در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | علی روان بُد درباره نمایش دختران بابا آنتون: گرته برداری سطحى با کلاژی منسجم روز گذشته به تماشاى نمایش "دخترا
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 20:52:15
گرته برداری سطحى با کلاژی منسجم
روز گذشته به تماشاى نمایش "دختران بابا آنتوان" به کارگردانى مریم صادقى نشستم، تئاترى که این اواخر متحمل حواشى عجیب و پیچیده اى شد و خوشبختانه با پایان توقیف آن در اولین روز بازگشایى موفق به دیدن این اثر شدم.
چخوف نویسنده ی شهیر روس، در پردازش شخصیتهای نمایشنامه ی خویش وسواس خاصی به خرج میداد و این امر باعث حکاکى این آثار ادبى در تاریخ هنر شد، زیرا وجود شناسنامه ی کاملی از کاراکترهای نمایشی امکان برداشتهای متعدد (گرته برداری) را برای مخاطبان این متون به ارمغان می آورد. در متن نمایش دختران بابا آنتوان اصول اولیه نسخه بردارى از کاراکترهاى نمایشنامه هاى چخوف (باغ آلبالو، دایى وانیا، سه خواهر، ایوانف و مرغ دریایى) به خوبى اتفاق نیفتاده و این امر باعث ایجاد یک هرج و مرج در شناساندن کاراکترهاى متعدد در متن مى شود. برخلاف سطح نسخه بردارى شخصیتها، کلاژ داستانى و روایت آن در منظر فرم به شدت جذاب و پرکشمکش دیده مى شود. واین عدم تعادل در پردازش شخصیت هاى منسجم و روایت و شکل گیرى کلاژگونه ى داستان هاى مختلف باعث پررنگ شدن عنصر حضور کارگردان بر صحنه و کمرنگ شدن بازیهاى بازیگران مى شود. شاید یکى از - دلایل فراموش شدن کاراکترهاى این نمایش در آینده!- همین عدم وسواس در شخصیت پردازىِ استخوان دار و معین است که در فواصل مشخص و یا فاصله گذارى ها، فقط بخشى از هویت هریک از کاراکترهاى (ماریا، هلنا، الگا، سوفیا، ایرنا و ...) را مشاهده مى کنیم.
بازیها در این اثر، پر چالش و بعضاً سخت است، با مصائب پیش آمده در روند اجراى این گروه و بعد از ٥ روز توقیف اثر، تا حدودى عدم هماهنگى و شکست ریتم دیده شد که مسلماً در شبهاى پیش رو و با تمرکز بر ادامه ى روند اجراها این امر به بهترین شکل ادا مى شود. طراحى میزانسن ها و فرم ها و قاب هاى بصرى متعدد ... دیدن ادامه ›› از جانب کارگردان و هدایت بازیگران از نکات مثبت اثر محسوب مى شود.
طراحى ها (صحنه، لباس، گریم، نور) خیلى خوب و مقبول بود
نکات پیشنهادى:
- شاید کمى اصلاح در نورپردازى مخاطب را با صحنه مأنوس تر نماید.
- شاید وجود یک المان از قطار در صحنه لزوم بیشترى داشته باشد.
- با طراحى فرم موجود در پایان بندى شاید رونانس پایانى قابل حذف باشد.
در پایان خداقوت و خسته نباشید به گروه نمایش خوب "دختران بابا آنتوان" که از پس روزهاى سخت دوباره به صحنه برگشته اند و در ادامه ى مسیر درخشانتر از پیش قدم بر صحنه مى گذارند.🤞🏼🍀
نمایش دقیق دقیق سر موقع شروع شد و صحنه کاملا آماده بود.در طول نمایش هیچ ایرادی از بازیگرها قابل مشاهده نبود و با ظرافت هرچه تمام تر حرکات نمایش را اجرا میکردند.تفاوت بخش های تک گویی داستان و ادامه ی ماجرا مخاطب را با خود همراه میکرد و در هر یک از دختران بابا آنتون شخصیتی برجسته بود که با آن همزادپنداری میشد.
خسته نباشید به همه ی عوامل

۰۵ تیر ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید