در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | الف. درباره فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو: پرت و پلاهایی در مورد یک پرت و پلا! ### با خواندن این یادداشت ممکن
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 04:59:27
پرت و پلاهایی در مورد یک پرت و پلا!

### با خواندن این یادداشت ممکن است فیلم برای‌تان لو برود ###

بدم آمد.
شما یا روایتت مدرن است، یا پست‌مدرن، یا کلاسیک. یا این‌ور جوبی، یا آن‌ور جوب! نمی‌شود هر دو طرف را داشت! به قول «بابک کریمی» در «گذشته» («اصغر فرهادی» - 2013): «یه جا جوب گشاد می‌شه!». امّا آن‌چه فیلم‌نامه‌نویس این «چیزی» که ما دیدیم می‌خواست، به قول «ترانه علیدوستی» توی همین فیلم (؟!) «شترگاوپلنگ!» بود.
وقتی فیلم‌ساز بخواهد ده تا مسئله را توی کمتر از 100 دقیقه مطرح کند، فیلمش چه بخواهد چه نخواهد «پرت و پلا» می‌شود. پرت و پلا اصلاً واژهٔ ... دیدن ادامه ›› بی‌ادبانه‌ای نیست! لطفاً به واژه و معنی آن دقّت کنید! وقتی از چند دغدغهٔ طرح‌شده در فیلم، تعدادی برآمده از یک نوع تفکّر باشند، تعدادی به مشکلات دیگر بپردازند و برخی به مسئله‌ای ثالث، فیلم «غیرمنسجم» و «پرت و پلا» می‌شود.
با چی طرفیم؟!
سنّت و مدرنیسم!
روابط چندجانبه!
رابطهٔ زناشوییِ دچار روزمرّگی.
رابطهٔ عاطفی دچار تنش.
تربیت فرزندان و مراقبت از آن‌ها.
نحوهٔ رفتار اجتماعی در برخورد با دیگران.
فکر می‌کنم هر کدامِ این موارد به تنهایی می‌تواند سوژهٔ یک فیلم که نه، حتّی یک سریال بلندبالا باشد. کما اینکه بحمدلله فیلم‌ندیده هم نیستیم که انگش را بشود بهمان چسباند.
وقتی فیلم‌نامه این‌قدر مشکل دارد، روابط علّت و معلولی تا این حد سطح پایین و ضعیف و ناپخته است، چه می‌شود گفت؟!
برای حسن ختام بزرگ‌ترین ایراد فیلم‌نامه را بر می‌شمارم. به جز بیرون رفتن «نرگس» و «الناز» (اسمش را اشتباه نکرده باشم خوب است) و یکی دو دعوای زناشویی فیزیکی بین الناز و شوهرش، کدام گره فیلم «اکت» است؟! نمایش‌نامهٔ رادیویی که نمی‌شنویم! ناسلامتی سینما برای خلق تصویر است. همه‌اش حرف و حرف و حرف! در این اتاق می‌نشینند و حرف می‌زنند. سکانس بعدی توی آشپزخانه و سرپا حرف می‌زنند. سکانس بعد از آن زن و شوهر توی ماشین نشسته‌اند و حرف می‌زنند!
نمی‌خواهم مرتکب گناه کبیره شوم، خدا از من ببخشد، ولی فیلم‌های «وودی آلن» علیه السّلام هم پر از حرف است، ولی چشم‌مان را بی‌بهره نمی‌گذارد و به شعورمان توهین نمی‌کند. لا اقل بلد است فیلمش را تمام کند و بی‌ایده‌بودنِ خود را با ژستِ پایان باز به تماشاگر قالب نمی‌کند!

+ قبول دارم که یادداشتم درست مثل فیلم کمی پرت و پلا شد! امّا درست مثل فیلم، نمی‌توانید در چند خطّ کوتاه تعداد زیادی مشکلِ به‌هم‌نامربوط را بر بشمارید و یادداشت‌تان پرت و پلا نشود!
چه جالب چون من نظر کاملا برعکس شما داشتم :-)
پ.ن: همونطور که خودتون هم گفتین، هیچکدوم از اسمها رو درست ننوشتین ;-)
۰۸ خرداد ۱۳۹۳
@ سیاوش حیدری:
سالاری!
افتضاح بود! افتضاح!
۰۲ مرداد ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید