در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | آزاده ملک زاده درباره نمایش آلبوم حشرات: یادداشت حمید پورآذری درباره جریان تئاتر آلترناتیو به بهانه‌ی اجرای عمو
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 00:58:02
یادداشت حمید پورآذری درباره جریان تئاتر آلترناتیو به بهانه‌ی اجرای عموم نمایش «آلبوم حشرات»


http://artna.org/fa/news/view/23045/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C+%D8%A8%
D9%87+%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86+%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B1+%D8%A2%D9%84%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D9%88

در این سالها شاهد بوده ایم گروه های مختلف تئاتری هم در دانشگاهها و هم در محیط های غیر آکادمیک دست به تلاش هایی زده اند و به نوعی می توان گفت در پی این مهم بوده اند تا فرم هایی جدید برای بیان اتفاقاتی که در جهان و محیط پیرامون شان با آن مواجه هستند بیابند. به نظر من این شیوه برخورد با فرم در حال حاضر می تواند راه را برای تغییر باز کرده و به پیشرفت تئاتر کمک کند. البته این به شرطی است که خود این جریان ها دچار یک جور یونیفورم نشده و شکل ... دیدن ادامه ›› و بوی جریان غالب در تئاتر را به خود نگیرند و یا در مسیر خود به یک شکل واحد اکتفا نکنند و دچار سکون نشوند. 
یکی از این گروهها که من مدتی است گاه دورادور و گاهی از نزدیک شاهد فعالیتش بوده ام آف استودیو است که به نظر می آید اعضای آن در تلاش برای یافتن فرم و شیوه ای مستقل در زمینه‌ اجرا هستند و آنچه در فعالیت آنها برای من جذابیت داشته همین ذات و روح جستجو کردن است.
سال گذشته نمایش «آلبوم حشرات» را به کارگردانی علیرضا شیخان از این گروه شاهد بودم. من به این اجرا به عنوان یک تئاتر آلترناتیو نگاه می کنم و فکر می کنم همین ویژگی سبب می شود که تماشاگر با تئاتری با ذائقه ای متفاوت مواجه گردد. این تفاوت فرم سبب می شود که تماشاگر همزمان در مورد چیزی که روی صحنه می بیند فکر کند. یعنی به طور همزمان چشم و ذهنش درگیر اجرا باشد و به عنوان یک عنصر فعال در طول اجرا باقی بماند. به طور کلی اتفاقاتی از این دست که نگرش ها و فرم های مختلف در زمینه ی اجرا را ترویج می دهند می توانند زمینه ساز تغییر و رشد تئاتر ما باشند. 
اما همواره خطراتی هم برای این نوع از تئاتر وجود دارد از قبیل: گنگ و نامفهوم بودن اجرا، صرفا درگیر تئوری ماندن و دچار سوتفاهم شدن با نظریاتی که موجب تحول تئاتر در دنیا شده است، و همچنین فراموش کردن ضرورت و چرایی انتخاب چنین فرم هایی. این خطرات می تواند خود تبدیل به همان یونیفورمی شود که جریان آلترناتیو سعی در تن ندادن به آن دارد. لذا این جریان همواره باید روح جستجوگری را در خود زنده و تازه نگه دارد.