئاتر با استفاده از تبلیغات فریبنده هست و هیچ اهمیتی به راضی خارج شدن تماشاگر از سالن نمی دهند ، نمی باشد.
خانم کاظمی، باید بگم خیلی سپاس از اینکه مهر سکوت خودتون رو شکستید و اجازه ندادید بیش از این بار سنگین کلمات بر شما فشار بیاره. :-)
چند نکته گنگ و مبهم در نوشته ی شما بود که ممنون میشم کمی بیشتر راجع بهش بفرمایید.
اول اینکه کجا جناب غریب پور خودشون رو استاد خطاب کردند که شما اون رو مورد کنایه قرار داده اید؟! من پس از مدتی تامل به این نتیجه و گمان رسیدم که شاید منظور سرکار، عکس تبلیغاتی رپرتوار باشه که در اون از عنوان "اپراهای عروسکی استاد غریب پور" استفاده شده. اگر حدس بنده درست باشه، بد نیست بدونید که طراحی و عنوان بندی کامل تبلیغ به عهده گروه محترم تیوال بوده و گروه آران یا شخص آقای غریب پور دخالتی در این موضوع نداشته اند. اما اگر منظور و اشاره ی جنابعالی به جای دیگری است لطفا بفرمایید که ما نیز در جریان باشیم. چون به نظر بنده که افتخار شاگردی ایشون رو دارم، بعد از سالهای سال فعالیت و کارهای گوناگون نیازی نیست که ایشون بخواهند خودشون رو استاد خطاب کنند!! اندکی کم لطفی میکنید.

اما ... دیدن ادامه ›› مطلب دیگر در مورد عنوان اپرا است که در دوره های گذشته هم دوستانی به آن اشاره داشتند و البته خیلی بیشتر از چند خط راجع به اون صحبت شده و توضیحات و تعاریف رو بار دیگر با دوستان مرور کردیم.
شما می فرمایید این آثار اپرا نیست... اما ادامه نمی دهید که به چه دلیل اپرا نیست؟! تعریف شما از اپرا چیست؟؟!
برای آگاهی بیشتر و مجددا به سه ویژگی اصلی و مشترک اپراها اشاره میکنم:
1.منظوم بودن دیالوگ ها
2.استفاده از بازیگر-خواننده ( در اینجا عروسک)
3.استفاده از عنصر موسیقی به شکل دراماتیک، پیوسته و اثر گذار در نمایش

که در تمامی 6 اثر اپرایی عروسکی گروه آران این ویژگی ها موجود میباشند.
( چنانچه علاقمندید پیشنهاد میکنم نگاهی به تاریخچه و تعاریف در اپرای پکن و شباهت ها و تفاوت های آن با اپرا در غرب بیندازید. )

اما مطلب دیگری که بسیار برایم گنگ بود، ناراحتی شما از اجرای سه گانه و چهارگانه آثار بود... اینکه چه ایرادی در اجرای مجدد آثاری که در طی 10 سال فعالیت یک گروه هنری ساخته شده است، وجود دارد؟؟!
آیا شما به تئاتر یک بار مصرف اعتقاد دارید؟!! اینکه یک گروه نمایشی 1سال و گاه بیشتر از عمر خود را صرف تولید یک اثر کنند و فقط در 30 یا 40 شب اجرا آن را خلاصه کنند و تمام...
اگر گروه آران دست به تولید و اجرای اثر جدیدی نمیزد و فقط در تولیدات گذشته ی خود دست و پا میزد، میشد قسمتی از حرف شما را پذیرفت، اما گروه آران نشان داده که هر یک یا دو سال اثر جدیدی را خلق میکند که گامی از اثر پیشین خود فراتر برداشته است!

امیدوارم زیاده گویی های بنده را شما و دوستان دیگر ببخشید، اما تمام تلاشم را کردم که کوتاه تر شود که نشد...

لطفا چنانچه قابل دانستید پاسخ بفرمایید...
۲۳ شهریور ۱۳۹۳
ببخشید اینجا می نویسم؛ خواهش می کنم به پیشنهاد دوستانتان، پیشنهاد بنده را در مورد تیوال با هدف تعامل بیشتر کاربران، مطالعه بفرمایید.
۲۶ شهریور ۱۳۹۳
من دیروز نمایش رو دیدم. خیلی توی ذوقم خورد.
اجرای عروسکی خوبه اما واقعا واقعا واقعا لهجه و در بعضی مواقع حس و نحوه اوازخوانی خواننده ها به معنی واقعی کلمه فاجعه بود. جز دو سه بیت که بدون اواز اجرا میشه، کلا کلام قابل فهم نیست. هیچ فرقی با دیدن یک نمایش به زبان روسی یا هندی یا ترکی یا هر زبان دیگه ای که بلد نیستید نداره و این واقعا در کل نمایش به شدت ازار دهنده است. حس خواننده ها در بعضی مواقع کاملا برعکس فضا است. شاهنامه رو با این کار نابود کردند و این خیلی بده.
الان این همه خواننده توی این کشور هست.
ضمنا با عوض کردن ریتم شاهنامه، کل بار احساسی اثر رو خراب کرده.
۰۷ مهر ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید