در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | زهرا تمیزی درباره نمایش همین حوالی: جناب آقای بهرامی عزیز در ابتدا بگم که هرگز این ذهنیت تقلید که شما خ
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:53:05
جناب آقای بهرامی عزیز
در ابتدا بگم که هرگز این ذهنیت تقلید که شما خیلی بهش تاکید داشتین به ذهن من اصلا خطور نکرد! چون به قول شما دنیای رسانه ای امروز اینقد کوچک که میشه تقلید از یه اثر هنری رو سریع فهمید ( کاری که همین اواخر در زمینه نمایشگاه نقاشی هنرمندی افتاد ) و حتی در صدد مقایسه اثر بر نیامدم ( مقایسه عکس ها ) ولی لطفا این رو هم در نظر بگیرین که ذهن ادمی مقایسه گر هست . مثلا من دو اجرا از نمایش فهرست آقای ثروتی دیدم و در ذهنم در حال مقایسه بودم . پس خواهشم اینه که با جهبه گیری نسبت به مقایسه تماشاچی ( چیزی که شاید ناخوداگاه اتفاق می افته ) رو برو نشین . البته این رو هم باید بگم که شباهت میزانس های اصلی ( مثلا حضور بازیگر اصلی در سمت راست صحنه ) به متن نمایش هم مربوط میشه ولی نکته مهمی که در اجرای دوباره یک متن اهمیت داره همین خطر مقایسه است و این واقعا جسارت و خلاقیت کارگردان هست در چنین انتخابی . ولی اگر ( باز این هم پیشنهاد من مخاطب با سواد اندک در این زمینه ست ) بازیگران محوری متفاوتی انتخاب میشد شاید اثر فکری کارگردان مشهودتر میشد ! و همین انتخاب مجدد بازیگران اصلی باز ذهن مخاطبی غیر حرفه ای مثل من رو به سمت اجرای قبلی هدایت میکرد. البته اینم باید بگم که بعد شخصیت آقتاب برای من توی این اجرا خیلی پر رنگتر بود و بیشتر باهاش ارتباط برقرار کردم و حتی گفتن این حرف هم از ذهن مقایسه گر مخاطب میاد. باز هم تایید می کنم تمام این صحبت ها در حد پیشنهاد یه مخاطب معمولی هست و فکر و نظر و خلاقیت کارگردان واقعا در جای خودش ارزشمنده و من هرگز به خلاقیت و فکر کسی جسارت نکردم.
درمورد انتخاب نمایش ، من کارهای آقای تاراج دوس دارم چون ادمهایی که خلق میکنه بعد دارن و فضاها برای مخاطب دور از ذهن نیست . نه مثل خیلی از تئاتر های عجیب و غریب و پر زرق و برق این روزها که ذهن مخاطب رو بم باران می کنه و بهش مجال ارتباط برقرار کردن با نمایش رو نمیده !
درنهایت اینکه تمام این گفتگو ها و تبادل نظر ها برای اینکه هم مخاطب و خالقان اثر هنری باهم در جهت اعتلای هنر در تعامل باشن و از هم یاد بگیرن.
خانم تمیزی سپاس بابت این گفتمان،البته در این فضای مجازی احتمال اینکه جان و حس کامل کلام منعقد نشود زیاد است و امیدوارم در نوشته هایم توانسته باشم معنی و مفهوم کلامم را رسانده باشم.من در سال قبل نمایش جوادیه را در تاتر باران اجرا کردم و جالب این است که قبلا خود اقای تاراج این نمایشنامه را اجرا کرده بود و بنده به عنوان مشاور کارگردان با اقای تاراج همکاری داشتم و زمانی که بنده خواستم این اثر را اجرا کنم از دو بازیگر قبلی این نمایش استفاده کردم و تمام کسانی که قبلا این نمایش را دیده بودند تفاوت هر دو اجرا را مشخص میکردند،باز هم تاکید میکنم که درسته است ما یک گروه هستیم و هدفمان یکی است اما ذهنیت ما از هم جدا است، و دلیل اینکه در کارهایمان از عواملی استفاده میکنیم که عضو گروه تاتر نزدیک هستند و این استفاده کردن به دلیل این است که ما یک گروه تاتر مستقل هستیم و عضو هیچ گروه سازمانی یا ارگانی نیستیم و تمام افکار و هزینه ها از دل گروه خودمان شکل میگیرد و صد در صد مخالف تاتر بروژایی و لاکچری و آوردن افراد برند برای فروش و یا تولید یک اثر هنری هستیم،
برخی نظرات شما درست است ولی برخی نظرات واقعا جای تعویض ندارد مثلا جایگاه یونس اگر با اجرای قبلی یکی است به دلیل توضیح در متن است و ... دیدن ادامه ›› دوم نگاه زیبایی شناسی،
باز هم از صداقت شما سپاسگذارم
ضمنا من قبل از شروع اجراها در تمام رسانه ها اعلام کرده بودم که این اثر قبلا با نام سوگواری قبل از مصیبت توسط خود اقای تاراج اجرا رفته و حالا به دلیل امروزی بودن نام همین حوالی خواستم که نام این اثر تغیر کند و تمام اسناد در رسانه ها موجود است دال بر اینکه بنده هیچگاه قصد و نیت تقلید یا کپی برداری نداشته و ندارم. و از تمام دوستان تیوالی عزیز خواهش میکنم تشریف بیاورند و این نمایش که تا جمعه این هفته ١٦ آذر اجرا دارد را ببینند و نظرات و نقدهای خود را به گروه تاتر نزدیک بگویند تا بلکه از این راه گفتگو دری باز شود برای پیشرفت و تعامل.
باز هم از شما خانم تمیزی سپاسگذارم
۱۱ آذر ۱۳۹۷
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید