در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | آزیتا اصغرنژاد: " افسانه‌ها باید تنها به عنوان افسانه و اسطوره‌ها تنها به عنوان
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 09:36:29



" افسانه‌ها باید تنها به عنوان افسانه و اسطوره‌ها تنها به عنوان اسطوره آموخته شوند . آموزش موهومات به عنوان حقایق چیز وحشتناکی است. ذهن کودکان به آسانی آنها را می‌پذیرد و بدان اعتقاد می‌آورد و در سالهای بعد تنها با سختی و شکنجه می‌تواند از چنگ آنها رهایی یابد . در حقیقت انسان همان طور که برای برقراری حقیقت می‌جنگد باید با خرافات نیز به مبارزه برخیزد. چرا که موهومات، نامحسوس، درک‌ناکردنی و بغرنج هستند و تکذیب آن‌ها به سختی میسر می‌شود ... "
هیپاتیا




هیپاتیا ، زنی یونانی که به عنوان نخستین زن برجستهٔ ریاضی‌دان شناخته می‌شود. به سال ۳۷۰ م متولد شد. او استاد فلسفه در شهر اسکندریه ... دیدن ادامه ›› بود و در علم نجوم تبحر داشت. وی در دوران حکومت روم بر مصر در اسکندریه زندگی می‌کرد . در آن زمان اسکندریه از مراکز مهم تفکر و باور مسیحیت بود .


پدرش ثیونوس از ریاضی‌دانان مشهور و استاد دانشگاه اسکندریه بود.تحت تعالیم پدر ریاضیات و فلسفه را آموخت. ثیونوس برای آموزش همه جانبهٔ او اهمیت بسیاری قائل بود و به این سبب هیپاتی هنر سخنوری و خطابه را آموخت و به ورزش‌هایی چون سوارکاری و شنا پرداخت. تئون او را با تمامی نظام‌های مذهبی آن زمان آشنا کرد و به هیپاتیا تفکر دور از تعصب را آموخت.


هیپاتی پیرو افلاطون بود و به تفسیر آثار ارسطو می‌پرداخت. او عقاید نوافلاطونیان را تبلیغ می‌کرد.


بخش عمده‌ای از تعلیم او به سفرهایش اختصاص دارد. برخی معتقدند او بیش از ده سال از عمرش را در سفر گذرانید . وی سفر کوتاهی به آتن داشت و در مدرسه آتن به عنوان دانشجو تحصیل کرد. در بازگشت از آتن از او برای تدریس در دانشگاه اسکندریه در رشته فلسفه و ریاضیات دعوت شد و تا پایان عمر به تدریس در این دانشگاه مشغول بود. به علت تسلط کامل به علوم زمان خود و نطق بی‌نظیرش معلم محبوبی بود. افراد بسیاری از کشورهای مختلف برای شرکت در کلاس‌های او به اسکندریه می‌آمدند و بسیاری از مردم برای شنیدن سخنان او جمع می‌شدند.


سقراط مورخ می‌نویسد: «او معلم محبوبی بود، در خانهٔ او همانند اتاق کنفرانسش سخت‌کوش‌ترین دانشجویان آن روز آمد و شد داشتند.»


سرانجام هیپاتیا به دست مسیحیان و با تحریک کلیسا و به اتهام جادوگری کشته و جسدش سوزانده شد.
ویکی پدیا

جالب بود
۰۵ مرداد ۱۳۹۱
فیلمی با نام Agora در باره هیپارچیا(هیپارکیا و هر تلفظ دیگه از این زن فیلسوف) در سال 2009 ساخته شد. واقعا فیلم خوبی بود ...

خانم اصغرنژاد حضور شما گوهر گرانبهای دیوار تئاتر شهره ... خوشحالم با همان عهد پیشین برگشتید

@};-
۰۶ مرداد ۱۳۹۱
* خانم عباسی :)

* آقای حکیم قدس ممنون از شعرهای انتخابی همیشه خواندنی شما ، زنده باشی

* آقای صمدی خادم : ممنون از بابت معرفی فیلم

راستش (همونطور که گفتین ) دلیل این رفتن و آمدن ها ، همون داستان همیشگی و تکرار شونده ... دیدن ادامه ›› ایست که دوستان بارها و بارها یادآور شدند . قصه ی تجربه های خوب و ارزشمندی که اینجا داشتیم و اونهاست که ما را با رشته هایی نامریی اما بسیار محکم به این فضا و این مجموعه متصل نگه میداره . گاهی میشه که برخی از این مجموعه ها و حلقه ی دوستان را ترک میگیم و کمتر پای بازگشتی در میانه ، اما اینجا هر بار به یاد میاری که چقدر تجربه های عمیق و متفاوت و ارزشمندی را با بچه های این مجموعه از سر گذروندی . مثل تجربه ی کشف کتابی که مثل الماس از لابلای نوشته های دوستان یافتی و خوندی و حظ بیکران بردی یا افق های جدیدی که در میان گفتگو و بحث های دوستان در ذهنت باز شده و باب های جدیدی به اندیشه و باورت راه یافته و ... و اونوقت چقدر همه ی اینها میتونه سوابق این دوستی ها و اثر گرفتن ها و ارتباط ها را عمیق و ماندگار تر کنه .
گوهر گرانبها شما و همه ی این بچه ها هستید و این مجموعه ای که دلمون برای رشد و پیشرفتش چه پر و بالی میزنه .
بازم ممنونم از لطف و محبت شما ، زنده باشین
۰۶ مرداد ۱۳۹۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید