در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | Farzaneh درباره نمایش مرگ کشدار سلطانعلی میرزا شعاع السلطنه: «مرگ کشدار سلطانعلی میرزا شعاع السلطنه» با دیدن بسیاری نمایش ها، از
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 11:56:03
«مرگ کشدار سلطانعلی میرزا شعاع السلطنه»

با دیدن بسیاری نمایش ها، از جمله نمایش حاضر، به این استنتاج می رسم که به واقع عمده ترین مشکل و ایراد نمایش های ایرانی را می توان مقولهٔ حیاتی «نمایشنامه» دانست؛ نمایشنامه، مانند خشت اول دیوار یک اثر نمایشی ست، که چنانچه کج بنا نهاده شود، تا ثریا می رود دیوار کج! و چنانچه درست بنا نهاده شود، نتیجه اش می شود آثاری مانند اکثر نمایش های جناب محمد یعقوبی.
نمایش حاضر (مرگ کشدار...) نیز متأسفانه بری از این ایراد نبود؛ به گونه ای که طرح و موضوع ضعیف نمایشنامه، کل اثر، حتی دیالوگ نویسی نسبتا" قابل قبول آن را نیز تحت الشعاع قرار داده و به طور کل، خللی عمده به پیکرهٔ اثر وارد نموده است. به گونه ای که، گرچه بازیگران (بالاخص بازیگر زن و نیز بازیگران نقش های ایرج و سلطانعلی) به خوبی ایفای نقش نمودند، و کارگردانی، دکور، و... نیز نسبتا" قابل قبول بود، ولیکن ایراد مذکور (نمایشنامه) به قدری فاحش بود، که به زعم بنده، به شدت از ارزش این اثر کاست و ضربه ای مهلک بر کل اثر وارد ساخت.
امید که در حیطهٔ هنرهای نمایشی، تحولی اساسی و شگرف در مقولهٔ نمایشنامه نویسی- که فی الواقع قلب تپندهٔ آثار نمایشی ست- اتفاق افتد.
النهایه، به تمامی عوامل محترم این نمایش خسته نباشید می گویم و برایشان بهترین ها را آرزو دارم.
با وجود چند ضعف عمده در نمایشنامه کاملا موافقم. البته باید به کارگردان، بازیگران و عوامل فنی کار بابت عملکرد قابل قبولشون بخصوص در کار اول تبریک گفت.
۲۰ مرداد ۱۳۹۳
سلام خانوم فرزانه عزیز. یاسمین اصغری زاده هستم. می‌خواستم تشکر کنم از وقتی‌ که برای تماشا و نوشتن گذاشتید. ما هدفی‌ جز نقد شدن و یاد گرفتن نداریم به همین دلیل نقد شما بسیار برام مهم و خواندنی بود، چه نقدی که بر نمایشنامه نوشتید از جایگاه نویسنده این نمایش و چه محبت شما در مورد کارگردانی کار از جایگاه کارگردان. سلامت باشید
۲۱ مرداد ۱۳۹۳
سلام خانم یاسمین اصغری زاده عزیز. تبریک و تشکر صمیمانهٔ من را پذیرا باشید؛ هم برای همت عالی تان در خلق اثری نمایشی، و هم به پاس بزرگ منشی و روحیهٔ نقدپذیرتان. احسنت بر شما و آفرین بر هدف والایتان. روحیهٔ نقدپذیر شما به خوبی مؤید هدفتان است؛ و یقین دارم کسی که هدفش یادگیری ست، به ضرس قاطع پیشرفت خواهد کرد؛ و نیز معتقدم با این همت و پشتکار عالی، و با این روحیهٔ بزرگ منشانه و جوینده، در آینده ای نه چندان دور و آن چنان که به واقع استحقاق دارید، خواهید درخشید و شاهد آثاری به یاد ماندنی از شما خواهیم بود.
با آرزوی بهترین ها
۲۱ مرداد ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید