در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | نیلوفر ثانی درباره فیلم کوتاه لیبیدو: «خواسته‌های کوچک، بغض‌های بزرگ» سعید دشتی برای فیلم کوتاه خود، سو
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 14:42:44
نیلوفر ثانی (niloofarsani)
درباره فیلم کوتاه لیبیدو i

«خواسته‌های کوچک، بغض‌های بزرگ»

سعید دشتی برای فیلم کوتاه خود، سوژه جسورانه‌ای را انتخاب کرده است که در بافتی سنتی و یکی از مناطق آذری زبان،اتفاق می افتد. او به موضوع دخترانی پرداخته که تحت سلطه‌ی فرهنگ و جو حاکم، مورد ظلم و تهدید مردان قرار گرفته و سرکوب و خشونت واقع می‌شوند. این تبعیض جنسیتی که هر چند در جامعه فعلی نیز همچنان رگه‌های پررنگی دارد، در مناطق حاشیه و دورتر از پایتخت، حتی تا مرز آسیب‌های فیزیکی و قتل پیش می‌رود.
سعید دشتی علی رغم تاییدات ضمنی این قبیل سلطه‌جویی مردسالارانه و رفتارهای تبعیض‌گذار که مشروعیتی عمومی نیز در جامعه داشته و طرفداران متعصب مرزبندهای جنسیتی مدافع آن هستند، نگاه نقادانه خود را در ساخت فیلمش، ارائه می‌دهد و موقعیتی را می‌سازد که در زمانی کوتاه، قادر به نشان دادن گوشه کوچکی از ابعاد این قبیل رفتارهای متحجرانه، عقب‌مانده و غیر انسانی باشد.
آرزو دختری محصل است که با چند تن از دوستان خود، مخفیانه در جایی دور از خانه و مدرسه‌اشان، سیگار می‌کشند. پسری که ادعا دارد عاشق آرزو است، ... دیدن ادامه ›› برای حفظ راز او از پدر خشن و تندرواش، باج‌خواهی می‌کند. و این ماهیت عشق و علاقه او را که مورد توجه دختر هم نیست، بیش از پیش عریان می‌کند.
جدای از آنکه مضمون فیلم یکی از مهمترین و اساسی‌ترین معضلات فعلی جامعه در برخورد با زنان است و به ویژه در قومیت‌هایی با فرهنگ غیرت و ناموس‌پرستی، با خشونت‌های زیادی نسبت به زنان و دختران همراه بوده و حتی تربیت و رشد فکری پسران و مردان آن را هم تحت تاثیر قرار داده و به انحراف می‌کشاند، فیلم نگاهی به احساسات دوران نوجوانی دارد که هر چند شور و تب و تاب زیادی دارد اما اغلب برگرفته از غریزه‌ای‌ست که تمایلات جنسی را در افراد بروز می‌دهد. احساسات و تمایلات لیبیدویی که نام فیلم نیز از آن گرفته شده، بر اساس نظرات فروید، در سطح ابتدایی، به ارضای غریزی و نیاز به رفع میل جنسی متمرکز است. و انرژی حیاتی انسان را برای بقا تامین می‌کند.
میل و احساسات والا و عمیقانه موجب صدمه به معشوق نمی‌شود و از خودخواهی به دگرخواهی می‌رسد. آنچه در فیلم اشاره می‌شود، تفاوت سطحی‌ست که مرز بین نیاز و غریزه جنسی و عشق والا را برملا می‌کند. و آگاهی‌بخشی هوشیارانه‌ای از این دست احساسات و عواطف سنین نوجوانی به تماشاگر ارائه می‌دهد.
فیلم قاب‌های جذابی با توجه به جغرافیای طبیعی منطقه دارد و پایان استعاری و منطبق با واقعیت درستی را انتخاب کرده و تداوم سایه نکبت‌بار این تفکر جاهلانه را بر سر هر دختر و زنی به تصویر می‌کشد. ضمن آنکه لیبیدو در تعریف روانکاوی به میل و آرزو تعبیر می‌شود که با نام کاراکتر دختر نیز همخوانی معنایی دارد.

نیلوفرثانی
مرتضی سوری (mortezasouri)
خیلی ممنونم که نوشتین 💫🌱
۲۸ تیر ۱۴۰۱
نیلوفر ثانی (niloofarsani)
مرتضی سوری
خیلی ممنونم که نوشتین 💫🌱
درود سوری جان..به به، دقت نکرده بودم که جزو تیم بودی... تبریک و موفق باشی..
۲۸ تیر ۱۴۰۱
مرتضی سوری (mortezasouri)
نیلوفر ثانی
درود سوری جان..به به، دقت نکرده بودم که جزو تیم بودی... تبریک و موفق باشی..
خیلی خیلی ممنون
سلامت باشین 🌸🌱💫
۲۸ تیر ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید