در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | ایرج افشاری اصل درباره نمایش طبیب اجباری: نمایش طبیب اجباری این روزها در تماشاخانه «دا» به کارگردانی سهیل جمشیدی
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 07:34:49
نمایش طبیب اجباری این روزها در تماشاخانه «دا» به کارگردانی سهیل جمشیدی روی صحنه است.
نمایشنامه طبیب اجباری از لحاظی قابل توجه و اهمیت است. این نمایشنامه بنا بر اقوالی اولین نمایشنامه ای است که در سال 1266 و در برخی اسناد 1267 در اولین تماشاخانه تئاتر ایران یعنی «دارالفنون» روی صحنه رفته است. ورود تئاتر به ایران با این نمایشنامه است. طبیب اجباری توسط ژان بابتیست پوکلن معروف به مولیر، موفق ترین کمدی نویس فرانسه و به عبارتی معروف ترین کمدی نویس جهان به نگارش درآمده است. هر کجا بحثی از کمدی در تئاتر می شود، ناخودآگاه اسم مولیر بر زبان جاری می شود، چرا که همچنان کمدی های او کاربرد دارد و بارها و بارها و به کرار بر اساس کمدی های مولیر متونی بازنویسی و بازآفرینی شده است. همانقدر که ویلیام شکسپیر در ژانر تراژدی قهار و نمره یک و بی رقیب است، مولیر هم در ژانر کمدی از همچین جایگاه رفیعی برخوردار است. مولیر کهنه نمی شود و همچنان جواب می دهد.
نمایش طبیب اجباری بعد از 137 سال از اولین اجرای آن در ایران، این بار به کارگردانی سهیل جمشیدی اجرای موفق و قابل قبولی است و این موفقیت مدیون موارد متعددی است:
1ـ اجرا صمیمی و بی تکلف است.
2ـ متن چابک تر شده است و ریتم خوبی پیدا کرده است.
3ـ با تک دیالوگ هایی سعی شده است زمان تاریخی نمایش را به امروز بیاورد و با مخاطب امروز ... دیدن ادامه ›› پیوند دهد.
4ـ تیم بازیگران یکدست و باانگیزه و پرتلاش هستند.
5ـ لحظات کمیک و شیرینی در جای جای نمایش طراحی و جانمایی شده است.
6ـ...
و مهمتر از همه بازی دو بازیگر نمایش، افشین قدیمی و محمد مغانی است که با طنازی و بازی درستشان نمایش را دلچسب تر و موفق تر کرده اند. و نازنین زهرا مقدسی و مریم حاج محمدی هم خوب ظاهر شده اند.
برای این گروه جوان آرزوی موفقیت دارم و در پایان به این نکته اشاره کنم که نمایش طبیب اجباری به کارگردانی سهیل جمشیدی نمایش مناسبی برای خانواده و با خانواده دیدن است.
استاد عزیزم بسیار ممنون از محبتتون ویادداشت تاثیر گذارتون
۰۸ مهر ۱۴۰۲
آزاده معتمد
یاد بگیرید که شما قبل از رسالت اجرا رفتن، رسالت این را دارید که حرمت وقت و هزینه مخاطب و بالاتر از همه این ها حرمت صحنه را حفظ کنید. من برای گروه تعیین تکلیف نکردم که اجرا برود یا نه. این وجدان ...
کاملا درست می‌فرماید
۱۱ مهر ۱۴۰۲
به نام خدا

استاد ارجمند جناب ایرج افشاری اصل

سلام علیکم،هدف از نگارش این متن؛فاصله نگرفتن علاقمندان به بازیگری از این رشته است. لذا خواهشمندم جسارت بنده را به بزرگواری خود ... دیدن ادامه ›› ببخشید.
از آنجا که زحمات شما در نگارش مبانی بازیگری را مطالعه نموده ام نقدی را در به خدمتتان میرسانم:نگارش شما مملو از اصطلاحات و کلمات پیچیده است.گاه یک نکته ی بسیار روان و ساده را با چنان عمقی تعریف کرده اید که خواننده دچار سردرگمی میشود درست است که بازیگر باید دارای فن بیان بالا باشد ولی از این نکته غافل نشویم که خوانندگان این کتب هنرجو بوده و این گونه غرق کردن هنرجو در این دریا میتواند فاصله ایجاد کند از شما خواهش میکنم نگارش هایتان را هرچه ساده تر و روان تر ایجاز بفرمایید که خواننده از اصل جانماند.کل را فدای جزء نکنید
با سپاس بیکران از زحمات شما
۱۵ دی ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید