در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | محسن جوانی: یک به قول جناب غیوری، یک کاربر تیوالی (نیلوفر (petty)) طبق معمول یک مو
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:35:45
یک به قول جناب غیوری، یک کاربر تیوالی (نیلوفر (petty)) طبق معمول یک موضوع رو به شکل موقت مطرح کرد و یک دوست نادیده (محمد کارآمد (kara2)) در پاسخ به ایشون مطلب جالب و لینک جالب‌تری رو ارائه کردن که باعث شد یه بار دیگه به این موضوع به شکل بنیادین فکر کنم:
مجموعه مستندهایی BBC ارائه کرده که شامل مراحل مختلف رشد از تشکیل جنین تا تولد می‌شه و با فکت علمی و شواهد عینی (جا داره از هیوم نازنین تشکر بشه اینجا) نشون می‌ده که چطور آینده روانی یک فرد به دوران جنینی وابستگی مستقم داره.
ولی موضوعی که این نوشته‌ها باعث شد دوباره بهش فکر بکنم سال تولدمه: 1365.
من به واسطه‌ی اینکه در نیمه دوم سال به دنیا اومدم ولی شناسنامه‌ام رو در نیم‌سال اول گرفتن، با متولدین همون سال دوران مدرسه رو پشت سر گذاشتم و فکر می‌کردم همه‌چیز عادیه ولی وقتی سال اول دانشگاه رشته‌ام رو عوض کردم و رفتم یه رشته جدید متوجه رفتارهایی شدم به شدت برام عجیب بود: حالا من داشتم با متولدین 66 عموماً زندمانی می‌کردم. این مورد وقتی تشدید شد که یا بار دیگه من رشته عوض کردم و این بار با طیف گستره‌تری از متولدین سال‌های مختلف برخورد کردم.
پایان تحصیل لیسانس که به جهت فرار از سربازی به جای 4 سال 6 سال طول کشید با احتساب دو سال وقت تلف کردن تغییر رشته‌ها عملاً من رو از هم‌سالانم حدود 4 ... دیدن ادامه ›› سال جدا کرد.
در سال‌های مازاد تحصیل مشغول به کار شدم و دیدم که رفتارهای غریب و زاویه‌ها صرفاً مربوط به محیط دانشگاهی نیست و شامل تقریباً کل جامعه می‌شه.
اوج این موضوع خدمت نامقدس سربازی بود: وجود آدم‌هایی از تمام نقاط ایران با فرهنگ‌های مختلف و در سنین گوناگون از متولدین 1357 تا 1376!
در لینک ارسالی جناب کارآمد آمده که:
"نشانه‌های اختلال شخصیت ضد احتماعی
برخی از ویژگی‌ها و علائم افراد دارای این اختلال رفتاری شامل موارد زیر می‌باشد:
1. بی‌اهمیتی به درست و غلط
2. دروغ گفتن برای منافع شخصی و استفاده از دیگران
3. بی‌عاطفه بودن، بدبین بودن و بی‌احترامی به افراد
4. سوءاستفاده از زیبایی‌های ظاهری و اخلاقی برای فریب دیگران و سود و لذت شخصی
5. متکبر بودن و گستاخ بودن
6. احساس برتری نسبت به دیگران
7. مستبد و خودرأی بودن
8. مشکلات مکرر با قانون
9. انجام اعمال مجرمانه
10. تعرض به حقوق دیگران و تحدید آن‌ها
11. تحریک‌پذیری و شکست در رسیدن به اهداف
12. زود رنجی، خشونت و عصبانیت سریع
13. بی‌عاطفگی و عدم همدلی با افراد
14. عدم پشیمانی از آسیب رساندن به دیگران
15. ریسک‌پذیری غیرضروری
16. رفتارهای پر خطر، بدون توجه به امنیت خود و دیگران
17. ارتباط ضعیف با دیگران
18. عدم عاقبت‌اندیشی و نتایج منفی اعمال خود
19. درس نگرفتن از اشتباهات
20. عدم پذیرش مسئولیت و ناتوانی در کار کردن و مدیریت مسائل مالی
افراد و بزرگسالانی که دچار اختلال شخصیت ضداجتماعی هستند، پیش از رسیدن به سن پانزده سالگی، معمولاً نشانه‌هایی از اختلالات رفتاری از خود نشان می‌دهند. این اختلالات می تواند مشکلات رفتاری جدی و دائمی به‌وجود آورد مانند:
خشونت علیه انسان‌ها و حیوانات / آسیب به اموال عمومی / فریبکاری / دزدی / نقض شدید قوانین"
اگر بزرگ‌نمایی نباشه از 20 مورد بالا دست‌کم 15 مورد رو در خودم می‌بینم. تلاش بسیاری کردم بروز این مسائل رو در مراودات کنترل کنم، ولی نهادینه شدن این موضوعات یک بحثی جداگانه است.
اما موضوعی که به شدت برای من ملموسه زندگی کردن با متولدین 65: کسانی که به‌شدت "غیرعادی" هستند، افرادی نظم‌گریز، دچار رفتارهای هیجانی، جامعه‌ستیز و...
حالا سؤالم از دوستان اینه:
من نمی‌دونم چه اتفاقی در کائنات رخ داده که در این سال این حجم از افراد نابهنجار در این قسمت کره خاکی قابل رؤیت شدن ولی تقصیر منِ نوعی چیه که با این موضوع غیرنرمال متولد شدم؟ چه کار باید بکنم که متوجه این موضوع که شماها طبیعی هستید و من غیرطبیعی نمی‌شم؟
برای روشن‌تر کردن: شما اگر چشم نرمالی داشته باشید می‌تونید رنگ‌های منطبق رو به‌درستی تشخیص بدید ولی کسی که انواع کوررنگی رو داره تا زمانی که تست نداده متوجه این موضوع نمی‌شه (مثال سینمایی: برادر دختر بچه در Little Miss Sunshine).
اینکه من چطوری متوجه شدم من اوکی نیستم و بقیه اوکی هستن خودش قصه پرغصه‌ایه.
محسن جان، سلام و ارادت
از اونجایی که قبلا چند بار بهم گفتی میتونم باهات راحت باشم، منم راحت حرفم رو میزنم.
متنت رو با دقت خوندم و کیف کردم. اما هر چی متن رو دوست داشتم، سوالت رو دوست نداشتم. به نظرم گاز بی صدای معده ناله اومد ?
اگه میخوای کل کاینات و جامعه و همه ی عوامل بیرونی رو مقصر شرایط زندگیت بدونی. من اصلا این رو نیستم. به نظرم هر کدوم ما ویژگی های منحصر به فردی داریم که با عده ای مشابهه و با باقی، متفاوته. اینکه یه عده ی زیادی ویژگی های مشابه بیشتری با هم دارن، اون هم طبیعیه. میشه همون نمودار نرمال که معمولا ۸۰% افراد یک جامعه رو شامل میشه. این به این معنی نیست که اون ۸۰% با ویژگی های نرمال بوجود اومدن، نه. به این معنیه که ... دیدن ادامه ›› ۸۰% افراد این ویژگی ها بطور مشترک دارن. نرمالی وجود نداره، تشابهات نرمال رو بوجود آورده. امیدوارم تونسته باشم منظورم رو بیان کنم. البته همون ۸۰% هم ویژگیهای غیرمشابه با هم دارن.
همه ی اینها رو گفتم که بگم هممون تنها و فرد هستیم. این نرمال ها برای سهولت اندازه گیری بوجود اومده و ارزش دیگه ای هم نداره. تک تک ما برای تجربه ی خوشبختی، نیاز به تلاش داریم، تلاش زیاد، خیلی زیاد، خیلی خیلی زیاد. برداشتم اینه که متفاوت بودنت با نرم جامعه، مانع احساس راحتی و خوشبختیت شده. اون اینفوتینمنت(۱) های بی بی سی هم جنبه سرگرمی داری و هیچ ارزش علمی نداره. در واقع همه ی اونچه به عنوان مستند و داکیومنتری بهمون میدن، مهندسی شده س و از واقعیت دوره. می تونه ایده بده‌ولی نمیتونه به عنوان واقعیتِ مستند بهش ارج داده بشه. مثل خشونت بین حیوانات که تا همین اواخر سانسور میشد و هنوزم میشه. و باعث شده خیلی ها فکر کنن حیوانات در صلح و صفا و بدون غرض و مرض زندگی می کنن. و حسرت زندگی اونها رو بخورن.
در نهایت اینکه ما یه سری ویژگی داریم و یه سری شرایط محیطی. یه مدتم زمان داریم. و دیگر هیچ. این تمام چیزیه که داریم. کل ورق هایی که دیلر بهمون داده همینه. حالا تو اون فرصت، باید دید با دستی که داریم می تونیم چه کنیم و جه چیزهایی رو تجربه کنیم. لذت؟ خوشبختی؟ حسرت؟ نشئگی؟ خشم؟ چی؟ این اما دست ماست.

____________
(1)infotainment - واژه ای که اولین بار توسط بی بی سی ارائه شد و به معنی تولید مستندهای لذت بخشه تا اطلاعات رو جوری ارائه بدن که در قالب لذت، مطالبی که میخوان رو به عنوان واقعیت به خورد مردم بدن.
(2)dealer - کارت پخش کن بازی
۲۰ دی ۱۳۹۹
محمد کارآمد
http://sabzosalem.com/%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D9%86-%D9%81%D8%B1%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B2%DB%8C--%D8%B3%D8%A7%DB%8C%DA%A9%D9%88%D9%BE%D8%AA--%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%9F/59 دوستان ...
محمد جان، چه خوب که این رو گذاشتی. سپاس.
از وقتی این پست محسن جوانی رو خوندم، کوشه ی ذهنم رو درگیر کرده. و اینکه هیچ وقت به این شکل باهاش مواجه نشده بودم واطلاعات خیلی کمی از وجود همچین موضوعی داشتم.
اگه این تست معتبر باشه، من:
"بدون جامعه ستیزی" امتیاز شما در این آزمون نشان میدهد که بطور کلی فرد جامعه ستیزی نیستید.
۲۲ دی ۱۳۹۹
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید