در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | علی افشار درباره نمایش بیگانه: ساخت فضا...تحلیل اجرایی درخشان از نظام متنی نمایش نه کنکاشی روان شناس
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 01:16:08
ساخت فضا...تحلیل اجرایی درخشان از نظام متنی
نمایش نه کنکاشی روان شناسانه که حضور یافتن است و قرارگرفتن در میان مناسبات٬ چرایی این حضور در درونیات کاراکتر جستجو نمیشود بلکه در مواجهه ی کاراکتر با سایر کاراکتر ها و تقابل کاراکتر با فضا یافت می گردد تعریف شدن مورسو نه با تشریح درونیاتش بلکه در نسبتش با سایر پدیده ها شکل میگیرد.پس احتمالن اگر قصد یافتن مورسوی کامو در نمایش را داشته باشید با شکست مواجه میشید.
زیستن در دادگاه
مورسو همواره محکوم است چرا که بیگانه است با قواعد موجود ،دراین دادگاه محکوم کسی است که دست به انتخاب زند به ببگانه زیستن و قواعد را نپذیرد.محکومیت مورسو به سبب بیگانگی اش است و نه قتل مرد.
دادگاه ایده ی درخشانی است که به خوبی توان بروز مناسبات موجود در متن را میدهد و به اجرا می رساند.جایگاه قواعدی که که مورسور را همواره بیگانه می داند و او را قاتل می پندارد .قاتل باورهایی که همواره با ان ها زیسته ایم و توان تردید به ان ها را نخواهیم داشت.
مورسو ۵ بار به مرد عرب تیر می زند او به قتل باورها دست میزند و ۵ بار اقدام به نابودی باورهای پذیرفته شده می کند.اری مرگ مرد عرب در این جریان ... دیدن ادامه ›› اگاهی بخش اتفاق بود همچون مرگ خود که لاجرم در این مسیر انتخاب شده همچون غریبه ای در میان باورها بدان رسید.ومعنای حقیقی را همچون دریایی پنهان در میان نورهای ازاردهنده ٬ در مرگ یافت و قصد اب تنی در ان کرد.
مورسو اتفاقن بسیار شکننده و ضعیف است و تحمل این گرما را ندارد و این ضعف اوست که او را به اگاهی می رساند .این ضعف و شکنندگی در مقابل جریان زیست به خوبی در اجرا قابل مشاهده است.
علی عزیز دوست فهیمم ، با اینکه در مورد این نمایش با نظراتت زوایای بسیاری دارم اما نوع نگاهت به تاتر بسیار برایم ارزشمند است.
به زیبایی به نسبت مورسو و سایر پدیده ها در تعریفش اشاره کردی اما مساله اصلی به نظر من عدم بازشناسی پدیده ها و نسبت موردنظر در ارتباط با تببین و بازشناسی قهرمان اصلی رمان کامو در این نمایش است..
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
نوشته شما درک بهتری نسبت به چرایی وجود دائمی فضای دادگاه در من ایجاد کرد. به نظرم تحلیل بسیار به جایی به کار بردید،مورسو به دلیل تفاوتش و تافته جدا بافته بودنش همواره محکوم است.
۰۳ خرداد ۱۳۹۵
خانوم سونیا ممنون از لطفتون.خوشحالم که راضی بودید.
۰۳ خرداد ۱۳۹۵
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید