در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | کاوه علیزاده: یاداشتی بر فیلم تراژدی مکبث۲۰۲۱ اگر نمایشنامه مکبث، شاهکار شکسپیر را
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 19:09:23
یاداشتی بر فیلم تراژدی مکبث۲۰۲۱
اگر نمایشنامه مکبث، شاهکار شکسپیر را خوانده اید و اگر نسخ مختلف آن را در سینما یا تئاتر دیده اید!توصیه میکنم حتما مکبث کوئن را ببینید. نسخه ای وفادار به متن حتی در روایت و وزن دیالوگ ها. با بازی بی نظیر دنزل واشنگتن در نقش مکبث و فرانسیس مک دورمند در نقش لیدی مکبث.
کل فیلم به شکل سیاه و سفید فیلم برداری شده و با میزانسن های مینی مال که حس صحنه تئاتر را دارد. جدا از شاهکار کوئن چقدر این نمایشنامه دیدنی و خواندنی است!
داستان دلاوری نیک نام به اسم مکبث که به وسوسه قدرت، پادشاه عادل و فروتن اسکاتلند را در خواب میکشد و می فهمد از آن لحظه به بعد “دیگر هیچ شبی را نخواهد توانست خوابید”!
سردار بزرگ سرزمین، با لغزشی، اسیر هوای نفس می شود و آنقدر مسیر انحطاط را آرام طی میکند که دیگر مرگ لیدی مکبث هم برایش درد اور نخواهد بود!
شکسپیر در به تصویر کشیدن این انحطاط اخلاقی و قساوت قلب انچنان استادانه عمل میکند که ادمی انگار خودش نشسته است جای مکبث و دارد همراه با اضطرابش عرق میریزد، درد میکشد، مشوش می شود، هذیان می گوید ، غرق می شود و غرق می شود و غرق می شود.
به راستی چقدر انسان برای کریه شدن جا دارد! چقدر مرز ... دیدن ادامه ›› میان انسان بودن و توحش باریک است! قدرت چه ها با ادمی نمی کند و قلب آدمی را تا به کجا سخت نمیسازد!
یکی از اساتید ارجمندم تعریف میکرد روزی در یک سخنرانی بین مسئولان رده بالای کشور گفت که “مشکل ما در کشور این است که دست اندکاران کشور رمان نمی خوانند”! ایشان گفت گروهی خندیدند و گروهی هم به کنایه رد شدند! اما واقعیتی بزرگ در این جمله نهفته است. بی شک اگر مسئولان مان رمان می خواندند، عزیزان مان فیلم میدیدند شاید این گونه در باتلاق فرو نمی رفتیم!
امکان ندارد کسی مکبث خوانده باشد و یا دیده باشد و آن زمان که دچار شک می شود، جلوی آینه چهره خود را نبیند و بر خود بانک نزند!
چه پیشگویی از شکسپیر قشنگ تر می گوید اینده تان را!
کجای این داستانید که همچنان به غرق شدن ادامه می دهید! قدرت تا کجا انسان را هار می کند؟چطور می شود ادمی چشمش را ببندد و برای تاج و تخت، دستور قتل عزیزترین دوستانش را بدهد؟ چقدر خوب است این تراژدی مکبث! چقدر خوب است وقت کنیم نگاهش کنیم به اندازه دو ساعت! عمیق ! از ته دل! مسئولان عزیز ! حالا که وقت ندارید رمان و نمایشنامه بخوانید لا اقل دو ساعت تان را اختصاص دهید شاهکار شکسپیر را از دوربین کوئن ببینید شاید در اینه دنزل واشنگتن ، تصویری از خود یافتید! ما که زندگی مان را باختیم اقایان و سالهاست از بالای تالار به کف ایوان پرت شده ایم ! ما که نه کاری به تاج تان داریم و نه باری به تخت تان بسته ایم لا اقل شما رمان بخوانید! به فرزندان تان یاد بدهید رمان بخوانند!مکبث درونتان، جهان تان را فروخورده است! سقوط تنها افتادن از تخت نیست گاهی آدمی از خود سقوط می کند!