در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | ایمان باقری: هرگز خیال نمی توان کرد که آنان چرا باید به این فضیلت سزاوار باشند؟
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:31:48
هرگز خیال نمی توان کرد که آنان چرا باید به این فضیلت سزاوار باشند؟

آنان از جان و مال ما حمایت میکنند؟ نه
آنان به اطفال ذکور و اناث ما مربی هستند؟ نه
آنان برای ما شفاخانه ها بنا کردند؟ نه
آنان به حجت ما مدرسه ها گشادند؟ نه
آنان به تجارت و کسب ما رونق می دهند؟ نه
به واسطه آنان ما در ممالک خارجه احترام می یابیم؟ نه
به حمایت آنان در داخل مملکت از شر اشرار ایمن می شویم؟ نه
به سبب آنان ما از فقر نجات یافتیم؟ نه
پس وجود آنان به چه چیز لازم است؟

میرزا فتحعلی آخونده زاده (از پیشگامان روشنگری در ایران معاصر)


با درود
حیف از اون انقلاب بزرگ مشروطه که در سایه‌ی اندیشه بزرگانی چون فتحعلی آخوندزاده‌ها ، طالبوف‌ها، کرمانی‌ها و... به وقوع پیوست . حیف از اون پنج دوره مجلس ناب که با همه کاستی‌ها کلی دستاورد داشت که توسط استعمار انگلیس و دیکتاتور دست‌نشونده‌اش به اسم امنیت و تجدد خواهی دورغین تبدیل شد به دیکتاوری محض . و رفت آنچه باید می‌رفت تا رسید به اینجا...
آخ اگر تو اون بزنگاه تاریخی مردم ایران به قدر کافی قدرمتند بودند که از پس استعمار پیر بر‌می‌امدند ...
آخ اگر به جای اون دیکتاتور مهیل ، مردی از جنس ملت با شجاعت می‌آمد که به جای برچیدن دموکراسی ، پشت مردمش بود...

امروز اون نهال دموکراسی به چه درخت تناوری تبدیل شده بود... و چه ایرانی بود ایران ما...
حیف که تاریخ رو با اگر نمی‌نویسند...
۲۳ مهر ۱۴۰۱
تاسیس بانک ملی :
پس از تشکیل مجلس شورای ملی، نمایندگان مردم به این نتیجه میرسند که برای دستیابی به استقلال یکی ار اولین قدم‌ها تاسیس بانکی ملی است

شرح واقعه از کتاب تاریخ بیداری ایرانیان به قلم ناظم الاسلام کرمانی جلد ۴ ص ۱۷

امروز که دوره ترقی و سعادت به طرف ایران رو نهاده و اول قدمی است که به استقبال ان با جان و مال اهالی برداشته‌اند ، و در تدارک ... دیدن ادامه ›› و تهیه این امر محترم از بذل جان و مال مضایقه ندارند و برای انتظام این نیت مقدس اولیای دولت محتاج به وجه معتد به بودند و گفتگویی با دولتین متحابتین انگلیس و روس نموده بودند که از ان‌ها استقراض نمایند( تا اینجا برای تاسیس بانک احتیاج به مقدار کافی پول است که تصمیم گرفته میشه از انگلیس و روس قرض کنند ) ...
اهل مجلس محص پاس حقوق شاهانه و حفظ شئونات ملی و ملاحظات خیر خواهانه‌ی دولت و ملت قرص از خارجه را تصویب نمودند...
( اینجاست که همون مردمی که میگن زوده براش دموکراسی و باید چوب یک دیکتاور متحوس بالا سرشون باشه تا مملکت پیشرفت کنه وارد معرکه میشند ... دریغ و صد دریغ که برای توجیه دیکتاوری به همچین مردم اگاه و غیوری از نااگاهی چه نسبت‌های ناروایی دادند که بگند احتیاج به یک قلدر دارید و اما بعد ...)
عموم اهالی غیرتمند وطن پرست که خدای حافظ و ناصرشان باد، حتی مخدرات محترمه ( زنان غیور ایران من ) در مجالس و منابر و مساجد به صدا در امدند که این وجه را ، ولو اینکه مجانا باشد و بلاعوض خودمان حاصریم که به دولت داده و از خارجه استقراص نشود .لهذا از اعضا مجلس شورای ملی چنین صلاح دانستند که بانکی موسوم به بانک ملی تاسبس شود ، که عموم اهالی ایران در آن بانک شرکت کنند ...( و مردم غیور وآگاه پول رو دادند حتی اگر درست یادم باشه در کتاب کسروی زنی که شغلش خدمتکاری در متازل این و آن بود حاضر شده بود کمک کند . حالا من نمیدونم واقعا چه احتیاجی به یک دیکتاتور بوده...این خود مردم بودند که اگر حکومت از ان خودشون بود چنین شگفت انگیر چند سال زودتر دیرتر برای خودشان همه چیز می‌ساختند و احتیاج به هیچ دیکتاور مخنثی نداشتند که بیاد و بساط دموکراسی‌و برچینه که میخواد چهارتا کار کنه...امان از نا آگاهی ...همه دیکتاورها توجیهی برای بودنشون میتراشند ولی مردم ازاده تن به ذلت زیر یوغ هیچ دیکتاوری رفتن نمی دهند )
به سختی با چشمانی ذاغون سرکی به کتابهام زدم که حداقل دینم‌و به چنین مردم شریفی ادا کرده باشم...
درو بر شرفشون و گم باد نام هر دیکتاور منحوسی..
۲۴ مهر ۱۴۰۱
با سپاس گفتید دموکراسی در زمان مشروطه با نشستن رضا شاه بر تخت برچیده شد؟ اصلا مگر دموکراسی در آن سالها وجود داشت؟ داریم در مورد جامعه ای صحبت میکنیم که مردم مذهبی تاب دیدن مدارس دخترانه را نداشتند و اگر کسی در خیابان فریاد می زد:(باید گریست به حال مملکتی که در آن دبستان دوشیزگان باز شده است.) مردم زار زار گریه میکردند و بعد عده ای به آتش زدن مدرسه و سنگ زدن به معلمان زن اقدام میکردند. حتی برخی نمایندگان مجلس مخالف تاسیس چنین مدارسی بودن. بنابراین وقتی چنین حقوق ابتدایی اینگونه با واکنش غضب آلود مواجه میشه پس یعنی این جامعه تحت تاثیر تعصبات مذهبی فاصله زیادی با بینش مدنی و حقوق اجتماعی داره بنابراین باید این بافت اجتماعی جامعه رو در نظر گرفت .چنین جامعه ای باید ابتدا از زیر سلطه تعصبات و جمودگرایی افراطی خارج میشد تاسیس ساختار حقوقی؛ اداری و آموزشی جدید راه را بر خمودگی و جمود و عقب مانده نگه داشتن جامعه می بست چیزی که استعمارگران از آن بیم دارند پس چرا باید دیکتاتور دست نشانده انگلیس چنین اقداماتی را به سرانجام می رساند مثل همین تاسیس بانک ملی که در دوره قبل به سرانجام ... دیدن ادامه ›› نرسید.
اگر رضا شاه فرد مستبدی شد به خاطر اختلال پارنویا و توهم توطئه ای بود که همواره با او بود اما در آخر سلطنتش اوج گرفت و دامن نزدیکانش را هم گرفت. او هم همچون جامعه از فقر علوم مدنی رنج میبرد.

دموکراسی در جامعه ای که سده ها از ارتجاع فرهنگی رنج میبره صرفا با تاسیس مجلس نیم بند مشروطه در مدت کوتاهی حاص نمیشه و اگر شما چنین انتظاری در آن سالها دارید به نظر من اصلا بافت جامعه آن دوران در نظر نمیگیرید. و اگر من از همینقدر پیشرفت هم دفاع میکنم از دیکتاتور خاصی دفاع نمی کنم از نظر من چنین تغییرات ساختاری ای کم چیزی نیست که نادیده گرفه بشه مثلا خط بطلان کشیدن به سیستم قضایی مجهول و بی پایه و اساس قبلی توسط علی اکبر داور و تاسیس دادگستری مدرن. و این پیشرفتها هم بدون بازگشت نظم و سامان مجدد بعد از انحطاط فزاینده کشور در دو دهه آخر سلطنت حاکمان بی عرضه و مفت خور قاجاریه حاصل نمیشد.

و نقد من همزمان به جامعه و حاکمان شاید از نظر شما خوشایند نباشه وبی رحمانه اما فراموش نباید کرد به قول کتاب (مکتب دیکتاتورها)
خودکامه رعیت را به وجود نمی آورد بلکه رعایا هستند که کسی را به خودکامگی می رسانند ... .
۲۵ مهر ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید