در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | متین فرد درباره نمایش جنایات و مکافات: معمولا بعد از تماشاى یک نمایش، تا از حال و هوایش بیرون نیامده ام، چند
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 11:35:06
معمولا بعد از تماشاى یک نمایش، تا از حال و هوایش بیرون نیامده ام، چند خطى برایش مى نویسم... اما #جنایت_و_مکافات درست در وسط روزهاى خوب و شلوغى بود، که نوشتن برایش را به تعویق انداخت، و وقتى دیدم هفت اجرا بیشتر برایش باقى نمانده است، بیشتر از جهت ترغیب دوستان به تماشاى این اثر، گفتم چند جمله اى نوشتن براى آن خالى از لطف نیست!
-جنایت و مکافات از جهت بازیگران حاضر بر صحنه، یک مجموعه ى فوق العاده بود، #بابک_حمیدیان #آتیلا_پسیانی #طنازطباطبایی #مهدى_سلطانى #میناساداتی #پیام_دهکردی #پانته_آ_بهرام #بهنازجعفری ترکیبى از بهترین ها که هر کدام در نوع خود در سینما و تئاتر سابقه اى درخشان دارند! و انتخاب بابک حمیدیان در نقش راسکولْنیکُف انتخاب هوشمندانه اى بود و او در نقش خود خوش درخشید و نقش اصلى نمایش بود! صحبت در مورد ستارگان این اثر، سخن به گزاف است، که هنرشان بر کسى پوشیده نیست.
-هر چند تالار وحدت، کم صحنه هاى درخشان بر خود ندیده است، اما طراحى صحنه این اثر نیز با اینکه ثابت بود، اما هوشمندانه از سه طبقه کردن صحنه بهره برده، که تشدید پرسپکتیو در طبقه ى میانى، نکته ى مهمى بود که دوست عزیز من بدان پى برده بود!
و حضور درختى در وسط این صحنه که ریشه، تنه و شاید پرو بالش هر کدام در طبقه اى از اتفاقات نمایش بود، موردى است که نیاز به واکاوى دارد و من به شخصه بسیار مشتاقم تا در جایى در باب آن بیشتر خوانده ... دیدن ادامه ›› و بدانم.
-و اما داستان نمایش...
جنایت و مکافات به نمایش در آمده، بخشى از کتابى به همین نام از داستایوفسکى است. اثر بر روى صحنه به شدت ضد خداست، آن هم با ادله اى که امروزه در شبکه هاى مجازى و محاورات روزمره زیاد مى شنویم، و البته چندان پرمایه نیست! اینکه خون زن مبتلا به سل را به اینکه خدا کجاست نسبت مى دهد، در مواجهه با فقر و بدبختى و زنى که از ندارى به تن فروشى روى آورده و ... پاى خدا را وسط مى کشد و... اما جالب است که داستایوفسکى به شدت موحد است، و جمله ى معروف "اگر خدا نباشد، همه چیز مجاز است" از اوست. اینکه چقدر اداى این جملات ضد خدا منطبق بر نوشته ى داستایوفسکى است یا در اثر به نمایش در آمده اضافه شده را نمى دانم، اما به نظر شخصى من در روزگارى که مشکلات مالى و فساد و... بیداد مى کند و زندگى را بر مردم تنگ و پایه هاى اعتقادى غالب ایشان متزلزل شده است، کاش به این جریان دامن نزده و خدا را بیشتر از این از مردم نگیریم!
گویا دکور اوایل ثابت نبوده بعد شکستن ثابت شده
۲۱ تیر ۱۳۹۸
در مقدمه خانم مهری آهی نوشته شده که راسکلنیکف مثل خیلی از آدمای دور و بر خودش نهیلیست میشه اما در انتهای رمان از نهیلیستی برمیگرده . به نظرم در نمایش موقعی که کاترینا میگه خدا رو میبینی ؟ خدا اینه ! فکر میکنم منظور کارگردان نشان دادن گرایش نهیلیسم افراد در اون زمان بوده . صد البته روی کارکتر سوفیا که بسیار خداباوره به اندازه کافی تمرکز شده و مشخصات ظاهری و خلق و خوی مینا ساداتی با آنچه که داستایوفسکی گفته مطابقت داره . بر اثر معاشرت راسکلنیکف با سوفیاست که راسکلنیکف به اشتباه بودن و توجیه ناپذیری کارش و دستکاری در روال دنیا پی میبره و خودش اعتراف میکنه و طبق آنچه که در مقدمه مهری آهی آمده است راسکلینکف هنگامی که مکافات قانونی جنایتش رو میکشه احساس آسودگی میکنه اما قبل از اون از یه مکافات درونی رنج میبرده که به مراتب بدتر از مکافات قانونی بوده و بخاطر همینم تو نمایش از افسر هم میپرسه که آیا مکافات درونی کافی نیست برای مجازات جنایتکار ؟
۲۴ تیر ۱۳۹۸
و لازم به ذکره که کاترینا اون دیالوگ رو در اجتماع و جلوی مردم مطرح میکنه . تا اونجایی که من دستگیرم شد میتونه اون قسمت دال بر گرایش نهیلیسم یک سری افراد پطرزبورگ اون زمان باشه
۲۴ تیر ۱۳۹۸
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید