در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | آزیتا اصغرنژاد: * کاتاکالی نمایشی " هندی " است . که حدود سیصد سال قدمت دارد .
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 07:45:57

* کاتاکالی

نمایشی " هندی " است .
که حدود سیصد سال قدمت دارد . موضوع این نمایش از حماسه های هندو اقتباس شده است . این نمایش بر اساس درام سانسکریت بنا شده و شکلی پانتومیم وار دارد و به موضوعاتی همچون شهوت و خشم و غضب خدایان و شیاطین و یا عشق و نفرت شخصیت های فرا طبیعی می پردازد و در درگیری خیر و شر ، همیشه نیروی خیر پیروز میگردد .
بازیگران کاتاکالی رقصندگانی ماهر هستند و با پانتومیم و لباس های سنتی رنگی زیبا و آرایش های غلو شده به اجرا می پردازند . داستان نمایش را نوازندگان در حین نواختن ، میسرایند . از نظر نشانه های نمایشی ، کاتاکالی پر نشانه ترین نمایش جهان است . بیش از 500 نشانه در حرکات دستها و صورت و بدن و لباس و دکور ... دیدن ادامه ›› یافت میشود .
کاتاکالی را در حیاط معبد و یا در فضاهای باز اجرا میکنند و معمولا زمان آن یک شب کامل است که در زیر مشعل ها به نمایش در می آید .

* کابوکی

یکی از جذاب ترین نمایشهای کلاسیک " ژاپنی " کابوکی ست .
این نمایش ، از قرن 17 رو به رشد نهاد و در نیمه دوم قرن 19 کامل شد . کابوکی تلفیقی از رقص ، موسیقی و ملودرام است . در این نوع نمایش ژاپنی بیشتر از متن بر اجرا اهمیت می دهند و توانایی بازیگر _ رقصنده همراه با لباسهای سنتی و خاص با رنگامیزی و طراحی های چشم نواز عواملی هستند که در ایجاد جذابیت بصری موثر هستند . قراردادهای اجرای این نمایش ، در تمام وجوه ، اگر مورد شناسایی بیننده باشد بسیار اجرای دلپذیری خواهد دید . داستان های کابوکی اقتباس از نمایش " نو " Noh ژاپنی و نمایشهای عروسکی " بونراکو " Bunraku و قصه های عامیانه و اساطیر است . اما همانطور که اشاره شد تاثیرگذاری کابوکی ، تاثیری بصری ست .
گریم _ ماسک غلیظ بر صورت بازیگران ، حرکات تند و غلو شده همراه با رقص _ آکروبات در کنار نوازندگان ساز ژاپنی " سامیس " Samisen بر روی سکوهای گردان و اجرای لال بازی ، رقص ، لودگی همگی عواملی هستند که بر داستان نمایش چیرگی دارند .
مضامین نمایش کابوکی یا تاریخی یا خانوادگی و یا بر اساس نمایشهای اشرافی " نو " میباشد .
گاهی زمان اجرای یک کابوکی به 12 ساعت هم میرسد .
از نمایشنامه نویسان مطرح در نمایش کابوکی میتوان به " جی کاماتسو مون زامون " ( 1652-1724 م ) نام برد . زامون را شکسپیر ژاپن می دانند .
نقشهای کابوکی چند تیپ ثابت هستند : " تاچیاکو " مردی شجاع و وفادار ، " کاتاکیاکو " مردی شرور ، " واکاشوکاتا " که به مردی جوان اطلاق میشود . "کویاکو" تیپ کودکان است و " اوناگاتا " که معرف تیپ همه ی زنان است که البته توسط مردان اجرا میشود .
به نقل از کتاب فرهنگ واژگان تئاتری / علیرضا احمد زاده / صفحه 43 ، 44 و 45
درود بر شما جناب میرباقری ، با جزوه های درسی و دانشگاهی گاهی تاریخ ادبیات میخونم ، مواردی که گاهی برای خودم سوال بوده در حوزه ادبیات نمایشی روی دیوار میارم .
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
تئاتر عرصه های گوناگونی دارد که وقتی در سایت های اینترنتی جستجو می کنیم به گستره ی وسیعی از انواع آن بر می خوریم که متأسفانه در ایران هر کدام از انواع به دلایل مختلف فرهنگی-سیاسی-مذهبی و ... یا شناخته نشده یا قابل فهم برای حتی مدعیان تئاتر نیست ...

ممنون سرکار خانم اصغرنژاد ... مثل بسیاری دیگر از عرصه های هنری هنر تئاتر این مرز و بوم نیز نیاز به ساختار شکنی های اساسی دارد ...

پاینده باشید
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
سپاس و قدرشناسی بسیار از همه ی دوستان و بزرگان دیوار به خاطره همراهی و توجه شون

و آقای تاراج که ما رو مورد شرمندگی بسیار قرار دادن . این منم که در این مجموعه و به واسطه ی حضور و قلم دوستانی چون شما به این هنر نگاهی جدی تر و دقیق تر یافتم . زنده باشین
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید