در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | عماد درباره نمایش فهرست: نمایش فهرست برای شخص من نمایش قابل تقدیری بود و تا حدی دوست داشتنی ولی
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 20:36:19
نمایش فهرست برای شخص من نمایش قابل تقدیری بود و تا حدی دوست داشتنی ولی البته میشه گفت نقدهای جدی هم بهش وارده. بنظرم یکی از مشکلات اصلی کار همون شخصیت اول نمایشه. شخصیت اولی که اتفاقات گوناگون نمایش یه جورایی برای اون در مرز ذهنیت و عینیت هستن. ولی به هیچ وجه شخصیت دد چه از نظر متن نمایشی و چه از نظر بازی بازیگرانش نمی تواند نقطه ثقل اثر باشه و به همین دلیل نمایش صرفا به مجموعه ای از حضور مردگان تبدیل میشه. به عبارت دیگه هیچ کدوم از این اتفاقا نمی تونن برای شخصیت دد به صورتی تاثیرگذار بحران درونیش رو نشون بدن. شخصیت دد تا حد قابل توجهی شکل نگرفته باقی می مونه . اگر خیلی از این حرکات و سکناتی که بدون شک در بازی بازیگران هست و برآمده از خلاقیت کارگردان رو کنار بگذاریم می بینیم در پس این بازیها که چه بسا یکی از عوامل توجه مخاطب هم هست با متن قوی ای روبرو نیستیم. در حقیقت با وجود قابلیتی که چنین نمایشی برای طرح پرسش های عمیق داره ولی به گونه ای در همون لایه ی سطحی باقی می مونه و نمی تونه از همین حد فراتر بره. اتفاقا برخلاف گفته های آقای ثروتی عزیز ، نظر شخصیم اینه که ایده در این نمایش خیلی به چشم میاد و به نحوی نمایش نتونسته از سد ایده بگذره و اون رو به یه امر درونی واسه نمایش تبدیل کنه. در مورد دیالوگ ها هم گویا زحمت چندانی روشون کشیده نشه یا حداقل این جوری به نظر میاد در حالی که بنظرم دیالوگ های عمیق و فکورانه در چنین کاری می تونه مخاطبی که فقط نیومده یه نمایش ببینه و بره و چیزی فراتر از این از نمایشی در این حد می خواد رو، به تفکر بکشونه.
خریدار
بیتا نجاتی (tina2677)
سپاس از یادداشت شما جناب عماد
درخصوص ارزیابی قوت و ضعف متن خواهشمندم به نمایشنامه رژویچ (نشر بیدگل) مراجعه کنید و تغییراتی که نویسنده و کارگردان در آن ایجاد کرده اند را با متن اصلی قیاس کنید.
درمورد دیالوگ، قبول دارم که این اجرا علیرغم تمام جاذبه های بصری صوتی و فرم و حرکت، مخاطبی را که به امید شنیدن دیالوگ های ماندگار و تامل برانگیز به تماشای تئاتر می نشیند راضی نمی کند چون اساسا هدف کارگردان این نبوده است.
۰۶ مرداد ۱۳۹۴
خریدار
بیتا نجاتی (tina2677)
درست می فرمایید جناب عماد ولی مقصود بنده در قبال پاسخگویی به برخی نقدها پیرامون "عدم وجود یک دیالوگ ارزشمند" در فهرست بود و می خواستم عرض کنم اساسا این نمایش دیالوگ محور نبود و قرار هم نبود اینچنین باشد.بسیاری مخاطبین صرفا علاقه دارند پس از تماشای یک اجرا دیالوگ های آنرا به خاطر بسپارند مثلا شخص بنده هربار متنی از بهرام بیضایی می خوانم به پهنای صورت اشک میریزم و غرق در شیوایی کلام آهنگین ایشان می شوم لکن قرار نیست همه نمایشها بر این مبنا استوار باشند.
از منظر شخصی نکته ای عرض می کنم که البته تعداد کثیری از هنرمندان و اساتید هنر احتمالا با آن موافقند و اینجانب نیز وامدار ایشان هستم،زبان تصویر و زبان بدن بسیار گویا تر و اولی تر به کلام است.این مساله در بازیگری مصداق دارد به این معنا که تا زمانی که بازیگر می تواند معنی را با بدن به مخاطب ارائه کند شایسته است به این روش اقدام کند نه با توسل به زبان.در اثر هنری هم به اعتقاد من چنین است مصداق آن آثار بزرگان سینما و هنرهای تجسمی است ببنید چگونه فیلمی تئاتری به زبان بیگانه (غیر انگلیسی آلمانی فرانسه ایتالیایی که خیلیها به آن تسلط دارند) می بینید و مسحور زیبایی آن می شوید چرا؟ چون هنرمند با زبان تصویر به زیباترین شکل ممکن توانسته پیام خود را در سطح بین المللی به مخاطب عرضه کند.
۰۷ مرداد ۱۳۹۴
با این نکته آخری که نوشتین موافقم به همین خاطر در همون مطلبی که درباره فهرست نوشتم، عرض کردم فهرست علیرغم نقاط قابل نقدش نمایشی قابل تقدیر و دوست داشتنی است به دلیل این که حرکات بدنی و نوع روابط در نمایش هایی که ما معمولا می بینیم کمتر جدی گرفته میشه در حالی که معنای یه اثر هنری به خصوص تئاتر در تمام ارکان اون تنیده است و صرف اکتفا به دیالوگ ها کفایت نمی کنه از این نظر نگاه خاص فهرست قابل توجه بود.
۰۷ مرداد ۱۳۹۴
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید