در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | Crimson: لااقل در مورد تاریخ معاصر، ثابت شده است که هر مبارزه سیاسی، مبارزه طبق
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 05:14:52
لااقل در مورد تاریخ معاصر، ثابت شده است که هر مبارزه سیاسی، مبارزه طبقاتی است و هر مبارزه ای از جانب طبقات برای رهایی خود، بدون توجه به شکل آن که ناگزیر سیاسی است (زیرا هر مبارزه طبقاتی مبارزه سیاسی است) سرانجام به خاطر رهایی اقتصادی صورت می گیرد. پس تردیدی نیست که لااقل در تاریخ معاصر، دولت و نظام سیاسی، تابع و جامعه مدنی که عرصه مناسبات اقتصادی است، عنصر قاطع است.

لودویگ فویرباخ و پایان فلسفه کلاسیک آلمانی
نویسنده: فردریش انگلس
مترجم: محمد پورهرمزان
علیرضا جان فرازهای انتخابی ات از متون مختلف همیشه خواندنی و ارزشمند است به ویژه اینکه علاوه بر یادآوری حقایقی ژرف گاه به ضرورت بازاندیشی و تجدیدنظر نسبت به پایه هایی برخی اسلوب های ثابت فرض شده ترغیبمان میکند.
کلارا زتکین(۱۸۵۷-۱۹۳۳) نظریه پرداز مارکسیست و کنشگر کمونیست و مدافع حقوق زنان اهل آلمان و البته از همرزمان لنین بود و از همان ابتدا معتقد بود زنان می بایست شکل های ستم در قلمرو خصوصی را به اندازه قلمرو عمومی بشناسند. از نظر لنین ، زتکین به مسائل غیر مهم می پرداخت و ذهن زنان کارگر را تنبل می کرد و بایستی صرفا به تقویت آگاهی انقلابی زنان می پرداخت.
بسیاری از فمینیست های سوسیالیست معاصر به تبعیت از زتکین، به این نتیجه رسیدند که زندگی در جامعه طبقاتی تنها علت و یا دلیل اصلی ستم دیدگی زنان به دلیل زن‌بودن نیست.
یکی از فعالین سوسیالیست زن ، هایدی هارتمن( اقتصاددان فمینیست) مقاله مهمی دارد به نام : " ازدواج ناکام ... دیدن ادامه ›› مارکسیسم و فمینیسم؛ به سوی وصلتی پیشروتر " ... هارتمن راه کار اصلی را مبارزه همزمان علیه مردسالاری و سرمایه داری در دو سنگر مجزا می داند. از نظر او شکست هر کدام از این دو سلسله مراتب بیدادگر تضمین‌بخش رهایی زنان و ضامن شکست جبهه دیگری نیست.
نبایستی فراموش کنیم مقولات مارکسیستی مانند خود سرمایه کورجنسیتی اند. و از طرفی ستم جنسیتی را صرفا بر اساس ستم‌طبقاتی نمی توان فهم کرد. در مبارزات نوین آگاهی جنسیتی اتفاقا کمتر از آگاهی طبقاتی نقش ندارد
این بازنگری ها و تامل ها با توجه به لزوم تغییر رویه های مربوط به نگاه تاریخی مردساخته و نابرابر خصوصا در مبارزات امروز بسیار ضروری و حیاتی است
محتوی این کامنت اغلب از دو منبع ذیل بود:
۱-درآمدی جامع بر نظریه های فمنیستی ؛ رزمری تانگ؛ ترجمه منیژه نجم عراقی
۲- مقدمه فارسی، مقاله ازدواج ناکام مارکسیسم و فمنیسم؛ به سوی وصلتی پیشروتر...ترجمه پریا رحیمی در سایت نقد اقتصاد سیاسی

با ارادت فراوان و سپاس از تو دوست خوبم
۰۶ دی ۱۴۰۱
فربد اهورابنده
اردشیر جان دوست اندیشمند و گران‌قدرم، بدون اغراق هر کدام از نظراتت که در تیوال ثبت می‌کنی برای من کلاس درس است. نگاه عمیق و نظرات تامل‌برانگیزت که حاصل غور کردن و مطالعات وسیع در مسائل مختلف ...
فربد جان شرمنده ام می کنی . دوست خوبم شما با فروتنی بزرگوارانه ات همیشه لطف داری . واقعا اینطوری نیست که می فرمایی ...بزرگترین ویژگی تیوال این است که دوستی با اندیشه ورزان و عزیزانی مثل خودت را فراهم کرده.. تیوال را علی رغم انتقاداتی که بهش داریم محیطی برای تبادل نظر و آموختن از یکدیگر می دانم .. بهترین دوستان خوبم را مدیون تیوالم ...از ذهن پویا و جستجوگر و همفکری هایت استفاده کرده ام و گفتگو و هم اندیشی با تو دوست عزیزم باعث افتخار من است.
۰۹ دی ۱۴۰۱
Crimson
اردشیر جان بسیار ازت ممنونم. کارت بسیار ارزشمنده که دیدگاه های متفاوتی رو مطرح و معرفی می کنی. واقعیتش اینه که همونطور که گفتم من هنوز در زمینه مورد بحث بسیار فقیرم و نیازمند مطالعه و اندیشه ...
علیرضای عزیز این گشودگی و تواضع در نظر و برخورد شما ناشی از دانش فراوان و خرد و فهم وسیعتان است رفیق
تصور می کنم در جهان امروز مبارزه با انواع ستم و تبعیض بدون توجه به ستم جنسیتی بی معنا است. این به معنی در نظرگرفتن در هم تنیدگی انواع ستم نیز هست.
اگر منظور از نگاه فاشیستی در حیطه ستم جنسیتی نوعی افراط گرایی و دگماتیسم ناشی از تعصب کور باشد تصور می کنم با کمی تامل در روایت ها و متون( با نگاهی غیرمردمدارانه) از تاریخ،فرهنگ ،علوم و...در سراسر جهان درمی یابیم که ریشه های نابرابری و تبعیض آنقدر کهن ، عمیق و مستحکم و پردامنه و البته گاه ناشناخته،نامرئی و پیچیده است که تاکید و تمرکز مداوم برای بازخوانی و شناخت و سپس طرح آن برای اقدامات حذفی و ترمیمی و جایگزینی متعاقبش، افراط کاری تلقی نشود. تاکید مستمر یک ضرورت مبارزاتی تلقی می شود.
در طول تاریخ مردان همواره واجد امتیازات پرشماری بوده ... دیدن ادامه ›› اند. عمده تاریخ و علم و هنر و سیاست و ...در سراسر گیتی توسط مردان با نگاه مستولی شان به هستی و عموما به نفع ایشان ساخته و روایت شده است ...
میساژنی(زن ستیزی ) در یک اجتماع هرمی است که گفته میشود قسمتهایی پایینی آن از عدم همدلی آحاد اجتماع با زنان ( بی توجهی به مسائل زنان) شروع می شود و راس آن به زن کشی می رسد.
از سوتراهای ی بودایی گرفته که در بعضی شان زنان را از فرستادگان جهنم و موجب خشکاندن بیداری (بوداهود) معرفی می کنند تا ابیاتی از شاعر بزرگ سرزمین مان که زنان‌ را کمتر از سگ می پنداشته و البته هزاران بیت میساژن در ادبیات کلاسیک که در تحقیقات مفصل این سالها منعکس شده است...تا بحث کشتار زنان ذیل عنوان ساحره کشی در اروپای قرون گذشته تا نابرابری های دیگر تا همین امروز
با قرن ها سرکوب و تحقیر و حذف ساختاری مواجه هستیم. به نظرم تداوم رویارویی جدی با این مساله به شکل ها و روش های مختلف نه افراطکاری تلقی می شود و نه راه به فاشیسم میبرد بلکه برعکس ریشه های اصلی اش را کم‌کم می خشکاند.
ممنون از دقت نظر و حضورت که همیشه باعث تامل تفکر بیشتر است.
۰۹ دی ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید