در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | الهام. ب درباره فیلم خشکسالی و دروغ: «خشکسالی و دروغ» یا یک رپرتوار تئاتری در قالب فیلم سینمایی اگر جایز
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 13:47:37
«خشکسالی و دروغ» یا یک رپرتوار تئاتری در قالب فیلم سینمایی

اگر جایزه ای تحت عنوان بدون زحمت ترین فیلم سینمایی تاریخ ایران وجود داشت، بدون شک «خشکسالی و دروغ» پدرام علیزاده کاندیدای بسیار مناسبی برای دریافت این جایزه بود و علی سرابی و آیدا کیخایی در مقام بازیگر و محمد یعقوبی در مقام فیلمنامه نویس و بازیگردان نیز برنده ی بی رقیب رقابت کم فروش ترین ها می شدند و محمدرضا گلزار و پگاه آهنگرانی با تکرار واو به واو جزئیات بازی پیمان معادی و باران کوثری و... در رتبه ی بعدی جای می گرفتند.
البته محمد یعقوبیِ فیلمنامه نویس در تبدیل نمایشنامه به فیلمنامه متحمل زحماتی نیز شده که از این میان میتوان به حذف تعریف کامل جوک قورباغه ی دهان گشاد، تبدیل عدد بیست و پنج به بیست و چند، بسط دادن سکانس جشن تولد و افزودن دیالوگ هایی که بهانه ی خوبی برای توقیف فیلم و در پی آن حاشیه سازی های همیشگی ایشان دست خواهند داد، تزریق شخصیت بچه، تحمیل حضور فیزیکی افشین و دوست دختر آرش و دکتر زنان که نسخه ی سینمایی را به فیلم هایی از جنس «آتش بس» نزدیک می کنند اشاره کرد.
انتخاب بازیگری با فیزیک محمدرضا گلزار با اندامی که حفظ آن مستلزم روزانه چند ساعت باشگاه رفتن است، برای نقش یک مترجم و ویراستار درونگرا و به شدت اهل مطالعه، به اندازه ی تابلوی «مرکز جراحی محدود سعادت آباد» از کادر بیرون می زند.
هنگام تماشای فیلم در سانس 9 پنج شنبه شب پردیس کوروش، در صحنه ... دیدن ادامه ›› هایی که تماشاگران را پیش از این هنگام اجرای صحنه ای به خنده های بلند وا می داشت، از میان خیل تماشاگران پاپ کورن به دستی که احتمالاً بیشتر برای تجدید دیدار با گلزار محبوبشان آمده بودند، جز عده ای انگشت شمار بقیه در سکوت کامل فرو رفته بودند و همین نکته نشانگر این است که محمد یعقوبی نه تنها سینما را نمی شناسد و با اصول اولیه ی نگارش فیلمنامه آشنا نیست، درکی از مخاطبین سینما نیز ندارد و بیشتر از هر چیزی روی همان خنده هایی که در اجرای تئاتری از تماشاگر می گرفته، حساب باز کرده است.
در نهایت اینکه اگر داریوش هخامنشی وضعیت این روزهای تئاتر و سینمای ایران را می دید، احتمالاً دعا می کرد اهورا مزدا چشمه ی ذوق و قلم نویسندگان این کشور را نیز از خشکسالی بپاید.
انصافاً تئاترهای این اثر بسیار بهتر بودند و حتی فیلم خود تئاتر به نظرم جذاب‌تر از این فیلم بودند ولی در سینمایی که سایه‌های موازی، ناردون، آتش‌بس، کلاه قرمزی ۲ و .. فروش میلیاردی دارند، چرا تهیه‌کنندگان خرج اضافی کنند؟!
دور هم جمع میشن و نفری چند خط دیالوگ می‌خونن و یکی هم همشونو میچسبونه به هم، ما هم از روی ناچاری و نداشتن هیچ انتخابی میریم نفری ۱۰-۲۰ هزار تومان پول بلیط و تنقلات میدیم و خوشحالیم که مثلن فیلمی دیدیم که شایعه کردن توقیف میشه، یا حرف‌های جدیدی داره، یا فضای جدیدی رو برامون ساخته !!

پ.ن: من به نظرم رتبه‌ی یک در کم‌فروشی برای فیلم‌های در حال اکران سایه‌های موازی است و دوم برای خشکسالی و دروغ ..
۱۲ مهر ۱۳۹۵
من که در مجموع با شما هم‌سو هستم خانم الهام.ب
فقط به نظر من مثلاً اخراجی‌ها لااقل مقداری هزینه‌ی جلوه‌های ویژه داشت، سایه‌های موازی اصلاً صحنه‌ای نداشت..
در «خشک‌سالی و دروغ» لااقل دو تا بازیگر این فیلم قبلاً در چندین اجرا تلاش کرده بودن و نقششان را درست بازی کردند و موضوع فیلم برای کسانی که تئاتر را ندیده بودن هم جالب بود و نویسنده‌اش قبلاً یک زحمتی کشیده بوده..
باور کنید سایه‌های موازی هیچ چیزی نداشت، هیچ چیز
۱۲ مهر ۱۳۹۵
من هم دقیقاً یاد فیلم آتش بس افتادم .
به نظرم فیلم اصلا جالب نبود و بیشتر برای گیشه ساخته شده بود...
تئاتر خشکسالی و دروغ بسیار بهتر از فیلم بود و کاملا با شما موافق هستم الهام جان در تمام موارد.
۱۴ مهر ۱۳۹۵
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید