در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | یاسر متاجی: با توجه به اجراهای این چند وقت اخیر که یا با اعلام صریح یا تلویحی گروه
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 07:02:32
با توجه به اجراهای این چند وقت اخیر که یا با اعلام صریح یا تلویحی گروهِ اجرا یا بر مبنای درک و دریافت مخاطبان گرامی اجراهای پست‌مدرنیستی نامیده شد تلاشم بر نوشتن مطلبی مختصر بود اما ترجیحم بر این شد تا چند مقاله‌ی دانشگاهی و تخصصی در این حوزه منتشر و مرور بشه، باشد که مفیدتر باشه، مقاله‌ی زیر که لینک دریافت آن نیز پیوست شد به مطالب ارزشمندی در ساحت نسبت پست‌مدرنیسم و تئاتر اشاره می‌کنه.

پی‌نوشت یکم: بدیهی است انتشار هر مقاله به منزله‌ی تایید تمام و کمال محتوای آن نیست.
پی‌نوشت دوم: انتخاب‌ها بر مبنای این فضاست و تلاش برای همراهی و همکاری جمعی و حرکت رو به جلو و پیشاپیش از دوستانی که به جد و حرفه‌ای در این حوزه مطالعه کردند عذرخواهم.

عنوان ... دیدن ادامه ›› مقاله: 

پست مدرنیسم و تئاتر

 چکیده:  
جریان فکری پست مدرن در میانه قرن بیستم میلادی جوانه زد و تا به امروز از رشد، تحول و زایایی برخوردار بوده است. در مورد خاستگاه، تبار و دیرینه پست مدرنیسم شک و تردید بی شماری موجود است، زیرا گروهی از نظریه پردازان میراث آن را به مدرنیسم یا حتی ضد مدرنیسم ربط می دهند و عده ای نیز آن را نحله فکری، فلسفی مستقل، یگانه و خودجوش بر می شمرند. با وجود این، بدون تردید بایستی پست مدرنیسم را به عنوان گفتمان مسلط در اندیشه و هنر دنیای امروز پذیرفت. آن چه لازم است مورد توجه بیشتری قرار گیرد، جست و جوی تاثیرات پست مدرنیسم در زیست اجتماع کنونی ماست که به واسطه رسانه های ارتباطی نوین به شکل دهکده ای کوچک اما جهانی در آمده است. پست مدرنیسم مکتب فلسفی و هنری چند وجهی است که باید آن را چهارراه تداخل و تماس عناصر متفاوت و متضاد فرهنگ ها نامید. پست مدرنیسم موج نویی است که از تفسیر و تاویل دستاوردهای پیشین و ترکیب آن با تاملات کنونی پدیدار گشته است و به همین دلیل تاثیر مطالعاتی این پژوهش به بازشناسی پست مدرنیسم در تفـکر معاصـر و سپس چگونگـی نفوذ آن بر جریان تئاتر پیشرو می پردازد و با تکیه بر بازخوانی اندیشه های آنتونن آرتو، هنرمند نظریه پرداز فرانسوی تئاتر آیینی، به پیشگامی او برای ایجاد تئاتر پست مدرن اشاره دارد.


سیدمصطفی مختابادامریی
گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس

https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=74560