در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
مخاطبان گرامی، پیرو اعلام عزای عمومی، به آگاهی می‌رسد اجرای همه نمایشها و برنامه‌های هنری به مدت یک هفته از دوشنبه ۳۱ اردیبهشت تا پایان یکشنبه ۶ خرداد لغو شد. خریداران محترم این سانسها لطفا منتظر اطلاع‌رسانی بخش پشتیبانی تیوال از طریق پیامک باشند.
تیوال | امین قبادی: تعریف نقد به عقیده‌ی برت «در زبان منتقدان هنر، انتقاد به اموری دام
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 06:39:15
تعریف نقد

به عقیده‌ی برت
«در زبان منتقدان هنر، انتقاد به اموری دامنه‌دارتر از داوری صرف دلالت دارد.»

یعنی در مقام یک منتقد نباید فقط گفت «اثری خوب است یا بد»، «بهتر است این فیلم را دید تا آن فیلم» یا مثلا «این عکس شایسته رتبه‌ی اول در مقایسه با آن ... دیدن ادامه ›› عکس نبود».

موریس وایتس، زیبایی شناس علاقه‌مند به هنر، نقد را چنین تعریف می‌کند:

«شکلی از سخن گفتن سنجیده درباره اثر هنری. استفاده از زبانی که برای آسان ساختن و وسعت دادن به درک هنر طراحی شده است».

پس این گونه است که هر نوشته‌ی بی‌پایه و اساسی درباره هنر، نقد به حساب نمی‌آید. وایتس با مطالعه‌ی تمامی نقدهای نوشته شده درباره هملت به این نتیجه رسید که منتقدان با توصیف، تفسیر و ارزیابی و یا نظریه پردازی درباره‌ی یک اثر می‌توانند آن را نقد کنند و ارزیابی و داوری الزاما بخش ضروریِ نقد نیست.

رویکردی که شلدهال، نقاد حرفه‌ای هنری، در مواجهه با یک اثر دارد سبب می‌شود دست کم عده‌ای پس از خواندن نقد، تشویق به پیگیری آن اثر یا به طور کلی آن هنر شوند و این امر باعث بازتر شدن دید مخاطب نسبت به آثار، تشخیص کار قوی از ضعیف و شکل‌گیری سلیقه‌ی هنری‌اش می‌شود؛ وگرنه گفتنِ «وقتتان را با دیدن این مجموعه عکس تلف نکنید» یا «فلان فیلم ماقبل بد است» کار دشواری به نظر نمی‌آید. همانطور که مایکل فِین‌گولد، منتقد تئاتر نشریه ویلیج ویس می‌گوید:

«ارزیابی مثبت و مستدل به مراتب از انتقاد تند و بی‌پایه دشوارتر است.»

شلدهال برای آن که بتواند با نقدش تاثیر مثبتی بر خواننده داشته باشد وقتی از کاری خوشش نمی‌آید از خودش می‌پرسد:

«اگر من می‌خواستم این اثر را به وجود بیاورم،‌ چه می‌کردم؟»، «اگر این اثر مورد پسندم بود، از چه چیزش خوشم می‌آمد؟»، «چگونه آدمی(یعنی یک آدم با چه نوع شخصیت و سلیقه‌ای) می‌تواند طرفدار چنین اثری باشد؟»

به نظر شما هم انسان از خواندن پاسخ این سوالات بیشتر لذت می‌برد و الهام می‌گیرد تا خواندن دلایل بد بودن یک اثر؟

اَبیگِیل سُولُمُون – گودو، که اغلب درباره عکاسی قلم می‌زند، می‌گوید:

«در مواردی که کاملا روشن است اثری بی‌ارزش است باید بی‌ارزشش خواند، اما به نظر من طرح پرسش‌هایی درباره مفهوم اثر سودمندتر از پرسش‌هایی درباره زیبایی شناسی آن است.»

یعنی ابیگیل ما را به این سمت سوق می‌دهد که حتی اگر اثری واقعا بد است، ما باز هم با فکر کردن به اینکه سازنده قصد داشته چه مفهومی را برساند و بسط دادن آن مفهوم برای خودمان می‌توانیم از وقتی که صرف کردیم به شکل مفیدی استفاده کنیم.

هَری برودی، فیلسوفی که به آموزش زیبایی شناسی می‌پردازد،‌ معتقد است

«نقد، تلاشِ بی‌روحِ فکر نیست.»

یعنی احساس منتقد به یک اثر، قطعا در نقدش دخیل خواهد بود زیرا که «اندیشه و احساس، اجزائی ضروری هستند که الزاما در هم می‌آمیزند تا به درک و ارزیابی منجر شوند» و این چیزی است که برودی آن را «برخورد روشنگر» می‌نامد؛ که باعث فهم و شناخت کامل‌تر اثر خواهد شد؛ و می‌تواند در نهایت به ارزیابی مثبت یا نفی آگاهانه آن منجر شود. پس نقد باید به گونه‌ای باشد که گره‌ای بگشاید،‌ راهی باز کند یا حداقل نوری بتاباند. درست همانطور که برودی گفت، نقد باید برخوردی روشنگر باشد.

نویسنده: هما پورجم
من امشب نخوندم ولی برای اینکه گمش نکنم کامنت میذارم🌹
۲۱ شهریور ۱۴۰۱
علی ایمانی
هویت من کاملا مشخصه و این که بنا به دلایلی دوست ندارم چیزی بنویسم مساله شخصی بوده و قطعا به شخص شما هیچ ارتباطی نخواهد داشت ذات من دیکتاتور باشه یا نباشه ادعایی ندارم مدرک شما هرچقدر براش زحمت ...
خب پس می‌تونید به شرایط حساب کاربری‌تون توجه کنید قبل از درج نظرات بی پایه و اساس، نظر دهی در خصوص مدرک تحصیلی بنده که ربطی به این بحث نداره و دست مایه مهمل گویی شما شده در صلاحیت جنابعالی نیست.
فرض کنیم من توهم دارم، نطق می‌گم و فتوا صادر می‌کنم، شما رو چه کسی دعوت کرده به حضور فعال و درج نظر زیر این مطلب؟!!
بله، افرادی مثل شما که جرات ندارند با اسم واقعی بیایند و صحبت کنند ابزار دیگه ای جز گفتن فرمایشاتی جز این‌ ندارند!
شما لطف بفرمایید منت بگذارید نظرات بنده رو مطالعه نکنید اگر تحمل شنیدن ندارید! مگر اینکه منافعی دارید که به خطر افتاده که این بحث دیگری‌ست.
اگر درست عرایض بنده رو خونده باشید در نوشتار قبلی اشاره کردم فرمایشات آقای ایمانیان رو نخوندم چون حذف شده بود، پس نظری هم در این ... دیدن ادامه ›› خصوص ندارم، شما چرا وقت مبارکتونو می‌گذارید برای مطالعه نظرات افرادی مثل من که از نظرتون جایگاهش مشخصه؟! کجای کار براتون سنگین بوده؟! تیوال نه تنها فاسد نیست بلکه بستر خوبی هم هست برای ارتقا درک و فهم و شعور افرادی که در سلامت علاقه به حوزه های مربوطه دارند، این افراد فاسد هستند که مثل آفت به جان تیوال افتادند.
۲۱ شهریور ۱۴۰۱
امین قبادی
درود و ادب جناب اردشیر، اتفاقا موافقم، نقد نویسی و خصوصا درج نظر مختص افراد با تحصیلات مرةبط نیست، اما پیشنهاد بنده این هست نگاه یکسان به نقد و نظر نداشته باشیم. کاملا موافقم که نگاه نقادانه ...
ارادت🌿☘
۲۱ شهریور ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید