در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | احسان طهماسبی: بوسیدن روی ساز! در بین تبلیغات های سینمایی از فیلم های ساخته شده هم
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 19:02:19
بوسیدن روی ساز!

در بین تبلیغات های سینمایی از فیلم های ساخته شده همواره استفاده از روش های تبلیغ مشخصی مرسوم بوده است. از جمله استفاده از نام بازیگر, چهره ی بازیگر, نام کارگردان, موضوع و ... .در تبلیغات های گسترده فیلم بوسیدن روی ماه استفاده از جمله ی ((کاری از سازندگان فیلم طلا و مس)) نشان از توجه و تایید فیلم طلا و مس در بین اهالی سینما و تماشاگران دارد. جمله ی تبلیغاتی مورد اشاره دقیقاً بیانگر نگاه به فیلم جدید اسعدیان است. بوسیدن روی ماه از تمام ویژگی های طلا و مس برخوردار است, همان خوبی ها و بدی ها که تنها جایشان در فیلم تغییر کرده است.

بوسیدن روی ماه مشابه طلا و مس در یک خانه ی قدیمی با صحنه پردازی کاملاً ایرانی اتفاق می افتد. فیلم روایتی ست از دل مشغولی ها و دغدغه های مادرانه ی دو پیرزن است که پسرانشان که از کودکی با هم بزرگ شده اند به جبهه رفته اند و بعد از گذشت سالها هیچ خبری از آنها نشده است و در همان ابتدای فیلم خبر پیداشدن جسد یکی از پسران به گوش مادر میرسد. روابط عاطفی صمیمی بین اعضای خانواده و اعضای محله ی قدیمی محل زندگی مادران، اتفاقی دوست داشتنی و آرامش ... دیدن ادامه ›› بخشی است.

ایرانی بودن بوسیدن روی ماه در تمام داستان رعایت میشود و در مجموع سناریو روان و خوب این فیلم به بالاترین نقطه ی قوت فیلم تبدیل میگردد و گویا بازهم از این نظر در مسیر طلا و مس گام برمیدارد. هرچند که نساختن سکانس هایی از جمله دیدار احترام السادات با جنازه ی پسرش و تکرار ناآرامی های دنیای پیرامون او به شکلی نچندان دلچسب را میتوان از ایرادات فیلم نوشت اسعدیان به شمار آورد.

بازی روان و دوست داشتنی شیرین یزدان بخش در نقش احترام السادات و رابعه مدنی در نقش فروغ خانم از دیگر نقاط قوت فیلم است که داستان را باورپذیرتر و تاثیرگذارتر کرده است.

تاکید و توجه اصلی بوسیدن روی ماه به دنیای مادران فیلم و دنیای پیرامون آنهاست. احترام السادات در روزهایی که از منزل خارج میشود تهران امروز را پر از آشوب و ناراحتی میبیند و درجایی از فیلم میگوید: ((ما مال این روزگار نیستیم)) وی زمان حضور در پارک یاد دختران بی گناه غرق شده در دریاچه میکند و با ناامیدی یادآور میشود که همه آنها را فراموش کرده اند. گلایه ی اسعدیان از این روزهای بد مردمش هم تمام نمیشود و در جایی دیگر از قول حاج آقای مصطفوی (با بازی مسعود رایگان) می گوید: ((حاجی، نه، اگه بندازیش زندان جری تر میشه. حاجی این آتیشیه که دامن همه مونو می گیره)) نویسنده در بخش دیگری از فیلم آنجایی که فروغ خانم (رابعه مدنی) وارد خانه دوست خود احترام سادات می شود و با نگاهی به ساعت می گوید ((اَه. این ساعتم که بیست ساله خوابه)) نارضایتی خود را از بیست سال گذشته ی کشورش بیان میکند و حتی مهمترین سازمان مربوط به امور تشییع جنازه ی شهدا را به گونه ای نامناسب و بهم ریخته نشان میدهد.سازمانی که کارمندان قبلی آن به دلایل خاصی تعدیل شده اند و مسئول فعلی آن نیز چندان توجهی به امور محوله ی خود از لحاظ عاطفی ندارد.

مادر قصه ی بوسیدن روی ماه همچون مادر فیلم مرحوم حاتمی سعی میکند درون گرا باشد و بیشتر از احوال خود نگران بچه ها و نوه اش است. مادر فیلم اسعدیان برخلاف مادر فیلم بی خود و بی جهت کاهانی که چندان دل خوشی از دخترش ندارد دخترهایش را بسیار دوست دارد و برای آنها اهمیت زیادی قایل هست. او از جسد برادراشان به آنها نمی گوید تا عروسی آخر هفته ی آنها خراب نشود و برای آنها خرید میکند و از آنها مراقبت میکند. مادربزرگی که در طول فیلم نوه اش را از بلند خندیدن , درس نخواندن, زیاد با تلفن صحبت کردن , نماز نخواندن , حجاب کامل نداشتن و ... منع میکند ولی زیر لب میخندد و او را مخفیانه درک میکند! همواره نوه دختریش را تشویق به خوبی ها میکند و زمانی که دوست پسر نوه اش از دست بقال محله به جرم سرک کشیدن و پرسه زدن در حوالی خانه ی آنها کتک مفصل خورده به آنها تذکر و تشر میزند ولی مادرانه زخم های پسر را میبند.

بزرگترین نقطه ی ضعف بوسیدن روی ماه را میتوان ساخت موسیقی و آهنگسازی آن دانست. موسیقی در سکانس های لازم به اجرا در نمیاید و موسیقی موجود نیز در تمام نماهای فیلم از یک موتیف چند خطی تکراری با سازهای معمول در سکانس های غمگین فیلم ها که بیشتر از فیلم به همین سادگی به بعد رواج پیدا کرده است تشکیل شده. استفاده از آهنگ به سوی تو آقای کوروس سرهنگ زاده (که به نظر میاید تکراری نامناسب از سکانس خاصی از فیلم یه حبه قند میر کریمی باشد) نه تنها فقدان نت های گمشده در طول فیلم را پر نکرد بلکه تکرار بیش از حد آن نیز برای تماشاگر یکنواخت شد و همان تاثیر ابتدایی را نیز کم رنگ تر کرد. موسیقی تیتراز پایانی فیلم هم چیزی فراتر از بخش های دیگر نیست و این بی سلیقگی و عدم دقت در ساخت موسیقی فیلم لطمه ی زیادی به بدنه ی بوسیدن روی ماه وارد کرده. با در نظر گرفتن روایت احساسی فیلم و بررسی موشکافانه ی احساسات انسانی توجه هرچه بیشتر به موسیقی فیلم میتوانست تاثیر به سزایی در درک داستان و پیشروی فیلم با شرایط دل چسب تر باشد.

احسان طهماسبی
یکی از بهترین سکانس های عمرم سکانسی بود که احترام به طرف محلی میرود که پیکر فرزندش آنجاست
قدم برداشتن خانم شیرین یزذان بخش و میزانسن اون سکانس فوق العاده بود
۱۲ مهر ۱۳۹۱
ممنون از نقد خوبتان جناب طهماسبی,من این فیلم را پارسال در جشنواره دیدم و جزو معدود فیلم هایی بود که از دیدنش در جشنواره پشیمان نشدم و به همه هم پیشنهادش کردم.
بازیها که واقعا عالی بود, با نظرتون در مورد اینکه بسیار شبیه طلا و مس بود موافقم.
نقدتان بسیار کامل و جامع بود.مرسی
۱۹ مهر ۱۳۹۱
زنده باد خانم راستی عزیز
۱۹ مهر ۱۳۹۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید