در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | حمید نخعی : یادواره تئاتر: «مرده‌های بی‌کفن و دفن» اثر ژان پل سارتر این نمایش
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 04:32:57
یادواره تئاتر:

«مرده‌های بی‌کفن و دفن» اثر ژان پل سارتر
این نمایشنامه به کارگردانی حمید سمندریان وبا شرکت گروه هنرمندان پازارگاد در تالارانجمن فرهنگی ایران و فرانسه در سال 1342بر روی صحنه امد
بازیگران این نمایش عبارت بودند از : محمد علی کشاورز ـ منوچهر فرید ـ پرویز فنی زاده ـ اسماعیل محرابی ـ پری صابری ـ جمشید مشایخی .
نقدی بر این نمایش ، از ا. میر سعیدی در کیهان هفته شماره 70. فروردین 42.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
*در روزهایی که مشایخی نمایش مرده های بی کفن و دفن را به کارگردانی حمید سمندریان در انجمن ایران و فرانسه بازی می کرد ابراهیم گلستان بازی ... دیدن ادامه ›› او را دیده و پسندیده بود و برای بازی در فیلمش (خشت و آینه) انتخاب کرده بود.
*مشایخی در باره خاطرات اجرای نمایش مرده های بی کفن و دفن میگوید : «سال‌های قبل از انقلاب، من و محمدعلی کشاورز در نمایش «مرده‌های بی‌کفن و دفن» نوشته ژان پل سار‌تر با کارگردانی حمید سمندریان بازی می‌کردیم.» ، «آخرین شب اجرا، من و کشاورز به سمندریان گفتیم بگذار این بار تمام دیالوگ‌ها را بگوییم و کار را کامل روی صحنه ببریم که او هم موافقت کرد. بعد از تمام شدن اجرا، مامور ساواک پشت صحنه آمد و با عصبانیت خبر داد که دیگر اجازه به صحنه بردن آن نمایش را نخواهیم داشت. بنده‌خدا نمی‌دانست که خودبه‌خود اجراهای ما تمام شده بود و دیگر نیازی به دستور او نبود.»

*حمید سمندریان در سال 1310 در تهران متولد شد. شروع فعالیت تئاتریش در حین تحصیل در دوره متوسطه بود او در کلاسهای تئاتر و هنر پیشگی استادان حسین خیرخواه ـ شباویز و نصرت کریمی شرکت و تحصیل نموده است این کلاسها زیر نظر استاد عبدالحسین نوشین اداره می‌شد. حمید سمندریان همچنین ویلون می‌نواخت و از شاگردان ذوالفنون بود.
حمید سمندریان در سالهای قبل از انقلاب در سال 1342 گروه تئاتری منسجمی به‌نام "گروه هنری پاسارگاد "تشکیل داد که افراد گروه عبارت‌اند از: پرویز پور حسینی ـ سعید پور صمیمی ـ پری صابری ـ اسماعیل محرابی ـ جمشید مشایخی ـ پرویز کاردان ـ محمد حفاظی ـ منوچهر فرید ـ ثریا قاسمی ـ اسماعیل شنگله ـ مهدی فخیم زاده و....

آقا خیلی جالب بود
امیدوارم ادامه دار باشه
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
از شما به خاطر توجه به تاریخ تئاتر ایران تشکر می کنم .
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
ممنون از توجه دوستان.
در باب یاد واره باید بگویم به قول هوشنگ اعلم ( سردبیر ماهنامه های فرهنگی، هنری ، منجمله ازما) : فردایمان کجاست وقتی که دیروز را انکار میکنیم.
بیاد داشتن دیروز ها قدمی برای رسیدن به فرداهای بهتراست.
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید