در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | آزیتا اصغرنژاد: نقش‮ خوانی ، مطلوب ‮ترین شکل ارائه نمایش / اکبر رادی تماشای صحنه
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:19:19

نقش‮ خوانی ، مطلوب ‮ترین شکل ارائه نمایش / اکبر رادی

تماشای صحنه مرا ارضا نمی‮کند. این است که خواندن یک نمایش‮نامه را به تماشای آن ترجیح می‮دهم و برخلاف عرفِ اهل فن عقیده دارم این صحنه نیست که نمایش‮نامه را زنده نگه می‮دارد؛ چرا که نمایش‮نامه یک شکل کامل ادبی است، مثل شعر، مثل داستان، که برای جلوه‮نمایی نیازی به قاب کوچک صحنه ندارد و با هر مرتبه خواندن در بدیع‮ترین صورت‮های خیالِ خواننده اجرا می‮شود و باز بسته به قوة خیال او هربار به گونه‮ای . چنان‮که اشیل و سوفکل و هم رکابان بزرگ‮شان بر طفیل صحنه نبوده است که تا به امروز در ادبیات جهان زنده مانده‮اند؛ بلکه در رشتة طلایی واژه‮ها و پوشش کتاب است که از ظلمت قرن‮های باستانی عبور کرده ، دست به دست و سینه به سینه گشته‮اند تا چون بار امانتی به دست ما رسیده‮اند؛ همچنان‮که من ضمن خواندن سوگ‮نامه‮های شکسپیر، در عطر آتش‮گونِ کلام و تجسمِ صحنه‮های او گاه حظی برده‮ام در حدِ سِحر؛ حال آن‮که در اجرای این سوگ نامه‮ها، در تآتر و سینما، دیده‮ام که جادوی صحنه چگونه باطل شده، رمز و رازها فروریخته، و آدم‮ها یه محض تجسد از دایرة خیال من بیرون رفته‮اند و در خلاة صحنه مرده‮اند. و داستانِ همة آفرینه‮های قدیم و جدیدِ قلمروی درام چنین است.

به اعتقاد من امروز مطلوب‮ترین شکل ارائه یک نمایش‮نامه نقش‮خوانی یا اجرای رادیویی آن است با حذفِ تمامِ عناصر بصری به قصد برانگیختنِ نیروی ... دیدن ادامه ›› تصور از طریق برجسته کردن عنصر زبان و ارتعاشات لحن، که مایة اصلی تخیل و فانتزی‮های شاعرانة مخاطب است. صحنه و طراحی و بازی و ابداعاتِ آرایشی اساساً مقولات دیگری هستند که هیچ ربط و احتیاجی به متن‮های عالی و ادبیات نمایشی ندارند. آن‮جا در زاویه‮های تند و نورهای دریده مختارند تمام وقت دنبک بزنند و با حداقل متن و حتی بدون یک نمایش‮نامة سرپا حرکات موزون، سرودخوانی، سماع صوفیانه، ورزش باستانی و کاراته و بندبازی کنند. ولیکن درامِ ناب عصارة زبان، روح و تب‮لرزه‮های عصر است که اجرای مقید به طراحی صحنه، چند سایه‮روشن دراماتیک و بازی مصنوعی هنرپیشگان، در بهترین میمیک و حالت و سوپلِس، تلاطم‮های درونی آن را در تاریک‮خانة خود ظاهر، ثابت و خشکیده می‮کند.
به نقل از کتاب : انسان ریخته یا نیمرخ شبرنگ در سپیده‌ی سوم / اکبر رادی / نشر قطره
همچون همیشه متن خواندنی و با طنز خاص و دلنشین رادی بزرگ .
نمایشنامه ها وقتی به نشر در میایند و منتشر میشوند، جاودانه میگردند و ارتباط اصلی را با مخاطب پیدا میکنند. اجرای صحنه ای بخش کوچکی از ارتباط گیری رو در رو با مخاطب نمایش است انهم در کالبدی که کارگردان نمایش (با برداشتی که از نمایشنامه و از جهانبینی نمایشنامه نویس دارد و یا با برداشتهای خاص خود )، بدان جان میبخشد.
به قول رادی ، که بهمراه ساعدی و بیضائی و تنی چند در صف اول نمایش نامه نویسی و درام نویسی قرار دارد :
"...اصحاب تئاتر همیشه گفته اند که نمایشنامه ای را که نشود دید ،نمایشنامه نیست ، جیز دیگریست. این درست است . ولی دنباله مختصرش را ... دیدن ادامه ›› هیچکس نگفته است که ، نمایشنامه ای را که نشود خواند هم نمایشنامه نیست ، صورتی از اشخاص و الفاظ رمز است که هستی وابسته خود را روی یک صحنه چند روزه تقدیم میکنند و دیگر ارتباطی با ادبیات و مخاطبان زنده ندارند."
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید