در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
مخاطبان گرامی، پیرو اعلام عزای عمومی، به آگاهی می‌رسد اجرای همه نمایشها و برنامه‌های هنری به مدت یک هفته از دوشنبه ۳۱ اردیبهشت تا پایان یکشنبه ۶ خرداد لغو شد.
با توجه به حجم بالای کاری، رسیدگی به ایمیل‌ها ممکن است تا چند روز به طول بیانجامد، لطفا از ارسال مجدد درخواست خودداری نمایید.
تیوال | محمدمهدی ابدی: مغالطه آزادی بیان در ابتدا باید دید تعریف ما از آزادی بیان چی هست. طب
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 00:45:43
مغالطه آزادی بیان
در ابتدا باید دید تعریف ما از آزادی بیان چی هست. طبق تعریف، حق آزادی بیان یعنی حق بیان هر آنچه قانون بیان اون رو ممنوع نکرده. پس طبق این تعریق اگر فحاشی طبق قانون ممنوع باشه شما حق فحاشی ندارین و اگر قانون فحاشی رو منع نکرده باشه شما حتی حق فحاشی دارین. پس آزادی بیان یه حقه و جز اخلاقیات یا امور مشابه نیست. حالا این که منابع وضع کردن یه قانون چی باید باشن نوشتار دیگه ای نیاز داره که جاش اینجا نیست و بعدا اگه حوصله ام کشید در موردش حرف می زنم.
برای رسیدن به بحث اصلی جواب دادن به چندتا سوال در مورد آزادی بیان اهمیت داره.
اول این که آیا طبق آزادی بیان من حتما باید راست بگم؟ جواب این سوال طبق تعریف آزادی بیان مشروط به این هست که قانون در چه مواردی دروغگویی رو منع کرده که هر جا منع کرده باشه الزاما برای عدم رعایتش مجازات هم تعیین کرده باشه. در کشور ما شهادت دروغ دادن در دادگاه ممنوع هست و برای کسی که مرتکب شهادت دروغ بشه مجازات تعیین شده ولی برای دروغگویی به پدر در مورد کشیدن یا نکشیدن سیگار قانونی وجود نداره. حالا با توجه به این که دروغگویی به پدر غیر قانونی نیست آیا اخلاقی هست؟ بستگی به تعریف شما از اخلاق ممکنه بله و ممکنه نه ولی عموما اخلاقیات در دیگاه های مختلف دروغگویی رو بد و مذموم میدونه. پس یه سری از امور قانونی هستن ولی اخلاقی نیستن. رعایت قانون برای همه الزامی هست ولی رعایت اخلاقیات برای همه الزامی نیست. ولی چون الزامی نیست بدون تبعات هم هست؟ جواب این سوال هم خیر هست. وقتی شما به موردی که اخلاقی نیست عمل کنین توسط گروهی که به اون اخلاقیات اعتقاد دارن طرد ... دیدن ادامه ›› خواهید شد.
آیا چون من آزادی بیان دارم اگر حرف درستی بزنم باید دیگران اون رو بپذیرن؟ جواب این سوال هم نه هست. من می تونم به شما بگم که بر اساس هوش اجتماعی هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. اگر شما وارد یه مجلس عروسی بشین و به داماد بگین که تو ممکن یه لحظه بعد بمیری جمله درستی گفتین ولی آیا زمان و مکان گفتن این حرف در یه مجلس عروسی هست؟ قطعا نه. پس شما حرف درستی زدین ولی شما یه بی شعور محسوب میشین چون حرف درست رو در زمان و مکان درست نزدین. چون شما بیشعور محسوب میشین حق آزادی بیان تون از بین میره؟ هرگز. حق آزادی بیان ربطی به شعور نداره. پس مغالطه اینجا شکل می گیره که چون من حق آزادی بیان دارم حتما باشعور هم هستم. خیر حق آزادی بیان جدای از شعور هست و باشعور و بی شعور از این حق برخوردارن.
پس دوستان از حق آزادی بیان تون استفاده کنین ولی مراقب باشین یه بی شعور محسوب نشین.
در ضمن باید یادآوری کنم که روانشناس و جامعه شناس اگر حرفی می زنن نگران سطح شعور فردی و اجتماعی شما هستن و حقوق دان نگران حق آزادی بیان شما. پس هر کدوم متناسب با تخصص خودشون حرف می زنن و نباید ازشون دلگیر شد.
آیینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن آیینه شکستن خطاست
خب بالاخره کسی پیدا شد که دو کلام حرف قابل نقد در این مورد بزند. حرف‌های بقیه‌ی هم‌نظران شما حتی ارزش نقد کردن هم نداشتند.
دوست عزیز آزادی بیان در هیچ مرزی نمی‌گنجد. فراتر از هر گونه قانون و اخلاقی‌ست. آن را ذیل قانون تعریف نمودید؟ مگر قوانین وحی منزل هستند؟ خودمان این قوانین را به عنوان قراردادهای اجتماعی برای زندگی بهتر نوشته‌ایم. حتما اشکال هم دارند. جنبش این روزها هم به بهانه‌ی اعتراض به یک قانون غلط شروع شد.
در جای دیگری هم گفته بودم که آزادی بیان نباید هیچ محدودیتی داشته باشد. هر محدودیتی برای آن در نظر بگیریم، محدودیت‌های دیگری را به وجود می‌آورد. همچنین بدترین و هولناک‌ترین عقاید و نظرات نباید جرم‌انگاری شود و مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. البته باز هم اشاره کنم که بدیهی‌ست که آزادی بیان متفاوت از آزادی عمل است و همه‌ی این تعاریف تا جایی برای آزادی بیان مصداق پیدا می‌کند که منجر به عمل نشود.
در مورد هوش و شعور ... دیدن ادامه ›› اجتماعی با شما هم‌نظرم. هر کس باید بداند که کی و کجا از آزادی‌اش استفاده کند. طرد شدن از گروه‌های اجتماعی و به حاشیه رانده شدن در جامعه، از پیامدهای نداشتن هوش و شعور اجتماعی‌ست. و این مساله، حق انتخاب افراد را نیز به رسمیت می‌شناسد، که با علم به پیامدهای اجتماعی -نه حقوقی- آیا حرفی را بزنند یا خیر.

اما در نهایت این را هم عرض کنم که کسانی که برای هر پدیده‌ای چهارچوب و آداب خاصِ متوهمانه‌‌ی خودشان را تعریف می‌کنند (که لزوما با خواست اکثریت و عرف جامعه منطبق نیست) و به هر کس که از این چهارچوب خودساخته خارج شود توهین کنند و انگ‌های مختلف بزنند، نیز فاقد هوش و شعور اجتماعی هستند. پایدار باشید.
۱۷ مهر ۱۴۰۱
محمدمهدی ابدی
باید بگم که مظلوم نمایی جالب ولی کم مایه ای بود. از نظر من بخش های از نوشته شما غلط بود و بخش هایی بی ربط با متن من که برای هر دو بخش علت عقیده ام در مورد نوشته شما رو بیان کردم. برای این ...
قصد ادامه‌ی بحث ندارم، صرفا روشنگری کنم که بنده شما را متهم به خفه کردن صدای «خودم» نکردم! اتفاقا خیلی هم متمدنانه پاسخم را دادید. پس مظلوم‌نمایی هم نکردم. منظورم از خفه کردن عقاید احمقانه، سخن خود شما در مورد تخت بودن زمین بود. کسی هم که اولین بار گفت زمین مرکز هستی نیست، عقیده‌اش احمقانه پنداشته شد و اگر حرفش را پس نمی‌گرفت نزدیک بود اعدام شود.
در مورد ادامه ندادن بحث هم وقتی در مورد مفاهیم اولیه دچار سوتفاهم هستیم، پس ادامه‌اش بیهوده و خسته‌کننده خواهد بود. واقعا اینکه الان بخواهم ثابت کنم که شهادت دروغ در دادگاه مصداق عمل مجرمانه است نه آزادی بیان، بسیار انرژی‌ می‌طلبد، چیزی که این روزها کمتر داریم. نظراتم کاملا در کامنت اولم آورده شده و چیزی برای اضافه کردن ندارم. برقرار باشید.
۱۷ مهر ۱۴۰۱
فربد اهورابنده
قصد ادامه‌ی بحث ندارم، صرفا روشنگری کنم که بنده شما را متهم به خفه کردن صدای «خودم» نکردم! اتفاقا خیلی هم متمدنانه پاسخم را دادید. پس مظلوم‌نمایی هم نکردم. منظورم از خفه کردن عقاید احمقانه، سخن ...
و باز هم مظلوم نمایی جدید و این بار حتی کم مایه تر از قبل
جوابی برای موارد و سوالات مطرح شده نداشتید و باز هم به شیوه متن های قبلی تون آسمون و ریسمون بافتین.
علاوه بر پاسخ دادن به مراحلی که قبل گفتم به موارد زیر هم برای روشن شدن ذهن مخاطب ها پاسخ بدین.
من در متنم تصریح نکردم که حتی احمق حق آزادی بیان داره؟ یعنی من حتی از احمق این حق رو سلب نکردم. شما دو بار اجازه نقد کردن متنی رو به خودتون دادین که حتی درست مطالعه اش نکردین. خودتون به من بگین اسم این عمل شما رو ... دیدن ادامه ›› چی بذاریم؟
شما که طبق ادعای خودتون آگاه به تفاوت آزادی عمل و آزادی بیان هستین میشه بگین صرف نظر از این که من چه چیزی رو خفه کردم چطوری این عمل رو انجام دادم؟ از اونجا که خفه کردن یه اقدام عملی و غیر بیانی هست مشخص کنید که اقدام من در راستای خفه کردن چی بوده؟ سوال مشخص من در مورد اتهام شما به خودم در مورد عمل من، صرف نظر از سوژه یا موضوع عمل هست. شما مدعی شدید و به من تهمت زدید که من عمل خفه کردن رو انجام دادم میشه بگین من چطوری این اقدام عملی رو انجام دادم؟ شما همیشه وقتی کلمات کسی براتون خوشایند نیست این قدر راحت تهمت انجام یک فعل رو بهش می زنید و هم زمان به آزادی نامحدود بیان هم اعتقاد دارین یا فقط این بار این اتفاق افتاده؟
میشه به من توضیح بدین که ادای شهادت یعنی چی؟ مگه اصلا توی ادای شهادت چیزی غیر از بیان کردن وجود داره که بتونه جنبه مجرمانه پیدا کنه؟ متاسفانه شما اون قدر ناآگاه هستین که نمی دونین مصداق عمل مجرمانه شامل: بیان، فعل(عمل) و... خلاف قانون هستش و هر آنچه به لحاظ قانونی عمل مجرمانه محسوب میشه فعلیت به معنای انجام عمل نیست و خود بیان کردن امر خلاف واقع در شهادت دادن دروغ عمل مجرمانه است. با استدلال شما در یک پرنده می تونه باشه! چون با استدلال شما میشه گفت در باز است، باز یک نوع پرنده است پس در پرنده است! و به تفاوت معنایی و مصداقی باز در جمله اول و دوم دقت نکرد. مشابه کاری که شما با عمل مجرمانه و شهادت دروغ و آزادی بیان انجام دادین. دوستانه توصیه می کنم مبحث مغالطات از دروس منطق رو مطالعه کنین تا اگر واقعا ناآگاه هستین دیگه دچار چنین اشتباهات عجیبی نشین.
دلیل فرار شما از پاسخگویی به سوالات مطرح شده کاملا روشن هست. چون یا خودتون هم می دونید که با دادن جواب هایی مثل جواب هایی که تا الان دادین ناآگاهی تون بیشتر از قبل مشخص میشه و یا خودتون هم می دونید که اصلا جوابی ندارید و یا هر دو. با متن نادرست اول تون وارد باتلاق شدین و با دست و پا زدن بیشتر، فقط، بیشتر و بیشتر فرو رفتین. حق آزادی بیان به شما این اجازه رو میده که هر چیزی که قانون رو نقض نمی کنه بگین، ولی دوستانه بهتون توصیه می کنم همیشه از این حق تون استفاده نکنین چون یه وقتایی مثل الان موجب رسوایی میشه. هر چند که این حق با رعایت شروطش هنوز برای شما محفوظ هست و حرف من صرفا جنبه توصیه داره و قطعا شما می تونید هر وقت که دلتون خواست از حق تون استفاده کنید. مستدام باشین.
۱۸ مهر ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید