در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | آرمین درباره نمایش پیش از کشتن: مصائب بشری از دوران باستان تا به امروز خیلی راحت همین اول متن بنویسم
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 05:37:19
مصائب بشری از دوران باستان تا به امروز
خیلی راحت همین اول متن بنویسم که نمایش را واقعا دوست داشتم، چه نمایشی، چه متنی، چه شرافتی، چه بیانی. از لحاظ طراحی صدا و موسیقی فوق العاده بود مگر می‌شود در نمایشی موسیقی نوردیک و دث بلک پخش کرد و دوستش نداشت، مگر می شود از خون جوانان وطن شنید و احساسی نشد؟ طراحی نور بسیار دلپذیر و دوست داشتنی بود، میزانسها را به غایت دوست داشتم و همچنین گروه بازیگری کاملا مناسب بودند و بازیهای خوبی را ارائه کردند، چه فن بیان چه اکت چه لحن صدا همه برای من خوشایند بود، این یک نمایش است که کارگردانی دارد و مهر و امضای جناب دادگر عزیز را با خودش به همراه دارد.
اما خود متن و تلفیق این دنیای جدید و قدیم در یک محیط نمایشی نزدیک به گروتسک و تا اندازه ای فانتزی را خیلی خوب بود. در واقع دو روی یک سکه و مصائب بشری در قامت این نمایش بسیار دلپذیر است.
تکرار پذیری و به سخره گرفتن دموکراسی شعاری و دیکتاتوری حقیقی و تمامی ارجاعات به دنیای امروز قدرت اصلی نمایش بود، شاید نمایش در فرم بسیار خوب بود ولی برای من محتوا به مراتب بهتر و دوست داشتنی تر بود و حتی پایان نمایش را قدری زود هنگام میبینم چون جای داشت که لذت بیشتری از تماشا ببرم. دادگر و تیمش تک صدایی و تک خطی بودن ادبیات کلاسیک یونان را دور زدند و به گونه ای فراتر از فرارویت ها عمل کردند و در واقع خط زمانی را می‌شکنند و با ظرافت تکرار پذیری قدیم و جدید را مطرح ... دیدن ادامه ›› می‌کنند.
پیش از کشتن خشمگین است و خشمش را نثار نظم دروغین، قدرت غیرمشروع، حکام، قوانین برساخت شده، ناخوداگاه جمعی، مصرف گرایی، استبداد، خانواده، عشق و حتی فرهنگ طبقه مسلط یا بورژاوازی میکند. گونه روایت پسامدرنی نمایش دست مخاطب را در برداشت و ادراک باز میگذارد اما خوانش درستی از متن و اجرای پسامدرنی دارد و برخلاف برخی که پست مدرن را در بی نظمی و آشوب میبینند نظم خود را در روایت حفظ میکند.
پیش از کشتن در حقیقت خود کشتن است یا بعد از کشتن است یا هر سه مهم این است که روایت کشتن است و نابودی، پیش از کشتن نگاه پرستشگری به اسطوره ندارد و نگاهش بیشتر به پرسشی از اسطوره شباهت دارد، پرسشی که آگاهی ساز است، پرسشی که اسطوره‌زدایی می‌کند و نظم را به چالش می‌کشد. در آخر پیش از کشتن یک فریاد است اما نه یک فریاد خاموش بلکه فریادی محکم اما دلپذیر.
فرصتی دست دهد حتما به تماشای دوباره خواهم رفت. برقرار، پر اجرا و موفق باشید.
⭐⭐⭐⭐
آرمین گرامی دوست فرهیخته ام‌ از خواندن متن و تفسیر زیبایت از نمایش لذت بردم.
اینکه یک نمایشی قائم به ذات خودش می تواند تفسیرهای جذاب و عالی (البته به واسطه ذهن روشن و تفکر عالی روایت کننده ای چون شما ) داشته باشد، بسیار جذاب است.
اما در عین حال راستش این چند وقت اخیر مساله ای که ذهنم را بسیار درگیر کرده ، مساله تناقض (و شاید دروغ )است ... مثلا من شهروند معتقد به دموکراسی در ظاهر بنا به انتفاع شخصی در جاهایی غیردموکراتیک عمل کنم این تناقض در جاهایی مخوفتر هم‌میشود که یک شهروند معمولی تبدیل به یک هنرمند دارای تریبون هم ... دیدن ادامه ›› می شود...
اساسا نسبت سازندگان یک اثر با خود اثر چیست؟ آیا مثلا کسی که در حوزه شخصی اش از جایگاه قدرتی که دارد سواستفاده کرده در بیان اجتماعی مثل تئاتر نقدش از جایگاه قدرت استبدادی معنا دار است؟ آیا دانستن چنین تناقضی از سوی مخاطب مهم است؟ اگر ندانستن چنین تناقضی روند آگاهی بخشی و دریافت پیامی متعالی نمایش را بر مخاطبان خدشه دار نمی کند،دانستنش چه سودی دارد؟
شاید دانستن چنین تناقضاتی همواره با شبهاتی در ذهن مخاطبان همراه باشد.اولین شبه صحت وجود این تناقض است. مثلا اینکه طرح چنین تناقضی اساسا توطئه ای است‌ثابت نشده و باید نادیده اش بیانگاریم... اما با وجود شبهات حتی ثابت نشده چرا خالقی که متهم به تناقض است هیچ توضیح و شفاف سازی ارایه نمی دهد؟ آیا اثر چنین خالقی شریف است؟
ببخش از پراکنده گویی هایی که کردم . ارادتمند
۲۸ مرداد ۱۴۰۱
چقدر خوب بود این نمایش و دو بار تماشا کردم و ایکاش تمدید میشد و سرفرصت دفعه سوم هم میدیدمش👌🏻 قلمتون مثل همیشه عالی✨🤍
لذت بردم واقعا
۰۳ شهریور ۱۴۰۱
hami
چقدر خوب بود این نمایش و دو بار تماشا کردم و ایکاش تمدید میشد و سرفرصت دفعه سوم هم میدیدمش👌🏻 قلمتون مثل همیشه عالی✨🤍 لذت بردم واقعا
پرمهر میبینید حامی جان
۰۳ شهریور ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید