در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | امیر پارسائیان مهر درباره نمایش تن سایه: نقد نمایش«تن سایه» به کارگردانی مریم یاسین زاده به قلم منتقد محترم، س
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:53:34
نقد نمایش«تن سایه» به کارگردانی مریم یاسین زاده
به قلم منتقد محترم، سرکار خانم ارغوان دهقان
چاپ شده در روزنامه هنرمند-شنبه-۱۹شهریور


« سایه سیاهی به نام جنگ »

نمایش«تن سایه» نمایشی رئال با بن مایه درام، روایت­هایی مونولوگ وار از پنج بازمانده جنگ است، که داستان­های پر رنج و محنت خود را از جنگ ... دیدن ادامه ›› بازگو میکنند و هر کدام به تنهایی یک تراژدی سنگین است.
قصه­‌ی غصه مردم جنگ زده.
صحنه خالی از آکسسوار است، روایت ها و بازیها باید به قدری پر توان و قوی باشند که تمام فضای خالی را پوشش دهند، و باید اذعان داشت کنسرت-نمایش (موسیقی-نمایش) بودن اجرا، کمک شایانی به ایجاد فضای حزن آلود داستان کرده است. و درد و غم وارده از داستان را دو چندان کرده است. و البته در کنار آن لذت شنیداری به مخاطبان خود هدیه می‌دهد.
قصه راویان، کاملا بی پرده و عریان تمام زشتی ها و پلیدیهای جنگ را با صراحت هر چه تمامتر بیان میکنند. و مخاطب را با رنج های خود هم قدم میکنند، گویی تماشاچی را از جای خود بلند کرده و به میان داستان میکشاند. در هر قصه، ترس و دلهره یکسوی داستان است، و خشم و نفرت در سوی دیگر، که در نهایت پایان همه روایتها، تباهی و ویرانی است.
انتخاب افراد مختلف از اقلیم های متفاوت کشور، انتخاب هوشمندانه ای بودکه نشان دهد جنگ همه را درگیر میکند، مرد و زن، کودک و پیر نمیشناسد، و وقتی شروع میشود، همه را درون سیاهی خود میبلعد، از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب. همه اپیزودها حکایت دردناکی است از جنگ، اما پرده آخر بیننده را یکباره به قهقرای ظلمت وجدان و پلیدی پرت میکند، و میگوید که بن مایه جنگ چنان چرکین است که بدتر از هر آنچه گمان میکنی هم هست.
بازی ها رئال، روان و باورپذیر است، و کاراکترها به آسانی نبض احساسی تماشاگر را در دست گرفته اند، و داستان خود را با روندی سسینوسی نقل میکنند، با شروعی آرام و دلنشین، در نقطه عطف ماجرای خود، اوج پیدا میکند و با پایانی تلخ و غمگین، ریتم فرود می آید. ضرباهنگ نمایش در سطح قابل قبولی است، چرا که مخاطب چنان درگیر قصه ها میشود که متوجه گذر زمان نمیشود.
 
نمایش«تن سایه» به کارگردانی مریم یاسین زاده،  با بازی مریم مومن، علیرضا جلالی تبار، سمن قناد، آناهیتا خسروی، حسین جاهد و با صدا و بازی محمد زند وکیلی تا پایان شهریورماه، ساعت 21:15 در سالن پردیس سپند به روی صحنه است.