در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | کیارش درباره نمایش مایوزر: در جستجوی معنایی برای انسان نقد و بررسی تئاتر مائوزر نوشته هاینر مول
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 04:33:33
در جستجوی معنایی برای انسان
نقد و بررسی تئاتر مائوزر
نوشته هاینر مولر
به کارگردانی ناصر حسینی مهر
امتیاز 8.5 از 10
(قسمت ششم)

از مائوزر چه چیزهایی یاد میگیریم؟

1- تئاتر فقط درام نیست. سرمان را زیر برف بیرون بیاوریم و ببینیم چقدر عقب هستیم؟ آیا آن روال همیشگی ... دیدن ادامه ›› کارآمد بوده است؟ هنر تئاتر و سینما در ایران در یک زمان شروع به کار میکنند. چرا در سینما به جایی میرسیم که "جدایی" تمام جوایز جشنواره های جهان را درو میکند اما در تئاتر چنین چیزی نداریم؟ این مسئله دلایل بسیاری دارد اما یکی از آنها همین است که در درام گیر کرده ایم و دنیای هنر دارد با سرعت به پیش میرود.

2- از زوایای دیگر به مسائل نگاه کنیم. مولر پاسخ تدبیر را با داستان خودش میدهد. نمی آید یک داستان جدید خلق کند که پاسخ بدهد. همان داستان را از زاویه دیگری نگاه میکند. با وجودیکه من هنوز طرفدار انسان برشت هستم اما پاسخ مولر را دوست داشتم.

3- تئاتر را در صورتکهای Laugh now cry later نبینیم. همه چیز خنده و گریه نیست.

4- تئاتر بخشی از واقعیت است. شاید همیشه به سالن تئاتر رفته ایم که از واقعیتها فرار کنیم و از زندگی سخت و پرتنش روزمره خلاص شویم. اما همه میدانیم که آن دنیای ساختگی خیلی زود تمام میشود و برای عوامل دست میزنیم و همه چیز تمام میشود. گاهی ممکن است این اتفاق نیافتد!

5- میشود یک تئاتر به نویسندگی """هاینر مولر""" و کارگردانی """ناصر حسینی مهر""" دید، فقط 15000 تومن! :))

(پایان)
بیتا نجاتی (tina2677)
هنوز اما معتقدم تاثیر و ماندگاری تئاتر ارسطویی بر مخاطب بیش از تئاتر برشتی است هرچند این کار برای شما یا عده ای تاثیرگذار بوده و این خیلی خوب است.
درخصوص بهایی که برای تماشای آثار نمایشی می پردازیم،قطعا اکثر مخاطبین واقفند که این مبلغ، هزینه کوچکی در قیاس با هزینه تمرین یک گروه نمایشی از آغاز یعنی حق مترجم یا مولف و دراماتورژ تا تمرین های بسیار بازیگران تا ساخت دکور و موسیقی و لباس و غیره و البته اجاره سالن است لکن صرفنظر از ارزش کیفی آثار، مبلغ می بایست در نهایت با درآمد متوسط عامه مخاطبین تطبیق داشته باشد که در نهایت به چنین رقمی می رسد.
۲۵ اسفند ۱۳۹۳
بیتا نجاتی (tina2677)
از واکنش مخاطب غیر ایرانی و نحوه برقراری ارتباط او با سبک های مختلف اطلاعی ندارم لکن شخصا بعنوان مخاطبی که به دنبال تماشای آثار قصه گو نیست، پیام این اثر را که از ابتدا شفاف و مشخص بود را فاقد کشش لازم برای 75 دقیقه می دانم.
۲۵ اسفند ۱۳۹۳
در جلسه ای که موضوع آن بررسی تئاتر مائوزر بود این مساله عنوان شد و توضیحاتی هم داده شد که چگونه این نمایش 75 دقیقه شده است! :)
۲۵ اسفند ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید