در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | مهدی عزیزی درباره نمایش سکوت سفید: شنا کردن بر خلاف جریان آب ! ویژگی های مهم اثر ارزشمند تام استوپارد عب
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 22:55:51
شنا کردن بر خلاف جریان آب !
ویژگی های مهم اثر ارزشمند تام استوپارد عبارتست از کوتاه بودن ، عمق زیاد و چندلایگی .
1- متن اثر مختصر و موجز به رشته تحریر در آمده ، شاید به واسطه آرامش عمیقی که طرحی که پدید آورنده در ذهن پرورده است ، اختصار و ایجاز را لازمه ی آفرینش اثر خود دیده . 2- در طرح نمایش نویسنده به مسائل بنیادینی پرداخته که دو حوزه ی روانشناسی و فلسفه را به لحاظ تاریخی درگیر خود دارد و این نشان عمق اثر است . و 3- نگاه چند وجهی و پرداخت اثر به گوناگونی پدیده هایی که آثار و نتایج مشترک همه آنها مخدوش شدن و ای بسا از بین رفتن اگزیستانس بشر است ، نشان از چند لایه بودن آن دارد .

انگشت اشاره نویسنده این اثر جایی را هدف گرفته که برآیند تمدن فعلی برساخته بشری است ، " فقدان امنیت روانی " ناشی از " برهم خوردن آرامش پیرامونی " بشر امروزی که حاصل شکسته شدن و از بین رفتن مرزهای حریم خصوصی هم اوست به دست دیگران و به ویژه به دست برادر بزرگتر و عوامل متعدد و متکثر آشکار و پنهانش ، جایی که حتی انسان کوچکترین اختیاری برای برساختن محیطی امن و آرام ندارد و ناچار چمدان تاریخی خود را بر می دارد و در نا کجا آباد تاریخ خود را گم می کند در جستجوی لحطه ای آرام و لقمه ای آرامش ؛ و شاید اشاره پدید آورنده اثر به سرنوشت محتوم نسلهای آینده ای است که بدون ... دیدن ادامه ›› اینکه خود انتخاب کرده باشند در مسیر جریان شنابناک و متکثر و پر هیاهو و بحران آفرین تمدنی ئی قرار می گیرند که ارثیه پدرانشان و پدران پدرانشان است و ما نسل های امروز را در مقابل بنیادی ترین پرسش اخلاقی نسل های فردا قرار می دهد که یا شرمسارمان سازد و یا به اندیشه فرومان برد .

سکوت سفید جناب کورش سلیمانی اجرای همان طرح آرام بخشی بود که تام استوپارد در افکند ، به داوری بنده جای خالی المانهایی تصویری و موسیقایی و رنگ و نور که به درک بهتر وضعیت پدید آمده برای جان براون ( بخوانید بشر امروز ) به مخاطب یاری رساند و اجرا را از خطی بودن و یکنواختی ذاتی آن خارج سازد ، مشهود بود ، چنانچه موسیقی و المان های صوتی پس زمینه ورود جان براون به بیمارستان بیچ وود حس قرار گرفتن در فضای جنگل را به خوبی به مخاطب منتقل می نمود .
نقش آفرینی جناب دارابی بسیار خوب و حس مند و بازی سرکار خانم شه پرست نیز دلنشین از کار در امده اند ، اما به داوری بنده شخصیت های سرپرستار و به ویژه دکتر جای پرداخت و کار بیشتری داشت ، شاید هم وفاداری جناب سلیمانی به متن دست ایشان را برای حک و اصلاح شخصیت ها بسته بوده .
علی ایحال زحمات و تلاشهای جناب کورش سلیمانی و نقش آفرینان گرامی بر صحنه و سایر عوامل محترم اجرایی پشت صحنه ، قابل تقدیر و سپاسگزاری است ، به امید موفقیت های روز افزون کارگردان جوان و خوش آتیه هنر فاخر نمایش این مرز و بوم .
مهدی عزیزی ارجمند ممنونم از نظر و یادداشت خواندنی شما که در آن به درستی به ویزگی های روانشناسانه و فلسفی اثر اشاره کردید ... پاینده باشید ...
۲۵ آبان ۱۳۹۸
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید