در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | عادله گرشاسبی درباره نمایش انسان/اسب، پنجاه/پنجاه: محسن خیمه دوز / پژوهشگر و منتقد " انسان / اسب - پنجاه / پنجاه
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 11:40:18
محسن خیمه دوز / پژوهشگر و منتقد

" انسان / اسب - پنجاه / پنجاه "
کاری دیدنی از مرتضی اسماعیل کاشی. بازیگری توانا و کارگردانی کاربلد. و هاله مشتاقی نیا نویسنده ای خلاق و آگاه به متن و درام نمایشی.
همراه با تعداد زیادی از بازیگران جوانی که شروع کار بازیگری آن هاست و خوش درخشیدند.
آن هم در یک کار فرمال که با روایتی خوب و پیچیده از متنی خوب و چند لایه برخوردار است.
داستانی تو بر تو و روایت در روایت از بازیگرانی که در اردوگاه نازی ها نمایش بازی می کردند اما دیگر زنده نیستند و اینک از طریق ذهن سیال دو بازیگر بازمانده، آن لحظه های هراس انگیز زنده می شوند. دو بازیگری که در نمایش آن اردوگاه، نقش اسب را بازی می کردند. این جاست که بازی ذهن سیال دو بازیگر زنده با بازی های خلاق انبوه بازیگران مرده در هم تنیده می شوند و سنتزی نو خلق می کنند که همان نمایش " انسان/اسب-پنجاه/پنجاه " است. نمایشی ... دیدن ادامه ›› که با احضار مردگان در واقع، فاشیسم را از زمان هیتلر به زمان معاصر می آورد و آن را همچنان مسئله انسان معاصر می داند و از طریق متن و اجرا موفق می شود از درون فاشیسم آشویتس به اگزیستانس انسان معاصر پل بزند.
متن نمایش برگرفته از نمایش " کله گردها،کله تیزها " نوشته برتولد برشت است اما روایتی متفاوت و جدید از آن ارائه داده است. تضاد کله گردها و کله تیزها، تضاد خودی ها و غیر خودی هاست که حکومت های در حال زوال بین مردم ایجاد می کنند تا بدون دچار شدن به فروپاشی در قدرت بمانند. وجه مشترک نوشته برشت و متن مشتاقی نیا همین تضاد است.
به این ترتیب است که ایده زیبای متن هاله مشتاقی نیا با کارگردانی زیبای مرتضی اسماعیل کاشی در صحنه و بازی موفق و انرژیک بازیگران همراه با نورپردازی، موسیقی، لباس و دکور زیبا، نمایشی زیبا خلق کرده اند.
با آنکه هم متن و هم اجرا دشوار فهم است اما استقبال از این اجرا که برای بار سوم به اجرا در آمده نشان داد که شعور تئاتر فهمی هنوز زنده است و در زمانه ابتذال تئاتر و سینما و موسیقی، استقبال از آثاری مثل " انسان/اسب-پنجاه/پنجاه " بسیار امیدوار کننده است.
نمایش " انسان/اسب-پنجاه/پنجاه " این بار در مجموعه شهرزاد به صحنه رفته و فضای مناسبی برای دکورها و حرکات کروگرافی آن فراهم شده است به طوری که آن را دیدنی تر از دو اجرای قبل کرده است.