در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | پرند محمدی درباره نمایش اتاق: اتاق _ خلوتی تصنعی برای آرامشی گذرا اتاق اثر هارولد پینتر؛ نمایشی ا
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 10:09:03
پرند محمدی (parand_m59)
درباره نمایش اتاق i
اتاق _ خلوتی تصنعی برای آرامشی گذرا

اتاق اثر هارولد پینتر؛ نمایشی است پرتنش، پر اضطراب و پر تهدید. این حجم از تهدید و اضطراب را در گریم نسبتا اکسپرسیونیسم بازیگران و طراحی صحنه شاهد هستیم.
در اتاق،ظاهرا با نمایشی رئال و واقعی روبروییم، اما متن چیزی فراتر از واقعیت است و مخاطب را به دنیایی سورئال و فراذهنی میکشاند. دنیایی پر از تمثیل و استعاره.
جملات و دیالوگها ساده است و تکراری، اما هرکدام مفهومی دارد که نشانی است در ذهن پرتنش و پر تردد رُز...
اتاقِ نمایش که مخاطب روبروی خود میبیند؛ اتاقی است اجاره ای و زیرشیروانی، اما امن و آسوده!
اتاقی که مامنی است برای رُز. مامنی که برایش پر است از آسودگی و گرمی؛ آنقدر که بارها و بارها به تاکید، تکرار میکند: "من از اینجایی ... دیدن ادامه ›› که هستم واقعا راضیم."
این همان کنجِ دنج و خلوت آسایش رُز است که با پرگویی که نشانیست از پس زدن هجمه های ذهنی اش، سعی در حفظ و نگهبانی اش دارد...
گرمای این کنج خلوت را دوست دارد و در قیاس با سرمای بیرون از آن برایش غنیمتی گرانبهاست:"هوای بیرن خیلی سرده،سرماش واقعا کشنده است.""
به زعم بنده، اتاق استعاره است از درون هریک از ما آدمها.
اتاقهایی تکنفره که در ذهن و روانمان با شکل و شمایلی دلخواه ساخته ایم و یا حتی اجاره کرده ایم!!!
هر از گاهی مهمانهایی خوانده یا ناخوانده را در این اتاقهای تکنفره مهمان میکنیم.
اتاقهای بعضی از ما شاد است و پر از رنگ و لعاب و انرژی و بالعکس بعضی دیگرمان اتاقهایی داریم سیاه و تاریک و نمور و تاربسته؛ آنقدرکه تمام این زشتی و سیاهی را به جانمان تزریق میکنیم و در خماری اش خفقان میگیریم.
اتاقِ نمایش دری دارد که حدفاصل درون و بیرون است.
دری که حکم مدخل دارد برای ورود هرآنچه ناامنی و زشتی است از بیرون به درون؛ حال چه به دعوت خودمان باشد(ورود خانم و آقای ساندز) و چه بی دعوت ما (ورود رایلی پیرمرد کور).
گاهی ورود این عوامل تنش زا و منفی و سرد بیرونی که از در اتاق وارد میشوند آنقدر حجیم و ناخواسته و ورای تصور است (ورود پیرمرد کور) که دیگر توان و یارای مقاومتی باقی نمیماند و این اتاق امن تکنفره به دنیایی سیاه و ظلمانی و بی نور تبدیل میشود. این همانجاست که رُز کور میشود و اتاق گرم و آسوده اش تاریک و سرد میشود.
نکته قابل توجه این است که همزمان با این کوری و سیاهی، همچنان در اتاق بازاست و دیگر بسته نیست و سرمای کشنده بیرون به گرمای دلچسب و آرامبخش درون نفوذمیکند.

☆مراقب اتاقهای تکنفره ذهن عزیزمان باشیم و درب ورودش را به روی هر مهمان ناخوانده و نامانوسی باز نکنیم.
ـــ پـرنـد ـــ
پینتر اکسپرسیونیستی اجرا کرده ؟ :) این حد از خلاقیت در دراماتورژی واقعن قابل تحسین . افسوس که ما چرا در جهان نمیدرخشیم :)
۲۰ خرداد ۱۳۹۶
اتاق استعاره است از درون هریک از ما آدمها.
۱۴ تیر ۱۳۹۶
حاصل برداری زیبایی بود و شاید اتاق محدودیت سنگینی است که ما برای آفرینش حاشیه امن و رهایی از ترس و اضطراب ناشی از رودررویی با آزادی به آن پناه می بریم
۱۹ تیر ۱۳۹۶
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید