در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | حمید نخعی : "یادواره تئاتر " : -------------------- چوب به دستهای ورزیل : نمایشن
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 01:28:01
"یادواره تئاتر " :
--------------------
چوب به دستهای ورزیل : نمایشنامه اثر گوهر مراد ( غلامحسین ساعدی) انتشارات مروارید. چاپ سوم . دیماه 1352.
این نمایشنامه بار اول در مهرماه 1344 در تالار 25 شهریور ( سنگلج ) تهران به نمایش در امد . بازیگران به ترتیب ورود به صحنه عبارت بودند از :
محمود رئوفی - عزت الله انتظامی - جعفر والی - علی نصیریان - جمشید مشایخی - سیروس افهمی - محمود دولت ابادی - فریدون نوری - خسرو شجاع زاده - پرویز فنی زاده - محمد علی کشاورز - منوچهر فرید - خسرو فرزین -
کارگردان : جعفر والی - کمک کارگردان و مدیر صحنه : ... دیدن ادامه ›› پرویز صیاد

نقد هائی از نجف دریابندری ، اکبر رادی ، محمد علی سپانلو ، دکتر جواد مجابی ، عبدالعلی دستغیب، هوشنگ حسامی و دکتر رضا براهنی در نشریات و کتابها چاپ گردیدند.
رادی در مقاله ای سراسر شور و تحسین جنبه های تمثیلی نمایشنامه را ستود و ان را طلیعه ای نو در تئاتر ایران دانست.
جلال ال احمد پس از دیدن نمایش جعفر والی در مقاله معروفش میگوید:" اگر خرقه بخشیدن در عالم قلم رسم بود و اگر لیاقت و حق چنین بخششی را داشتم خرقه ام را به دوش دکتر ساعدی می افکندم."

نمایشنامه ساعدی نمایشنامه ایست تمثیلی: "...به روستایی اشاره دارد که گرازها به مزارعش حمله کرده اند و دهاتی ها در پی یافتن راه حل مشکل هستند . پس از بحث و گفت و گوی زیاد استخدام چند شکارچی به نظر محتمل ترین راه می رسد ......"

لینک دانلود مقاله ای مفصل ( 11 صفحه در باب ساعدی و نمایشنامه هایش ) که توصیه میکنم حداقل صفحات پایانی ( 10 و 11) را بخوانیم :

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=%DA%86%D9%88%D8%A8%20%D8%A8%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D9%84&source=web&cd=23&ved=0CGQQFjACOBQ&url=http%3A%2F%2F84theater.com%2Fmain%2Fdownload%2F45%2F&ei=MlCpT8GfIoXNswajs7WbBQ&usg=AFQjCNFBRTW7hcFLAwUpPtHitBs5RdE5Yw&cad=rja

در باره جعفر والی . کار گردان نمایش :
http://mirasyar.persianblog.ir/post/2363/
آقای نخعی بسیار ممنون برای این مطلب. که حسرت سنگینی داره... واقعا یه نمایش با حضور این آدمها چه طور بوده ... اجرا شده ... واقعا به آدمایی که اون موقع این نمایش رو دیدن به شدت حسودی می کنم... :)
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
ممنون از شما جناب نخعی و یاد نوشته ی خواندنی آقای تاراج ، تصور دیدن چنین نمایشی با حضور بزرگانی که از آنها یاد کردین آدم را به وجد میاره . کاش میشد به آرشیو ضبط شده ی این آثار دسترسی یافت .
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
با تشکر از حمید نخعی عزیز

به شدت با اون حس شادی خانم موافقم،واقعاًحسودی داره
متن کهبدم که دیگه حرف نداره
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید