در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | مسعود آبایی درباره فیلم کلاشینکف: کلاشینکف من دیروز این فیلم رو دیدم. انتظار زیادی از فیلم نداشتم. تق
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 06:33:40
کلاشینکف

من دیروز این فیلم رو دیدم. انتظار زیادی از فیلم نداشتم. تقریباً می‌دونستم با چه فیلمی می‌خوام روبه‌رو بشم.
ولی این فیلم حتی ضعیف‌تر از اون چیزی بود که انتظار داشتم.

با دیدن بخش‌های اول فیلم (حدوداً ده پونزده دقیقه‌ی اول) با خودم گفتم که این فیلم من رو راضی می‌کنه. فیلم خیلی خوب شروع می‌شه. ریتمش تنده. صحنه‌هاش قشنگه. مکان‌هایی که تو فیلم هست به شدت جذابه. نوع فیلمبرداری و قاب‌بندیش فوق‌العاده‌ست. اون اوایل بود که با خودم فکر می‌کردم من به این فیلم امتیاز 3 از 4 رو می‌دم.

ولی همین‌طور که فیلم جلو می‌رفت از علاقه‌ی من بهش کمتر می‌شد. فیلم هی شلوغ شلوغ‌تر می‌شد. با ورود عطاران به فیلم، تقریباً فیلم از دست ... دیدن ادامه ›› رفت. نه اینکه عطاران بد باشه. نه. (من که عاشق رضا عطارانم)... ولی کاملاً مشخص بود که فیلمساز چرا عطاران رو وارد بازی کرده. فقط به دلیل جذب مخاطب! چون رضا عطاران هیچ ربطی به اون نقش نداشت. و هیچ دلیل منطقی نمی‌شه آورد که چرا عطاران باید اون نقش رو بازی بکنه...

رضا عطاران اخیراً تو هر فیلمی که بازی می‌کنه اینقدر قوی و خاصه که دیگه نمی‌شه بازیگر دیگه‌ای تو اون نقش تصور کرد. مثلاً همون شخصیتش رو توی "طبقه حساس" یا "رد کارپت" تصور کنید. کسی رو بهتر از عطاران توی اون شخصیت‌ها پیدا می‌کنید؟ یا همینطور نقشش توی "دهلیز" یا "اسب حیوان نجیبی‌ست" و ...
ولی تو این فیلم من هر کسی رو می‌تونم جای عطاران بذارم. اصلاً این نقش به درد عطاران نمی‌خورد. مثل این می‌مونه که ماشین بنز بخرید ولی با سرعت 30 کیلومتردرساعت باهاش برونید...

از این چیزها که بگذریم... کلیت فیلم به شدت شلخته و بی‌هدفه. اصولاً همه‌ی فیلم‌های جناب سهیلی اینطوریه. یعنی اصلاً انسجام و چفت‌وبست لازم رو نداره. و این باعث این می‌شه که من هیچ‌کدوم از کارهاشون تو ذهنم نمی‌مونه در مورد چی بود. اینقدر که این‌ور و اون‌ور می‌زنه توی فیلم.

چیزی که مشخصه اینه که سعید سهیلی برای فیلم‌هاش زحمت می‌کشه. لوکیشن‌ها و صحنه‌های خوبی برای فیلمش پیدا می‌کنه. از بازیگرهای معروف برای نقش‌های فرعیش استفاده می‌کنه. سعی می‌کنه توی فیلم‌هاش از عدالت اجتماعی حرف بزنه. اصلاً می‌خواد توی فیلم‌هاش کلی حرف خوب بزنه...
ولی متاسفانه نمی‌تونه یه فیلم خوب و شسته‌و‌رفته بسازه. و این دلیلش سهل‌انگاریش نیست. نمی‌تونه. یعنی به نظر توان ساختن یه فیلم منسجم رو نداره... یا شاید هم نوع فیلمسازیش اینطوریه و خودش آگاهانه به این سمت می‌ره!

موضوع کلی فیلم خیلی موضوع جذابیه. اینکه یه سرباز در حال خدمت بر اثر مسائلی عصبی بشه و با اسلحه‌ای که دستشه، راه بیفته تو شهر. با این موضوع یه فیلم پرانرژی و جذاب عالی می‌شد ساخت، که متاسفانه این موضوع خیلی راحت به هرز رفت.

خلاصه مطلب؛
مشکل اصلی این فیلم نداشتن داستان منسجم و شلخته بودنشه. و اینکه انگار اصرار داشت یه حرف‌هایی رو به زور بزنه. خیلی از دیالوگ‌های فیلم گل‌درشت و خارج از کادر بود. کاملاً تو ذوق می‌زد (با اینکه حرف درستی بود).

حرف آخر؛
همونطور که گفتم اوایل فیلم تو ذهنم بود که به این فیلم امتیاز 3 از 4 بدم. فیلم که تموم شد وقتی از سینما می‌اومدم بیرون با خودم گفتم: 2 از 4 (در حد فقط دیدن)... ولی امروز که زمان گذشت به این نتیجه رسیدم که این فیلم امتیاز 1 از 4 حقشه. یعنی دوست نداشتم.

دلم لک زده واسه دیدن ِ یه فیلم خوب
۲۹ مرداد ۱۳۹۳
باز هم ممنون...
۱۰ شهریور ۱۳۹۳
در ضمن 2 جشنواره ی خیلی خوب "فیلم کوتاه تهران" و "جشنواره مستند سینما حقیقت" به شکل رایگان به ترتیب در تاریخهای 22 الی28 مهرماه و 9الی 16 آذر برگزار خواهد شد که متاسفانه طبق روال سالیان اخیر استقبالی هم ازشان نمی شود.
۱۰ شهریور ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید