در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | علیرضا روزبه درباره نمایش باغ دلگشا: آوازه آثار سرکار خانم صابری بسیار شنیده بودم ولی متاسفانه ( یا خوشبختا
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 11:47:25
آوازه آثار سرکار خانم صابری بسیار شنیده بودم ولی متاسفانه ( یا خوشبختانه ) تا حالا موفق به دیدن و خوندن کاری از ایشون نشده بودم تا امشب که فرصت فراهم شد.
متاسفانه از دید من این اثر کاملا مایوس کننده و نا موفق بود ؛ از جرای بی نقص گروه موسیقی و حرکات موزون نمایش که بگذریم ، نمایش چیزی برای عرضه نداشت ؛ زمان طولانی اثر کاملا ارتباط مخاطب رو تحت الشعاع قرار داده بود طوریکه اکثریت قریب به اتفاق تماشاگران هر چه به پایان نزدیکتر میشدیم یا مشغول عکاسی و فیلم برداری از صحنه بودن یا با همراهان خود صحبت میکردن ...
صرف استفاده از بازیگران خوب و زبر دست و دستمایه قرار دادن متنی کهن و فاخر نمیتوان نمایشی اجرا کرد که بیننده رو برای مدتی در حدود یک ساعت و نیم همراه کنه .
نمایش و تاتر از زمان روم باستان تا دنیای مدرن همیشه هنر اعتراض و زبان سرخ و نقاد جامعه بوده و کماکان هست و متاسفانه باغ دلگشا از همون نگاه اول با حرکت دریک چهارچوب محافظه کارانه ،دیکته شده و سر راست بدون کوچکترین استعاره و طنازی ای مگر انچه در متن اصلی مورد برداشت قرار گرفته ، به یک اثر حمایتی و سفارشی شبیه هست که انگار برای پند دادن به نیکی و بر حذر داشتن کارهای بد توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی تهیه شده و اصلا تماشاگر پیگیر و جدی تاتر رو اقناع ... دیدن ادامه ›› نمیکنه.

طراحی صحنه و لباس نمایش واقعا چشمگیر و زیبا بود و گروه موسیقی به بهترین نحو ممکن مشکلات کار رو با اجرای گوشنوازشون کمرگ کردن مخصوصا گروه کر که با همنوایشون واقعا شور و حال خاصی ایجاد کرده بودن.

متاسفانه گروه فنی هم در چند مورد کاملا ناهماهنگ بودن ؛ به عنوان مثال در صحنه ای که سعدی مفتخر به دیدار مولانا و شمس میشه صحنه گردون در جایی که باید نمی ایسته و یکی از بازیگران مجبور میشه نیمکت محل نشستن این دو عارف گرانمایه رو جابجا کنه که رو به بینندگان قرار بگیرن و یا دستی که گاه و بیگاه از غیب که در اینجا همون پشت صحنه بود ظاهر میشد و به بازیگران اشاره میکرد در کجا قرار بگیرن.

امیدوارم این مسائل در اجراهای بعدی مورد باز بینی قرار بگیرن تا نتیجه کار ، چیزی در خور نام گروه نمایش مخصوصا شخص کارگردان باشه.

با تشکر.


پ.ن : واقعا باعث تاسفه بزرگانی مثل محمد رحمانیان سالن برای اجرای نمایش پیدا نمیکنن و حتی به اجرای یک شبه بسنده میکنن و بعد بعضی دیگه میتونن اجراهایی با کیفیت متوسط و در بعضی موارد حتی نازل رو به مدت طولانی رو صحنه ببرن.

- تهیه کننده این اثر میتونست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم باشه که از حداقل از راه رقص آواز نسل ایکس باکس و بن تن و ... رو با برزگان و مفاخری مثل سعدی شیرین سخن آشنا کنه.

- صدا و لحن جناب خواننده محترم بیشتر برازنده آهنگهای مناسبتی بود تا اثری روایی مثل باغ دلگشا.

- کاش میشد در آغاز هر نمایشی به چندین زبان زنده ،‌نیمه جون و مرده دنیا از جماعت خواهش کرد که : برادر من! خواهر من عکس نگیرید! فیلم برداری نکیند ! وقاحت بعضی ها به جایی رسیده بود که در کل مدت نمایش تلفن همراه به دست مشغول بودن ، نفر پشت سر من فکر کنم نور فلاشش حتی از نور صحنه هم قویتر بود!
شاهین نصیری، نیلوفر، Positron، بهرنگ، A-L-I، امید رستگار و سپیده این را خواندند
شکیبا و اکبر شفیعی این را دوست دارند
جناب روزبه عزیز ممنون از تحلیل تون. با توجه به جمع بندی کلی نظرات تا به این جای کار به نظر میاد این نمایش چندان مورد توجه و پسند مخاطب نبوده و جزو آثار ضعیف دسته بندی میشه. ممنون که کار بقیه ی مخاطبان رو برای انتخاب یک اثر خوب ساده می کنید. فقط دو نکته در مورد پی نوشت هاتون برای من سوال بر انگیز شد:

1. مطمئنید اون بزرگی که بهشون سالن نمیدن اسمشون محمد رحمانیانه؟!!

2. واقعا تماشاگر با گوشی موبایل و با فلاش عکس گرفته و مسئول سالن بهش تذکر نداده؟! شاید مجوز داشتن؟ این جور مواقع معمولا مسئولین سالن خیلی سختگیرانه عمل می کنند و گوشی یا دوربین رو ضبط می کنند.

باز هم ممنون از این دقت نظر در نقدتون. موفق باشید
۱۰ مرداد ۱۳۹۳
جناب روزبه در مورد آقای رحمانیان به نظرم دوستان روندی نشات گرفته از عملکرد قیمت و حضور پررنگشان در سالنها دلخورشان کرده است.
وگرنه از لحاظ کم و کیفی ،دوستان عزیز هم ، جناب رحمانیان را صاحب سبک و مولد لحظاتی منحصر به فرد در تئاتر میدانند.
(البته این نظر استنباط بنده از صحبتهای اخیر تمام منتقدان به ایشان است ، گرچه خودم هم از قیمتهای جاری دل خوشی ندارم بخاطر اینکه موقعیت حضور را در اجراها برایم با اما و شاید تحت شعاع قرار داده است)
اگر جناب آقای رحمانیان قیمت بلیطشان متناسب با باقی بود شاید الان چه بسا دوستان زیر استاد گفتن شما ، آفرین و احسنت هم میگفتند.
شاید...من هم از چند صفحه که دوستان صحبتی کردند. از نوشته ها اشتباه دستگیرم شده است
۱۱ مرداد ۱۳۹۳
( این قسمت هیچ ربطی به باغ دلگشا ندارد )
شکیبا جان :
10 سال پیش برای دیدن "فنز" سروکله ها شکستیم و با "مانی فیست چو" لذت ها بردیم و ایشان همچنان بر همه استادند ! اما مگر هنرمند هنرش را غیر از مردم از جای دیگری بدست اورده است پس بایستی برای مردم هم ارزش قایل شود .
ما هنوز از شوک حرکت قبلی بیرون نیومدیم با حرکت بعدیشون سکته ... دیدن ادامه ›› میزنیم :)
امیدوارم که با بازگشت ایشون به تاتر شهر به آغوش مردم هم باز گردند :))))

علیرضا جان :
اصلا راضی به اصلاح نوشته ات نیستم ! بگذار نظرت نوشته شود و ما هم نظرمان را بگوییم ... قرار نیست کسی از حرف کس دیگه راضی شود.
ما که داریم یکشنبه میریم تاتر اقای رحمانیان را ببینم تو بالکن هم هستیم ! ازونجا هم میخواییم فقط خیرین را دید بزنیم :)
۱۱ مرداد ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید