در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | هادی بشری درباره نمایش آخرین نامه: نوشته ای بر تئاتر " آخرین نامه " اثری از مهرداد کوروش نیا طنز یا ابتذ
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 02:00:21
نوشته ای بر تئاتر " آخرین نامه " اثری از مهرداد کوروش نیا
طنز یا ابتذال؟
این که نویسندگان و کارگردان این مرز و بوم متاسفانه برای جبران ممیزی های سیاسی و فرهنگی و خط قرمز ها باید تلاش ها کنند و از هزاران فربه برای فرار از ممیزی استفاده نمایند امری انکارناپذیر و قابل ستایش است، ولی جبران این ممیزی را نباید با هزل پوشش داد. تقریبا در بیشتر تئاترهایی که در یکسال گذشته به دیدنشان رفتم شوخی های هزل گونه دیده شده و تنها شماری از آن ها در جایگاهی مناسب به فهم بیننده در درک و مسائل ممیزی کمک نموده و دراماتورژ به زیبایی ممیزی را دور زده است ولی در تئاتر آخرین نامه این امر به جزء جدایی ناپذیر روایت تبدیل گشته است و همه روایت را تحت پوشش خود قرار می دهد و جنگ و مفاهیم عمیق در ابتدای داستان به فراموشی سپرده می شود و باز در Climax داستان به آن بر می گردیم . از صحنه ورود سرباز شمالی فصای قصه بکلی تغییر می گردد و تراژدی داستان در سطحی پوشالی باقی می ماند و ژرف نگری به باد فراموشی سپرده می شود و تنها سطحی نگری برای برانگیختن و خندان مخاطب مورد استفاده قرار می گیرد. البته این امر که مهرداد کوروش نیا طوری پرده از زوایای شخصی کاراکترهای خود برمی دارد که مخاطب جنگ را فراموش می کند از نظر این حقیر پنهان نمانده است و تعمد کارگردان در این امر کاملا مشهود و اتفاقا در هدف پیروز گشته است اما با چه وسیله ای؟؟؟؟ آیا برای فراموشی و خوار و خفیف شمردن جنگ مفاهیم عمیق تری نسبت به مسائل هرزگونه یافت نمی گردد؟؟؟ آیا برای خنداندن مخاطب سوژه هایی والا تر از شوخی های هزل گونه نمی توان جست؟؟؟ آیا برای یافتن طنز در دل درام تنها باید به خصوصی ترین لحظه ها ی انسان ها تخطی کرد؟؟؟ آیا این کار خود خفیف نمودن ارزش ها نیست؟؟؟نویسنده در بیان طرح مسأله خود بسیار موفق عمل نموده است و به مفهومی عیمق تکیه زده، مفهومی که 8 سال همه قشری از این مرز و بوم را با هر شرایطی درگیر خودش نموده است. حتی در انتخاب کاراکترهای خود نیز بسیار حساب ... دیدن ادامه ›› شده عمل نموده است. جوانی که نمی خواهد بجنگد و دوست دارد به زندگی عاطفی خود ادامه دهد. جوانی که دوست دارد به کار بپردازد و خانواده خویش را سیر سازد. جوانی که داوطلبانه به جبهه آمده و خانواده ای در انتظار اوست. ولی کوروش نیا در فراهم نمودن بستر روایت بسیار سخیف عمل نموده است و برای ساخن طنز داستان به هر دری می زند. در مورد بازیگران بایستی گفت که همه آن ها عالی بودند . نوید محمدزاده با صدای گیرای خویش همه را مجذوب خویش نمود ستودنی نقش خویش را ایفا نمود. اگرچه طراحی صحنه این اجرا در ابتدا بیننده را جذب خود نموده ولی باید اقرار نمود که این نوع طراحی برای سالن سایه که بینندگان ردیف 4 به بعد که عملا به سختی پایین سن را می بیینند اصلا مناسب نبود و بهتر بود سالن دیگری برای این اجرا انتخاب می گشت .
هادی عزیز این سخیف بودن و هزل گونه بودن که مداوم در نظر شما مشهود و مشهور است در کجای نمایش بود ؟؟؟

اگر ممکن است چند مثال ملموس تر بیان کنید
۱۹ خرداد ۱۳۹۳
آقای بشری،در مورد نمایشنامه های رادی عزیز هم یعده از کسانی که مث شما طنز رو دسته بندی میکنن انقدر بهش برچسب رکیک و هجو زدن که توقیف شد..شما از یوتیوب تاترهای کمدی مطرحی که اونور اجرا میشه رو دیدین؟فیلمهای کمدی آمریکایی رو که قطعا دیدین، با این دسته بندی همشون هجو و هزل محسوب میشه...بعد من ازتون خواستم که نمومه مشخص از طنزهای فاخر مورد علاقتون رو بنویسین و نه نویسندش رو مشخص کنیین، خواهین دید که طنزهای فاخر! شدیدا لوس و بیمزه هستن و افراد بزرگسال رو غالبا به خنده نمیاندازن
۲۱ خرداد ۱۳۹۳
محد رضا دانش عزیز
مرسی بابت مقایسه ای که بین بنده و سانسورچیان تانگوی تخم مرغ داغ انجام دادید!!! و باید اعلام کنم که سانسورچیان اکبر رادی را سانسور نکردند و هادی مرزبان ن ن ن ن ن را حذف کردند و فاصله هاست میان این دو عبارت.من تمام تلاشمو می کنم که به نمایشنامه ای برچسب نزنم اما مگر نقد تئاتر و سینما بدون دسته بندی هم می شود؟ پس تمامی دسته بندی های سبکی سینما و تئاتر هم احتمالا به نظرتون توسط آدم هایی بی اطلاع ایجاد شده اند؟ مگر باید هرچیزی را طنز محسوب نمود؟ مقایسه ای که میان "تئاترهای کمدی مطرح اونور" و " فیلم های کمدی!!! آمریکایی " نیز انجام دادید اندکی من رو به فکر فرو برد. اگر منظورتون از تئاترهای فاخر تئاترهای امرکایی برادوی ای است باید اعلام کنم که من و شما اختلافی بنیادین داریم و مباحثه ما عبث است. و اما در مورد جمله آخرتون " طنزهای فاخر! شدیدا لوس و بیمزه هستن و افراد بزرگسال رو غالبا به خنده نمیاندازن " باید اعلام کنم که بین واژگان "لوس و بیمزه" و "طنز" و "افراد بزرگسال" و "عدم خنده" می توان با تناظری یک به یک پارادوکس هایی را اعلام کرد. واقعا به جمله آخرتون اعتقاد دارید؟
۲۱ خرداد ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید