در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | 7th July درباره فیلم قهرمان: قهرمان فیلم خوبیه خوشم اومد اما چون مستند دو سر برد دو سر باخت رو قبلا
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:10:08
7th July (tatraneh)
درباره فیلم قهرمان i
قهرمان فیلم خوبیه خوشم اومد اما چون مستند دو سر برد دو سر باخت رو قبلا دیده بودم همش در طول فیلم بین این دو تا رفت و برگشت داشتم.
فرهادی داستان ... دیدن ادامه ›› مستند رو کاملا برای خودش کرده اما تغییراتی که نسبت به مستند داده اینبار یقه خودش رو گرفته. تغییراتی که موضع محافظه کاری و یا حتی شائبه وابستگیش به دستگاه قدرت رو به چالش کشیده. دیگه اینطور نیست که طرح موضوع کنه و بره یه گوشه دستاشو بزار رو سینش، یه پایی تکیه بده به دیوار و عکس العملای مارو در برابر دروغهای سفید، خرده جنایتها، پنهانکاریها و قضاوت کردنا ببینه. اینبار خودش افتاده وسط معرکه و همه دارن قضاوتش میکنن از دروغ سفیدی که گفته و نگفته. از پنهانکاری و محافظه کاری هایی که کرده و نکرده. از اطلاع و سکوتش در برابر سازنده مستند تا اطلاع و سکوتش در برابر خوزستان.
قهرمان مستند خودش کیف رو پیدا میکنه ولی تو فیلم فرهادی معشوقه قهرمان کیف رو پیدا میکنه. معشوقه ای که ساخته شده تا بار درام و عاطفی قصه زیاد شه ولی نه فقط جواب نمیده بلکه تبدیل میشه به بزرگترین حفره فیلم. چرا یه دختر باید سکه هایی رو که پیدا کرده بده برای آزادی رحیم؟ این رابطه به این عمق چجوری شکل گرفته؟ با چه متر و معیاری؟ کجا به تصویر کشیده میشه؟ تو جلسات گفتار درمانی بوده؟ عاشق و همدرد سیاوش بوده و سیاوش کاتالیزور رابطه شده؟ رابطه قدیمی بوده؟ این سوال اساسی جواب داده نمیشه ولی معشوقه از اول تا آخر فیلم شخصیتی میشه که بزنگاه ها رو میسازه.
قهرمان مستند بخاطر مهریه میره زندان ولی قهرمان فیلم بخاطر عقوبت پول نزول کردن و شکایت باجناقش. بالطبع نمایش اینکه مهریه چی هست و بخاطرش آدم رو زندانی میکنند برای مخاطب خارجی حساسیت زاست. ولی نمایش عقوبت نزول خوشایند دستگاه قدرت.
روزی که قهرمان مستند کیف رو پیدا میکنه یک دختر رو اعدام میکنند و بخاطر همینم کسی به غیبت اون اهمیتی نمیده جایی که در مستند گفته میشه انقدر شلوغ بوده که خیابون رو نقل بارون کرده بودند. ولی تو فیلم اشاره میشه که یک زندانی بدلایلی خودکشی میکنه. پر واضحه که مساله اعدام اون هم یک دختر چه بازتابی خواهد داشت و این تغییر هم به نفع کیه؟
قهرمان مستند شماره موبایل خودش رو میده و اینجور برداشت میشه که راحت با موبایل به زندان میرفته و با اطلاع عوامل زندان بوده ولی تو فیلم طوری هست که عوامل زندان نمیدونن چجوری با موبایل پیامی به بیرون داده شده.
فیلم یه امیر جدیدی عالی داره و بازیگرای نقشهای فرعی خوب. سکانس سخنرانی سیاوش منقلب کنندست و در نهایت جایی که با مسئول زندان درگیر میشه تا عزت نفس پسرش خرد نشه و تبدیل میشه به یه قهرمان واقعی برای پسرش، این تصویر و فضا سازی ستودنیه.
یه احتمال هم هست. اینکه معشوقه رحیم کیف رو پیدا نکرده بلکه با پس انداز خودش این سکه ها رو خریده و برای اینکه عزت نفس رحیم خدشه دار نشه گفته که اونو پیدا کرده و وقتی متوجه میشه که رحیم قصد نداره از اون سکه ها استفاده کنه اون زن رو می فرسته تا حداقل سکه ها رو از دست نده.
۱۰ بهمن ۱۴۰۰
7th July
این که خیلی دور از ذهنه و غیرمنطقی ولی اگر فرض کنیم سکه ها مال معشوقه بوده سوال بزرگتر میشه. چرا باید این کار رو بکنه؟ کجای فیلم ما شاهد این رابطه عمیق هستیم؟ به صرف گفتن یک جمله خطاب به برادرش ...
در مورد رابطه باهات هم نظرم چون چیزی از عمیق بودن رابطه از اول به ما نشون داده نمیشه اما میگم این یه احتماله هرچند کمی دور از ذهن
۱۰ بهمن ۱۴۰۰
تنها گزینه ای که چرا صاحب کیف پیدا نمیشه اتفاقا همین ایده ای هست که فرهادی داره. زنی که نمیخواسته شوهرش بفهمه سکه جمع کرده.
ولی این زن خیلی زرنگ و بی پروا بوده کسی که بتونه هیچ ردی از خودش باقی نزاره.
ایده کیف قاپ یا دزد یا هم دست دزد بودن زن هم تنها زمانی درست درمیاد که اون پول کثیف بوده باشه مثلا شوهرش مواد فروش بوده باشه یا از یه خلافکار یا از کسی که به هر نحوی نمیتونه به پلیس گزارش سرقت رو بده دزدیده باشند.
در مستند که اصلا قضیه به سمتی میره که این داستان غیرواقعی و ساختگی بوده. چرا که با آدمی طرفیم که راحت دروغ میگه و زرنگه. جایی میگه که زن برای خوابوندن پول به حساب اومده بوده بانک. پس میشده ردش رو گرفت ولی چنین چیزی نبوده.
۱۰ بهمن ۱۴۰۰
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید