در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | امین حق شناس درباره نمایش سگک: سلام . خدا قوت به همه اعضای گروه اجرا می‌خوام نظرم رو راجب به نمایشن
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 06:35:44
امین حق شناس (amin_)
درباره نمایش سگک i
سلام . خدا قوت به همه اعضای گروه اجرا
می‌خوام نظرم رو راجب به نمایشنامه سگک و کارگردانیش بنویسم .
متن _
بنده قبل از این اثر نمایش‌های جوادیه ، یاماها و عکس خانوادگی رو از اقای نویسنده دیدم و بعد از تماشای نمایش یاماها متاسفانه تصمیم گرفتم دیگه کارای این دوستان رو نبینم چون اکثر کاراشون شبیه هم هست و فقط بازیگرا میان سر صحنه و قصه رو روایت میکنن . اما باز هم به دیدن سگک آمدم و متوجه شدم کلا قرار نیست از دست روایت کردن ها خلاص بشویم و باز هم همان مدل همیشگی . روایت ، روایت ، و روایت قصه . اما چرا بازیگرا میان مثل قصه گوها نمایش رو روایت میکنن ؟؟ بنظرم چون مؤلف این کار نمایشنامه نویس خوبی نیست و از ترفند تعریف قصه از طریق روایت ها و منولوگ ها سعی دارد قصه اش را بازگو کند . قصه یی که نه بکر است و نه شگفت انگیز . وقتی در اجرایی بازیگرا کلی حرف میزنن و خودشون و قصه رو برای مخاطب تعریف میکنن ، تماشاگر حرف زیاد می‌شنوه و خسته میشه و دیگه گوش نمیده . لذا مخاطب بجای اینکه نمایش ببینه ، نمایش می‌شنوه و هیچکس حوصله آدمهای حراف رو نداره علل خصوص اگه پنجاه تومن پول بلیط داده باشه . از نگاه دیگر نویسنده نمیتونه درام بسازه ، تعلیق بیاره، کشمکش خلق کنه و ... .لذا نمایشنامه هیچی برای مخاطب نداره و نه تنها ایجاد تلنگر و تفکر و تعمق در تماشاگر نمیکنه بلکه اونو خسته و کلیشه زده میکنه . (مادری منتظر پسرش می ماند) . وقتی موضوع نمایش در رابطه با یک شخصیت هست حتما نویسنده باید دنیایی که از اون شخص مفقوده رو پیدا کنه و بهش بپردازه و بُعد جدیدی از اون شخص رو واسه مخاطب نمایش بدهد نه اینکه به همان اطلاعات و داستانهایی که همه راجع به شاهرخ ضرغام ... دیدن ادامه ›› می‌دونن و در اینترنت هم موجوده بسنده کنه و نویسنده همونا رو بیاره و بگه و تمام . نویسنده نمیتونه چیز جدیدی از شاهرخ به ما بگه و بسنده کرده به همان پر حرفی همیشگی و تکرار مکالمه های نمایش نامه های جوادیه و یاماها . شاید گاهی باید به اعتبار سکوت ایمان داشت . شاید کمی زمان لازم باشه برای تفکر و اصلاح نگرش . نباید اصرار داشت که به هر قیمتی و با هر کیفیتی نمایش نامه روی صحنه برد .
کارگردانی _
( استادی می‌گفت کارگردان موفق را میتوان اول از انتخاب نمایشنامه هایش شناخت و دوم از نوع نگرشش به معقوله تئاتر ).
آقای بهرامی بعد از کارگردانی عکس خانوادگی در سنگلج خبر از ظهور کارگردانی جوان و دغدغه مند به امور جامعه و زنان می داد . در کریملوژی علاقه مند به تئاتر ایرانی و قصه های عتیق و تاریخ ، در جوادیه اما دغدغه باز هم چیز دیگری بود و حکایت ته شهر و لات و لوت بازی و محله ها و خاطره ها ، و حالا کارگردانی نمایش سگک در ژانر دفاع مقدس که فازش کلا با همه کارهای قبلی ایشون فرق میکنه . که البته این میل و سلیقه خودشون هست که هر کاری دوست داره اجرا بره اما فکر میکنم کارگردانی که هر مدل متنی رو میسازه و اجرا می‌کنه فقط میخواد رو صحنه باشه و نباید ازش انتظار تئاتر خوب داشت .
بنظرم نمایش سگک که واقعا نفهمیدم چرا اسمش اینه نمایش خوبی نبود . خسته نباشید

سپاس از نظرتان
لازم به ذکر است که نمایش «عکس خانوادگی» نوشته آقای تاراج نیست و نوشته مرحوم استاد محمد بوده.(لطفا کمی با سواد و علم بیشتر تحقیق کنید)
در رابطه با نوع نگرش آقای تاراج شما که هیچ،هیچکس دیگری هم نمیتواند اظهار نظر کند،چرا که ذهن این نویسنده این مدلی است.(مثال::شما شاید از متن های ابزورد خوشتان نیاید ولی با متن های ملو درام ارتباط بیشتری برقرار کنید.) پس به قول دوستی که میگفت در هر سری یک مغزی وجود دارد باید احترام بگذاریم و از روی دوست نداشتن چیزی آن چیز را تخریب نکنیم.
دوست عزیز شاهرخ ضرغام درست تر از شاپور ضرغام است و ای کاش لطفا اسم ها را دقیق تر و با مطالعه بهتر عنوان میکردید.
بخش مهمی از زندگی ... دیدن ادامه ›› امروز ما در روایت هست و شاید روایت یکی از بهترین راه های ارتباط و تخلیه افکار برای ما و به خصوص جامعه امروز ما باشد.
در مورد کارگردانی بنده لازم است فقط یک چیز به شما بگویم
قرار نیست شما هر روز صبحانه املت بخورید!
و تنوع و تجربه کردن در زندگی چیز قشنگی است.
کاش به جای این همه حرف کمی علمی نقد میکردید
در مورد هزینه ۵۰ هزار تومانی که شما بابت بلیط نمایش پرداخت کردید لازم است بگوییم میتوانید تشریف بیاورید و مبلغ را پس بگیرید.چون نه بنده و نه گروهم گدا نیستیم که منت ۵۰ هزار تومان روی سرمان باشد.
و اگر کلامی یا حرفی در این کامنتها دارای سو تفاهم است و یا بد انتقال داده میشود پوزش میخواهم و اگر هر ابهامی وجود داشت میتوانید در صورت رضایت تلفنی یا حضوری با هم گپ بزنیم?
۱۴ خرداد ۱۴۰۰
فرناز یحیی پور
البته من نوشتم گوش دادن به دیالوگ ها نه گوش دادن به تئاتر احتمالا هم تئار دیدنتون شبیه متن خوندنتون باشه
بله متوجه شدم چی فرمودید و جواب هم دادم . بحثی نیست . موفق باشید
۱۹ خرداد ۱۴۰۰
محمدرضا بزرگ زاد
آقای حق شناس ، من از طرز برخورد کارگردان با تحلیل فنی و محترمانه شما عذر خواهی می کنم .امیدوارم نحوه برخورد ایشون رو به حساب تئاتر و تئاتری نگذارید . در تئاتر آدمهای نقد پذیر و منطقی کم نیست .
این اقای کارگردان
با گرفتن پول ما و قول اجرا به ما این تئاتر روی صحنه برده
دیگه چه انتظاری میری که تحمل نقد داشته باشه
بی سواد بودن تا چه حد ?
۲۰ خرداد ۱۴۰۰
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید