در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال نمایش‌نامه‌خوانی | اخبار
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 09:50:54
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
تصویرگری می‌تواند در جذب مخاطب نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان بسیار تأثیرگذار باشد | عکس در آیین رونمایی پنج‌کتاب نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان نوشته‌ی بهزاد صدیقی در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگ‌سرای ارسباران مطرح شد:تصویرگری می‌تواند در جذب مخاطب نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان بسیار تأثیرگذار باشد
  آیین رونمایی پنج‌کتاب نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان به قلم بهزاد صدیقی توسط انتشارات بوی کاغذ و واحد فن‌آور افرامانا با حضور و سخنرانی مجید قناد (تهیه‌کننده، کارگردان، مجری و استاد دانش‌گاه)، شهرام کرمی (نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و استاد دانش‌گاه)، دکتراحمد رمضانی (مدیر نشر بوی کاغذ)، علی محمدرحیمی (نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و بازی‌گر) و نویسنده‌ی این آثار عصر روز یک‌شنبه هفدهم خردادماه ۱۴۰۵ در فرهنگ‌سرای ارسباران  برگزار ‌شد. به گزارش روابط عمومی واحد فن‌آور افرامانا، در این آیین که ...
دیدن ادامه ››

 

آیین رونمایی پنج‌کتاب نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان به قلم بهزاد صدیقی توسط انتشارات بوی کاغذ و واحد فن‌آور افرامانا با حضور و سخنرانی مجید قناد (تهیه‌کننده، کارگردان، مجری و استاد دانش‌گاه)، شهرام کرمی (نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و استاد دانش‌گاه)، دکتراحمد رمضانی (مدیر نشر بوی کاغذ)، علی محمدرحیمی (نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و بازی‌گر) و نویسنده‌ی این آثار عصر روز یک‌شنبه هفدهم خردادماه ۱۴۰۵ در فرهنگ‌سرای ارسباران  برگزار ‌شد.

به گزارش روابط عمومی واحد فن‌آور افرامانا، در این آیین که عصر روز یادشده در سالن استاد ذوالفقاری این فرهنگ‌سرا و با اجرا و میزبانی حامد عزیزی (نویسنده، کارگردان و مستندساز) برگزار ‌شد، در ابتدا با حضور این هنرمندان و سخنرانان از پنج جلد نمایش‌نامه‌ی به پرندگان شلیک نکنیم، تاج شکلاتی، خواب تمساح، داستان یک خر و لبه‌ی چاقو با حضور نویسنده‌ی این آثار، مجید قناد، شهرام کرمی، دکتر احمد رمضانی و علی محمدرحیمی و با اجرا و میزبانی حامد عزیزی رونمایی شد و سپس هر یک از مهمانان درباره‌ی این آثار و نمایش‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان به ایراد سخن پرداختند.

بر اساس این گزارش در ابتدا مجید قناد (تهیه‌کننده، کارگردان، مجری و استاد دانش‌گاه)، با اشاره به وضعیت تولید و نگارش نمایش‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان، در خصوص پنج نمایش‌نامه‌ی منتشرشده‌ی بهزاد صدیقی گفت: در نمایش‌نامه‌های منتشرشده‌ی ایشان چقدر خوب مسائل و نکات آموزشی را برای مخاطب کودک و نوجوان مطرح کردند. کودکان ما از این کتاب‌ها نکات بسیاری را یاد می‌گیرند، چنان‌که پیش از این ما از چنین کتاب‌هایی یادگرفته‌ بودیم.

قناد در ادامه به نمایش‌ه‍ای بی‌کلام اشاره کرد و درباره‌ی تولید برنامه‌ی مسابقه‌ی از مدرسه تا مدرسه در دهه‌ی هفتاد گفت: در این مسابقه از دو گروه شرکت‌کننده، طبیعتاً در نهایت یکی پیروز و برنده می‌شد و دیگری بازنده می‌شد و شکست می‌خورد. در این برنامه متوجه شدیم بچه‌هایی که بازنده می‌شوند، قدرت پذیرش شکست را ندارند. به نظرم در این خصوص آثار کودک و نوجوان خیلی می‌تواند فرهنگ‌سازی کنند.

در بخش دیگری از این آیین، بهزاد صدیقی، نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان، استاد دانشگاه و نویسنده‌ی این پنج نمایش‌نامه‌ی منتشرشده، ضمن تشکر از زحمات انتشارات بوی کاغذ بابت انتشار نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان خود در این موسسه‌ی انتشاراتی که با سعه‌ی صدر  در این عرصه تلاش می‌کنند و نیز اعلام سپاس خود از همکاری‌های مجدانه و صمیمانه‌ی فرهنگ‌سرای ارسباران در برگزاری این آیین، درباره‌ی نگارش و چاپ این پنج نمایش‌نامه گفت: از آن‌جا که دغدغه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی برای بزرگ‌سالان از دغدغه‌های همیشه‌گی‌ام بوده، نوشتن نمایش‌نامه‌ برای کودکان و نوجوانان نیز از دیگر دغدغدمندی‌های تئاتری و فرهنگی‌ام است و جزو تجربه‌های لذت‌بخشم به حساب می‌آید. برای نوشتن برخی از این‌ نمایش‌نامه‌های منتشرشده که اکنون از طریق بازار کتاب، در دسترس علاقه‌مندان تئاتر کودک و گروه‌های نمایشی قرار گرفته، به فراخور موضوع و موقعیت‌های نمایشی، از اشعار کودکانه استفاده کردم که زحمت سرودن این اشعار بر عهده‌ی علی‌ محمدرحیمی بوده و به نظرم به جذابیت این چند اثر کمک کرده است. 

این نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر هم‌چنین یادآور شد: تجربه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان در فعالیت‌های نمایش‌نامه‌نویسی‌ام ادامه دارد و علاوه بر این‌ها چند اثر دیگر برای چاپ و نشر اجرا آماده دارم. امیدوارم به‌زودی این ‌نمایش‌نامه‌ها در دسترس کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان قرار گیرد؛ چون چنان‌که می‌دانیم تا نمایش‌نامه‌ها به مرحله‌ی تولید و اجرای صحنه نرسند، به تکمیل و تکامل هم دست پیدا نمی‌کنند. 

وی هم‌چنین در ادامه‌ی سخنان خود با اشاره به این‌که حمایت از تولید، چاپ، انتشار و اجرا وظیفه‌ی مسئولان فرهنگی‌هنری و سیاست‌گذاران این امور است، گفت: در همه‌جای دنیا حمایت از تولیدات محصولات فرهنگی را مسئولان فرهنگی و به خصوص شهرداری‌ها انجام می‌دهند و برای مخاطبان کودک و نوجوان ارزش بسیاری قائل می‌شوند. در این‌جا هم ما به حمایت مجدانه و مستمر مدیران و تصم‌سازان امور فرهنگی و هنری برای تولید تئاتر کودک و نوجوان نیاز داریم. 

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: پیش از انتشار این آثار در چند سال گذشته چند کارگردان تئاتر کودک و نوجوان تقاضای نمایش‌نامه‌ی این گروه سنی را کرده بودند، اما با آماده‌سازی‌ها و بازنویسی‌های مکرر و نهایی برای چاپ و انتشار و اجرا، این کار به تعویق افتاد که حالا این آثار را در اختیارشان قرار می‌دهم؛ امیدوارم شرایطی فراهم شود تا در سال جاری یکی از این پنج نمایش‌نامه‌ی منتشرشده را به روی صحنه ببرم. 

شهرام کرمی (نویسنده و کارگردان  و مدرس دانشگاه) یکی دیگر از سخنرانان این آیین رونمایی، در بخش نخست سخنان خود با اشاره به تار‌یخچه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی کودکان و نوجوانان در ایران و جهان گفت: نخستین نمایش‌ کودک و نوجوان در ایران توسط باغچه‌بان در سال ۱۲۹۸ اجرا شد و این تاریخ  آغاز رسمی تئاتر ویژه‌ی بچه‌ها در کشور ما حساب می‌شود. به فاصله کمی از آغاز رسمی تئاتر ویژه‌ی کودک و نوجوان در جهان که با اجرای نمایش «پیتر پن» در سال ۱۹۰۴ میلادی در انگلستان جنبه‌ی عمومی پیدا کرد، این موج در کشور ما هم شکل گرفت. وی هم‌چنین با بیان این‌که تاریخ چاپ نخستین نمایش‌نامه‌ی ویژه‌ی کودک و نوجوان در ایران به سال ۱۳۰۷ برمی‌گردد که نمایش‌نامه‌ی «خانم خزوک» زنده‌یاد باغچه‌بان در شیراز منتشر شد. بعد از این تاریخ روند چاپ نمایش‌نامه‌های خارجی تا زمان جریان فعال تئاتر کودک و نوجوان در دهه‌ی چهل و پنجاه تداوم داشت.

این نویسنده و کارگردان درباره‌ی ویژه‌گی‌های پنج نمایش‌نامه‌ی تازه منتشرشده‌ از آثار بهزاد صدیقی در انتشارات بوی کاغذ گفت: با خواندن این پنج نمایش‌نامه چند نکته به نظرم رسید که در این‌جا مطرح می‌کنم. نخستین نکته درباره‌ی این آثار تنوع موضوعی آن‌هاست که در هر کدام مفاهیم و مضامین گوناگونی به زبان ساده برای بچه‌ها نوشته شده است. دومین ویژگی برخی از این آثار نگاه اقتباسی است و نویسنده از ادبیات کهن ایرانی مثل مرزبان نامه و دو داستان معروف غیرایرانی وام گرفته است. در این‌جا لازم است اشاره کنم برخلاف این‌که بعضی‌ها فکر می‌کنند اقتباس و بازخوانی از آثار ادبی کار چندان خلاقه‌ای نیست، معتقدم اقتباس از آثار شاخص برای نمایش‌نامه‌نویسی به غنای نمایش‌نامه‌ها می‌افزاید و اقتباس در آثار ادبیات نمایشی جهان، سابقه‌ی طولانی داشته و متداول بوده چنان‌که تعداد زیادی از آثار نویسنده‌های بزرگ ‌هم‌چون شکسپیر و برشت اقتباسی بوده و در ادبیات نمایشی ماندگار شده‌اند. در نمایش‌نامه‌‌ی «داستان یک خر» نوشته‌ی بهزاد صدیقی این نویسنده با بهره گرفتن از حکایتی از «مرزبان‌نامه» و شیوه‌ی روایی نمایش ایرانی به خصوص نقالی، اثری اقتباسی و نمایشی نوشته است.

شهرام کرمی با یادآوری این مسئله که وظیفه‌ی ذاتی هنرمند است که به آثار ادبی و فرهنگ کشورش توجه کند، درباره‌ی ویژگی دیگر مجموعه نمایش‌نامه‌های بهزاد صدیقی گفت: این نویسنده در هر کدام از این آثار، گروه سنی مخاطب خود را تعیین کرده که کدامیک از این آثار ویژه‌ی کودک یا ویژه‌ی نوجوان است و در اصل به تقسیم‌بندی ویژه نمایش‌نامه‌ها برای مخاطبان خاص توجه داشته و این موضوع مهم است. به عنوان نمونه نمایش‌نامه‌ی لبه‌ی چاقو برای مخاطب نوجوان نوشته شده و این موضوع قابل توجه است که نویسنده در این نمایش‌نامه به مسئله‌ی قتل و خشونت و ذهنیت نوجوان در این کار می‌پردازد که توجه به این موضوع و مسائل لازم بوده و قابل توجه است.

این کارگردان و استاد دانشگاه در خصوص دیگر ویژگی‌های این نمایش‌نامه‌ها گفت: ویژگی سوم که در این مجموعه نمایش‌نامه‌ها دیدم، زبان ساده‌ی آثار است و هر نمایش‌نامه زبان مختص مخاطب خود را دارد. هم‌چنین از دیگر ویژگی‌های این نمایش‌نامه‌ها می‌توانم به مضامین و موضوعات آن‌ها اشاره کنم که در همه‌ی آن‌ها مفاهیم اخلاقی و انسانی به زبان نمایشی و هنری به مخاطب کودک و نوجوان انتقال داده می‌شود.

این نمایش‌نامه‌نویس در پایان سخنان خود در خصوص نوع چاپ نمایشنامه به موضوع تصویرگری نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان در جذب مخاطب اشاره کرد. او گفت: به نظرم برای انتشار نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان، تصویرگری می‌تواند مثل کتاب‌های داستان کودک و نوجوان در جذب مخاطب خیلی تأثیرگذار باشد. نمایشنامه در شکل ادبی که برای اجرا نوشته می‌شود، مخاطب ویژه‌ی خود را دارد و به شکل فنی نوشته می‌شود که برای خیلی از عامه‌ی مردم خوانش آن خاص و محدود است. اما در دوره و زمان ما خواندن نمایشنامه علاوه بر اهل فن و ادبیات در بین گروه‌های مختلف رواج پیدا کرده و می‌توان بچه‌ها را به خواندن نمایشنامه تشویق کرد. تصویرسازی مطابق متن نمایشنامه یک روش مناسب برای تخیل و جذب بچه‌ها به خواندن نمایشنامه است که پیشنهاد می‌دهم با وجود تجربه‌های موفق توسط انتشارات بوی کاغذ دنبال شود که برای نمایش‌نامه‌های این دو گروه سنی خیلی می‌تواند مخاطبان بیش‌تری را جذب کند. پیشنهادم به انتشارات بوی کاغذ این است که از زمانی که حامی انتشار آثار نمایش‌نامه‌‌نویسان کودک و نوجوان شده، نقش و اهمیت تصویرسازی این دسته از کتاب‌ها را نادیده نگیرد و بیش از پیش به آن اهمیت بدهد.

علی محمدرحیمی (نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و بازی‌گر) به عنوان سخنران پایانی آیین رونمایی این پنج نمایش‌نامه‌ی منتشر شده با اشاره به این نکته که این یک مسئله‌ی جدی‌ است محصولات فرهنگی برای کودکان توسط بزرگ‌سالان تولید می‌شود و از آن مهم‌تر این است که بزرگ‌ترها تا چه اندازه می‌توانند به کودکان نزدیک شوند، گفت: پُرواضح است که در رابطه‌ی تولید آثار فرهنگی کودکان و نوجوانان با این گروه مخاطبان، هر چه این فاصله کم‌تر باشد، بی‌گمان حرف‌های بزرگ‌ترها شنیده‌تر خواهد بود به گوش کودکان. به نظرم در این بزنگاه، ابزاری دقیق و نافذ، لازم است تا این دره‌ی عمیق و دور را نزدیک و کم‌عمق کند. 

این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: در دنیای تئاتر و در حوزه‌ی کودکان، به غیر از آگاهی فنی برای اجرای نمایش‌نامه‌ها، ابزاردیگری ما را به مقصود، نزدیک‌تر و دنیای ما را به دنیای کودکان نزدیک می‌کند، آن‌گونه که صدای بزرگ‌سالان را از درون شیپور تولیدات فرهنگی، به گوش کودکان در دنیای بزرگ‌شان می‌رساند. معتقدم یکی از این ابزار‌های بیان، دیالوگ یا مونولوگ یا سولی‌لوگ در قالب شعر در نمایش‌نامه است. و اگر به این امر قائل باشیم، لزوم وجود شعر یا حتی دیالوگ‌های ریتمیک، نیازی پرثمر و کارآمد در نمایش نامه‌نویسی و تئاتر کودک و نوجوان خواهد بود. 

این نمایش‌نامه‌نویس هم‌چنین یادآور شد: در پنج نمایش‌نامه‌ای که بهزاد صدیقی در دنیای درام و این‌بار در دنیای درام کودکان به چاپ رسانده‌، ایشان تلاش می‌کند با بیانی ساده و بی‌تکلف و به دور از پندنامه‌های آشفته‌ی مرسوم، گفت‌وگویی صمیمی با کودکان و نوجوانان بر روی صحنه داشته باشد. 

وی در پایان سخنان خود درباره‌ی زبان این نمایش‌نامه‌ها گفت: در این آثار تمرکز بر شیوایی کلمات و نرمی جملات تا جایی پیش رفته که گه‌گاه جملات از دیالوگِ مسلکی فاصله گرفته و به جروبحث‌های نوجوانی در کوچه و خیابان یا دردِ دل‌های کودکان در بازی‌های کودکانه نزدیک می‌شود و جالب‌تر این‌که شأن اجرایی نمایش‌نامه را هم به مثابه یک مانیفست حفظ می‌کند. مثلن در نمایش‌نامه‌های داستان یک خر و تاج شکلاتی، استفاده از شعر به فراخور سنّ مخاطب و در جایگاه مناسب و استفاده‌ی کمی مناسب‌تر، نمایش‌نامه‌ها را حتا در هنگام خوانش به اثری تصویرساز برای کودکان تبدیل می‌کند.

این گزارش در پایان می‌افزاید: برخی ازشرکت‌کنندگان در پایان این آیین به ارایه‌ی نظرات و پیشنهادات خود در خصوص نحوه‌ی حمایت از نمایش‌نامه‌های منتشر و تولیدشده پرداختند و هما جدیکار (کارگردان و استاد دانشگاه) با ابراز خوش‌حالی از منتشر شدن پنج نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان این نویسنده گفت: برای نخستین بار می‌بینم که نمایش‌نامه‌نویسی هم‌چون جناب بهزاد صدیقی بعد از تجربه‌های بسیار در نمایش‌نامه‌نویسی، چندین نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان را  نوشته و به طور هم‌زمان پنج اثرش را برای مخاطب این گروه سنی و تئاتر کودک و نوجوان منتشر کرده؛ به سهم خودم از ایشان سپاس‌گزاری می‌کنم. کاش سایر نمایش‌نامه‌نویسان بزرگ‌سال هم برای تئاتر کودک و نوجوان نمایش‌نامه بنویسند و در این عرصه همت کنند تا به غنای تئاتر این گروه سنی اضافه شود.  

لازم به یادآوری است در آیین رونمایی پنج‌کتاب نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان که با استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد، هنرمندان و اندیشمندانی هم‌چون هما جدی‌کار، اختر تاجیک، پریزاد سیف، حامد عزیزی، داریوش رعیت، بهنام صدیقی، ناصر آویژه، علی‌رضا قانونی، شهرام صارمی، ابراهیم حسینی، احمد تیموری، میثم یوسفی، حامد زارعان، علی‌رضا ترمان، دکتر حمید اسکندری، رامین فناییان، سعید الله‌وردی، بهنام جعفری، مهدی اکبری، سعید اسکندری و ... حضور داشتند. 

روابط عمومی واحد فن‌آور افرامانا

۱۹ / ۳ / ۱۴۰۵

 

برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
خبر
درباره نمایشنامه‌خوانی آخرین تلاش برای عشق i
اجرای نمایشنامه‌خوانی «آخرین تلاش برای عشق» در فرهنگسرای ارسباران | عکس اجرای نمایشنامه‌خوانی «آخرین تلاش برای عشق» در فرهنگسرای ارسباران
نمایشنامه‌خوانی «آخرین تلاش برای عشق» به نویسندگی بیژن موسوی کاشانی و کارگردانی نینا نفیسی از ۲۰ تا ۳۰ آبان‌ ماه در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران اجرا می‌شود. این نمایشنامه روایتی انسانی و درونی از مواجهه با عشق، شکست و تنهایی است.در خلاصه داستان این اثر آمده است: «بارنی، مردی میان‌سال در میانه‌ی روزهای بی‌حادثه، ناگهان درمی‌یابد که عمرش در سکوتی بی‌ماجرا لغزیده است. در آپارتمان خالیِ مادرش، سه زن از سه دنیای گوناگون وارد می‌شوند؛ هر یک تلاشی برای لمسِ زندگی و هر دیدار، شکست تازه‌ای در فهمِ عشق. در پایان، میان ...
دیدن ادامه ››

نمایشنامه‌خوانی «آخرین تلاش برای عشق» به نویسندگی بیژن موسوی کاشانی و کارگردانی نینا نفیسی از ۲۰ تا ۳۰ آبان‌ ماه در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران اجرا می‌شود. این نمایشنامه روایتی انسانی و درونی از مواجهه با عشق، شکست و تنهایی است.
در خلاصه داستان این اثر آمده است: «بارنی، مردی میان‌سال در میانه‌ی روزهای بی‌حادثه، ناگهان درمی‌یابد که عمرش در سکوتی بی‌ماجرا لغزیده است. در آپارتمان خالیِ مادرش، سه زن از سه دنیای گوناگون وارد می‌شوند؛ هر یک تلاشی برای لمسِ زندگی و هر دیدار، شکست تازه‌ای در فهمِ عشق. در پایان، میان خنده و خستگی، تنها می‌ماند با حقیقتی تلخ: او نه عاشقِ سینه‌چاک است، نه شکارچیِ لذت، فقط انسانی‌ست که دیر فهمید، دل‌دادن جسارت می‌خواهد.»
در این نمایشنامه‌خوانی هنرمندانی همچون بهنام متعارفی، مریم قلهکی، فرزانه سکوتی و نینا نفیسی به ایفای نقش می‌پردازند.
از عوامل اجرایی این اثر می‌توان به رضا سکوتی (صدا)، بیژن موسوی کاشانی (مشاور کارگردان)، پیام احمدی کاشانی (مدیر رسانه‌ای)، مریم پرتوی (سرپرست گروه کارگردانی)، امیر نعیمی (طراح پوستر و بروشور)، مسعود میرمیری (عکاس و فیلمبردار) و اعضای گروه کارگردانی رضا سکوتی و علی (نیما) بزرگی اشاره کرد.
علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

امیر مسعود و حمیدرضا طالبی این را خواندند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
خبر
درباره نمایشنامه‌خوانی انگشتری ژنرال ماسیاس i
نمایشنامه «انگشتری ژنرال ماسیاس» به نویسندگی ژوزفینا نیگلی به کارگردانی وحید ارباب زاده، در تاریخ‌های ۱۵ و ۲۲ مهرماه ۱۴۰۴ ساعت ۱۹ در فرهنگسرای ارسباران  به صورت نمایشنامه خوانی اجرا خواهد شد. | عکس نمایشنامه خوانی «انگشتری ژنرال ماسیاس» تنها در دو شب اجرا می شود.نمایشنامه «انگشتری ژنرال ماسیاس» به نویسندگی ژوزفینا نیگلی به کارگردانی وحید ارباب زاده، در تاریخ‌های ۱۵ و ۲۲ مهرماه ۱۴۰۴ ساعت ۱۹ در فرهنگسرای ارسباران به صورت نمایشنامه خوانی اجرا خواهد شد.
«انگشتری ژنرال ماسیاس» به نویسندگی ژوزفینا نیگلی، ترجمه همایون نوراحمر و کارگردانی وحید ارباب زاده در تاریخ‌های ۱۵ و ۲۲ مهرماه در فرهنگسرای ارسباران نمایشنامه‌خوانی می شود.در این اجرا، بازیگرانی همچون هستی کلگار، هانیه میرلوحی، محمدعلی محبوبی، اشکان قلی‌زاده، وحید ارباب زاده و بازیگر  نوجوان دیانا قلی‌زاده به نقش خوانی می پردازند. همچنین مونا سعیدپور به‌عنوان صحنه‌خوان حضور دارد.تیم اجرایی نمایش شامل مجید زارع‌زاده (مشاور کارگردان)، محمدصادق رشیدی نیا و معصومه خوش‌اندام (دستیاران کارگردان)، محمدحسین فروزفر (مدیر صحنه)، سحر قاصدیان، ...
دیدن ادامه ››

«انگشتری ژنرال ماسیاس» به نویسندگی ژوزفینا نیگلی، ترجمه همایون نوراحمر و کارگردانی وحید ارباب زاده در تاریخ‌های ۱۵ و ۲۲ مهرماه در فرهنگسرای ارسباران نمایشنامه‌خوانی می شود.
در این اجرا، بازیگرانی همچون هستی کلگار، هانیه میرلوحی، محمدعلی محبوبی، اشکان قلی‌زاده، وحید ارباب زاده و بازیگر  نوجوان دیانا قلی‌زاده به نقش خوانی می پردازند. همچنین مونا سعیدپور به‌عنوان صحنه‌خوان حضور دارد.
تیم اجرایی نمایش شامل مجید زارع‌زاده (مشاور کارگردان)، محمدصادق رشیدی نیا و معصومه خوش‌اندام (دستیاران کارگردان)، محمدحسین فروزفر (مدیر صحنه)، سحر قاصدیان، محدثه خلیلی، حانیه خلیلی (عکاسان)، مجید زارع‌زاده (طراح پوستر و سازنده تیزر)، و پیام احمدی کاشانی (مدیر رسانه) است.
«انگشتری ژنرال ماسیاس» روایتگر قصه‌ای پرکشش از عشق، بی‌وفایی و سرنوشت خانواده‌ای گرفتار در جنگ‌ بین دولت فدرال و نیروهای ارتش انقلاب مکزیک است. داستان حول محور  راکوئل، همسر ژنرال ماسیاس از ژنرالهای دولت فدرال، می‌گردد که در موقعیتی دشوار قرار می‌گیرد و باید میان وفاداری، بقا و حفظ سنت و ارزشهای موروثی گذشته یکی را انتخاب کند.
این نمایش در روزهای ۱۵ و ۲۲ مهرماه ساعت ۱۹ به مدت یک ساعت و ۱۰ دقیقه در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران اجرا خواهد شد. لازم به ذکر است حضور کودکان زیر ۱۲ سال در سالن نمایش ممنوع است.


خبر
درباره نمایشنامه‌خوانی مجلس غریب تنهایی i
نقدی بر نمایشنامه خوانی «مجلس غریب تنهایی» کاری از دکتر رحمت امینی   | عکس نقدی بر نمایشنامه خوانی «مجلس غریب تنهایی» کاری از دکتر رحمت امینی
«مجلس غریب تنهایی» با تک گویی یک بازیگر، یک نمایشنامه خوانی دلیرانه لیک دشوار بود. این کار که آمیخته ای از نقالی ،شبیه خوانی و مخالف خوانی است، بی گمان نیازمند بستری چندآوایی و پویاست تا همه بخش های دراماتیک و شورانگیز نمایشنامه به چشم آید و از دست نرود. ازین رو، گزینش تک بازیگر هرچند نوآورانه، از چشمگیری بخش هایی از درون مایه نمایشنامه کاسته است که با نگرش به پیشینه دکتر رحمت امینی و بازخوانی «مجلس غریب تنهایی» پس از دو دهه شایسته بود که بیننده با دست پرتری از سالن سایه تئاتر شهر بیرون می رفت.توانمندی هابازیگرِ کار که نوازنده و آواز خوان و آهنگ ساز بود، در بخش ...
دیدن ادامه ››

«مجلس غریب تنهایی» با تک گویی یک بازیگر، یک نمایشنامه خوانی دلیرانه لیک دشوار بود. این کار که آمیخته ای از نقالی ،شبیه خوانی و مخالف خوانی است، بی گمان نیازمند بستری چندآوایی و پویاست تا همه بخش های دراماتیک و شورانگیز نمایشنامه به چشم آید و از دست نرود. ازین رو، گزینش تک بازیگر هرچند نوآورانه، از چشمگیری بخش هایی از درون مایه نمایشنامه کاسته است که با نگرش به پیشینه دکتر رحمت امینی و بازخوانی «مجلس غریب تنهایی» پس از دو دهه شایسته بود که بیننده با دست پرتری از سالن سایه تئاتر شهر بیرون می رفت.
توانمندی ها
بازیگرِ کار که نوازنده و آواز خوان و آهنگ ساز بود، در بخش های آوازی و موسیقایی کارکردی درخور داشت. چیرگی او بر آهنگ (ریتم) و نوا (لحن) در این بخش ها، بر پرمایگی نمایشنامه خوانی افزود و نشان داد که آمیزه موسیقی (آوا و نوا) و نمایش می تواند درخشش ویژه خود را بیافریند. همچنین، برگزیدن تنها یک گوینده (راوی) برای خواندن «مجلس غریب تنهایی» شاید کوششی برای بازتاب انگاره «تنهایی» در فرنام این نمایشنامه بوده است، که از این دیدگاه شایسته ستایش است.  
کمبودها
بنابر پیش گفته، کاستی های نمایش خوانی تک بازیگر، به ویژه در بخش های گفت و گو (دیالوگ)، مخالف خوانی و جابه جایی نقش ها به چشم می آمد. نبود گستره ای از آواها (صداها) و ناتوانی در جدا سازی آشکار بین شخصیت های گوناگون، از بار نمایشی (دراماتیک) «مجلس غریب تنهایی» کاسته است. در کارهایی با چنین بار عاطفی و نمایشی ای، بهره برداری از چند گوینده یا بازیگر می تواند به برجسته کردن لایه های سرشت( شخصیت) پردازی نویسنده و ژرف سازی پهنه نمایش کمک کند. همچنین، گویندگیِ بخش هایی از نمایشنامه، توانِ آن چنانی برای نشان دادن جوش و خروش و زیروبم های داستان نداشت و فرازهای کلیدی نمایشنامه را کمرنگ کرد.
سخن پایانی  
«مجلس غریب تنهایی» نمایشنامه ای است با درون مایه های خواندنی، لیک تک گویی یک تنه اگرچه با دلیری و کوشش بسیار، نتوانست همه ریزه کاری ها و نگین کاری های نوشتاری دکتر امینی را جان بخشد. این گونه به دید می آید که بودن دو یا چند بازیگر، یا کمینه همراهی یک گوینده توانمند می توانست از یکنواختی کار بکاهد و درون مایه های چندلایه نمایشنامه را بهتر نمایان کند و همچنین می شد از ابزارها و کارمایه های دیگر در سالن سایه بهره برداری کرد تا بیننده را بیش از پیش با خود همراه کند.
امیر فراز، تیرماه ۱۴۰۴

امیر مسعود این را خواند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
فراخوان هفتمین دوره نمایشنامه خوانی مولوی (یادمان استاد پری صابری) | عکس فراخوان هفتمین دوره نمایشنامه خوانی مولوی (یادمان استاد پری صابری)
فراخوان هفتمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی (یادمان استاد پری صابری) که اردیبهشت ۱۴۰۴ در مرکز تئاتر مولوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، منتشر شد.به گزارش روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی،  فراخوان این دوره از نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی که با یادبود استاد پری صابری هنرمند فقید تئاتر همراه است، مشتمل بر دو بخش مسابقه آثار تالیفی دانشجویی، مسابقه آثار اقتباسی و ترجمه دانشجوییبوده که متقاضیان بر اساس شرایط عمومی مندرج در فراخوان می‌توانند نسبت به ثبت نام و ارسال متون پیشنهادی خود تا ۱۰ اسفند ماه اقدام کنند.« فراخوان هفتمین دوره نمایشنامه خوانی ...
دیدن ادامه ››

فراخوان هفتمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی (یادمان استاد پری صابری) که اردیبهشت ۱۴۰۴ در مرکز تئاتر مولوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی،  فراخوان این دوره از نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی که با یادبود استاد پری صابری هنرمند فقید تئاتر همراه است، مشتمل بر دو بخش مسابقه آثار تالیفی دانشجویی، مسابقه آثار اقتباسی و ترجمه دانشجویی
بوده که متقاضیان بر اساس شرایط عمومی مندرج در فراخوان می‌توانند نسبت به ثبت نام و ارسال متون پیشنهادی خود تا ۱۰ اسفند ماه اقدام کنند.

« فراخوان هفتمین دوره نمایشنامه خوانی مولوی

 

مجید یارندی پور و محمد فروزنده این را خواندند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
خبر
درباره نمایشنامه‌خوانی سوپرنُوا i
خوانش همت عالی «سوپرنُوا» در خانه هنرمندان | عکس خوانش همت عالی «سوپرنُوا» در خانه هنرمندان
نمایش‌نامه خوانی «سوپرنُوا» به کارگردانی افشین هاشمی با بازی مونا فرجاد و حبیب رضایی، دوشنبه ۲۳ مهر ساعت ۱۸:۱۵ در ‌تالار ‌استاد ‌شهناز خانه ‌هنرمندان ‌ایران اجرا می‌شود.  «سوپرنُوا» تازه‌ترین نمایشنامه‌ افشین هاشمی برگرفته از زندگیِ تعدادی زنانِ دهه‌ چهل و پنجاهِ سینمای ایران است. او در این نمایشنامه از دو اثرِ نیل سایمون هم بهره گرفته است. همه‌ درآمدِ این نمایشنامه‌خوانی پیشکش به یکی از هنرمندانِ دورمانده‌ای خواهد شد که در شرایطِ نامناسبی زندگی می‌کند. این هنرمند سال ها از عرصه هنر دور ...
دیدن ادامه ››

نمایش‌نامه خوانی «سوپرنُوا» به کارگردانی افشین هاشمی با بازی مونا فرجاد و حبیب رضایی، دوشنبه ۲۳ مهر ساعت ۱۸:۱۵ در ‌تالار ‌استاد ‌شهناز خانه ‌هنرمندان ‌ایران اجرا می‌شود.

 «سوپرنُوا» تازه‌ترین نمایشنامه‌ افشین هاشمی برگرفته از زندگیِ تعدادی زنانِ دهه‌ چهل و پنجاهِ سینمای ایران است. او در این نمایشنامه از دو اثرِ نیل سایمون هم بهره گرفته است. همه‌ درآمدِ این نمایشنامه‌خوانی پیشکش به یکی از هنرمندانِ دورمانده‌ای خواهد شد که در شرایطِ نامناسبی زندگی می‌کند.

این هنرمند سال ها از عرصه هنر دور مانده و دچار مشکلات مالی است. امیدوارم بتوانیم ادای دین کنیم و گره کوچکی از مشکلاتش را باز کنیم. این خانم خودشان تقاضای کمک کرده اند و سن بالایی دارند. تمامی پول ها توسط خانه هنرمندان جمع آوری می شود و از طریق آقای عسگرپور به این خانم می رسد.

هنرمند باید دغدغه مردم و اجتماع و فرهنگ را داشته باشد

مونا فرجاد با اشاره به مسئولیت اجتماعی هنرمندان توضیح داد: «کسی که کار هنری می کند حتما باید دغدغه مردم و اجتماع و فرهنگ را داشته باشد. فرهنگ رابطه مستقیم با انسان و انسانیت دارد. کاش من توانش را داشتم که یک خیریه بزرگ افتتاح و به زنان بدسرپرست و کودکان کمک کنم. ولی متاسفانه در توانم نیست. فرصت های اینچنینی که پیش می آید سعی می کنم به مردم و هنرمندان کشورم ادای دین کنم. رشته بازیگری وابسته به مردم است و این لطف مردم است که هنرمند را زنده نگه می دارند. این کوچک‌ترین ادای دینی است که من می توانم به مردم سرزمینم داشته باشم.»

از دیگر عوامل این اجرا می‌توان به امیرمحمد رفیع خواه (موشن و ساخت تیزر)، محسن بیده (عکاس)، مسعود زمانی (طراح پوستر) و سارا حدادی (مشاور رسانه‌ای و تبلیغات) اشاره کرد.

این نمایش‌نامه فقط یک روز خوانش می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت  را از گیشه خانه هنرمندان خریداری کنند.

برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
معرفی داوران و اعلام برگزیدگان نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی اثر | عکس معرفی داوران و اعلام برگزیدگان نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی اثر
اختتامیه‌ی نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی اثر، پاسداشت محسن یلفانی به کوشش شهرام احمدزاده (نمایشنامه‌نویس، محقق و مدرس تئاتر) و محسن عظیمی (نویسنده، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر) با حمایت موسسه فرهنگی هنری راوی اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.   محمد یعقوبی نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس تئاتر (تورنتو کانادا)، ناهید احمدیان مدرس، مترجم ادبی، پژوهشگر (دانشگاه مریلند امریکا) و سپیده خسروجاه نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان، و بازیگر (سانفرانسیسکو، کالیفرنیا) داوران مرحله نهایی این دوره هستند و در مراسم اختتامیه ضمن برگزاری پاسداشت ...
دیدن ادامه ››

اختتامیه‌ی نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی اثر، پاسداشت محسن یلفانی به کوشش شهرام احمدزاده (نمایشنامه‌نویس، محقق و مدرس تئاتر) و محسن عظیمی (نویسنده، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر) با حمایت موسسه فرهنگی هنری راوی اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.  

محمد یعقوبی نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس تئاتر (تورنتو کانادا)، ناهید احمدیان مدرس، مترجم ادبی، پژوهشگر (دانشگاه مریلند امریکا) و سپیده خسروجاه نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان، و بازیگر (سانفرانسیسکو، کالیفرنیا) داوران مرحله نهایی این دوره هستند و در مراسم اختتامیه ضمن برگزاری پاسداشت محسن یلفانی، آثار برگزیده معرفی شده و از نفرات برتر تجلیل به عمل خواهد آمد.

خبر
درباره نمایشنامه‌خوانی سمفونی درون بطری i
شنبه‌های اجراخوانی در پردیس تئاتر شهرزاد برگزار می‌شود | عکس اجراخوانی «سمفونی درون بطری»، شنبه‌ها در پردیس تئاتر شهرزادشنبه‌های اجراخوانی در پردیس تئاتر شهرزاد برگزار می‌شود
سلسله‌ اجراهای «شنبه‌ها با اجراخوانی» با دراماتورژی و کارگردانی احمد داودی و تهیه‌کنندگی امیرحسین بصیر، از روز شنبه ۲۸ بهمن‌ماه در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز به کار می‌کند.برنامه «شنبه‌ها با اجراخوانی» به کارگردانی احمد داودی از شنبه ۲۸ بهمن‌ماه با اجراخوانی نمایشنامه «سمفونی درون بطری»، در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد آغاز می‌شود. تهیه‌کننده این اجراخوانی‌ها را امیرحسین بصیر بر عهده دارد.اجراخوانی‌های شنبه، کاری از گروه تئاتر مهراز به سرپرستی امیرحسین بصیر است که سال‌ها در هنرهای نمایشی فعالیت ...
دیدن ادامه ››

سلسله‌ اجراهای «شنبه‌ها با اجراخوانی» با دراماتورژی و کارگردانی احمد داودی و تهیه‌کنندگی امیرحسین بصیر، از روز شنبه ۲۸ بهمن‌ماه در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز به کار می‌کند.

برنامه «شنبه‌ها با اجراخوانی» به کارگردانی احمد داودی از شنبه ۲۸ بهمن‌ماه با اجراخوانی نمایشنامه «سمفونی درون بطری»، در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد آغاز می‌شود. تهیه‌کننده این اجراخوانی‌ها را امیرحسین بصیر بر عهده دارد.

اجراخوانی‌های شنبه، کاری از گروه تئاتر مهراز به سرپرستی امیرحسین بصیر است که سال‌ها در هنرهای نمایشی فعالیت ویژه‌ای داشته و افتخارات بسیاری از جمله دو بار عنوان پرفروش‌ترین تئاتر سال را به خود اختصاص داده است.

امیرحسین بصیر، که کارگردانی نمایش «موتورخونه» را در کارنامه خود دارد و این‌بار در مقام تهیه‌کننده وارد صحنه شده، درباره نمایش جدیدش می‌گوید: «پس از سال‌ها دوستی و همکاری با احمد داودی، که به اعتقاد بنده جزو ستاره‌های تئاتر ایران محسوب می‌شود و با کارگردانان صاحب‌نام ایران به عنوان مهره کلیدی همکاری کرده، به این نتیجه رسیدیم دوباره گروه را دور هم جمع کنیم تا با تجربه‌ای که تک‌تک اعضا دارند، نمایشی در خور شأن به مخاطبان ارائه بدهیم».

بصیر در رابطه با شیوه اجرایی این نمایش توضیح داد: «قرار است شنبه‌ها روی صحنه تئاتر شهرزاد حاضر باشیم که احتمالاً چهار یا پنج اجرا خواهیم داشت و به شیوه اجراخوانی در خدمت مخاطبان خواهیم بود. اجراخوانی در واقع یک قدم جلوتر از نمایش‌نامه‌خوانی بوده و در آن بازیگران با متنی که در دست دارند، مخاطب را وارد دنیای خود می‌کنند».

کارگردان نمایش‌های «بیست‌وچهار» و «نیوکمپ»، اعضای گروه نمایش «مهراز» را این‌گونه معرفی می‌کند: در این نمایش، یک شخصیت بی‌نظیر تئاتر به نام احمد داودی نقش هدایت بازیگرانی را بر عهده دارد که هر کدام در هنرهای نمایشی کشور، سال‌هاست نقش مهمی ایفا کرده‌اند. آنها به صحنه عشق می‌ورزند و تنها با هدف ساختن لحظه‌های خوب برای مخاطب تلاش می‌کنند. به همین منظور ایمان دارم با وجود این دوستان، اجرای موفقی را در پردیس تئاتر شهرزاد خواهیم داشت».

در خلاصه‌ داستان این اجراخوانی آمده: «در گذرگاه مرزی، تعداد زیادی اتومبیل برای ورود به ایالات متحده صف کشیده‌اند که ناگهان رادیو اعلام می‌کند پاسگاه مرزی به دلایلی مسدود شده است».

زهره بختیاری، پویا حاجی‌رضا، شقایق خاکی‌پور، مینا دلشاد، لیلا رسولی، پوریا سلطان‌زاده، داود سلیمانی، صدف فتحی، پویا فراهانی، کیمیا فلاحی، جاهد قربانی و امیرمحسن کوه‌گره، بازیگرانی هستند که در این اجراخوانی ایفای نقش می‌کنند.

دیگر عوامل گروه اجرایی عبارتند از:

گروه موسیقی: گیتار الکتریک: پیمان دهرویه، پرکاشن: بنیامین حیدری، ترانه‌سرا: احمد داودی، دستیار کارگردان: میثم خوانینی، برنامه‌ریز: آیناز شجری، منشی صحنه: راحیل گودرزی، طراح پوستر: امیرحسین بصیر.

سری‌برنامه‌های «شنبه‌ها با اجراخوانی» با دراماتورژی و کارگردانی احمد داودی و تهیه‌کنندگی امیرحسین بصیر، از ۲۸ بهمن‌ماه تا ۱۹ اسفندماه، هر هفته شنبه‌ها ساعت ۲۱ در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

خبر
درباره نمایشنامه‌خوانی گاهی به آتش هم دست بزن i
پوستر نمایش «گاهی به آتش هم دست بزن» با طراحی و اجرای علی اینانلو رونمایی شد. | عکس پوستر نمایش «گاهی به آتش هم دست بزن» با طراحی و اجرای علی اینانلو رونمایی شد.
نمایشنامه «گاهی به آتش هم دست بزن» به نویسندگی و کارگردانی مجتبی احمدی پنجشنبه این هفته در جم سنتر در دو اجرا نمایشنامه خوانی خواهد شد.نمایش «گاهی به آتش هم دست بزن» نوشته و کارگردانی مجتبی احمدی برای اجرای نمایشنامه خوانی در تالار سینما تئاتر جم سنتر پنجشنبه ۲۸ دی ماه در دو سانس آماده میشود. مجتبی احمدی نویسنده و کارگردان این نمایش می‌گوید: حدود ۲۰ سال پیش به همراه آتش تقی‌پور و یوحنا حکیمی نمایشنامه «مردی که گلی به دهان داشت» نوشته لوییجی پیراندلو را روی صحنه تئاتر شهر بردیم. در فصل جدیدی از این نمایش با عنوان «گاهی به آتش هم دست ...
دیدن ادامه ››

نمایشنامه «گاهی به آتش هم دست بزن» به نویسندگی و کارگردانی مجتبی احمدی پنجشنبه این هفته در جم سنتر در دو اجرا نمایشنامه خوانی خواهد شد.

نمایش «گاهی به آتش هم دست بزن» نوشته و کارگردانی مجتبی احمدی برای اجرای نمایشنامه خوانی در تالار سینما تئاتر جم سنتر پنجشنبه ۲۸ دی ماه در دو سانس آماده میشود.


مجتبی احمدی نویسنده و کارگردان این نمایش می‌گوید:

حدود ۲۰ سال پیش به همراه آتش تقی‌پور و یوحنا حکیمی نمایشنامه «مردی که گلی به دهان داشت» نوشته لوییجی پیراندلو را روی صحنه تئاتر شهر بردیم. در فصل جدیدی از این نمایش با عنوان «گاهی به آتش هم دست بزن» بعد از ۲۰ سال دوباره ملاقات دو شخصیت از آن نمایشنامه را تجربه خواهیم کرد.


مجتبی احمدی افزود در اجرای نمایش «گاهی به آتش دست بزن» در کنار آتش تقی پور و یوحنا حکیمی که بازیگران اصلی این نمایش هستند ژیلا صادقی و محمودرضا قدیریان نیز به عنوان گوینده متن در کنار ما خواهند بود.


«گاهی به آتش هم دست بزن» نمایشنامه‌ای با فراز و فرود مرتب بر شخصیت انسان‌هایی است که با درگیری‌های روزمره و البته چون و چراهای سوالاتی که در زندگی دارند به چالش‌هایی رسیده‌اند که آنها را به سمت بن‌بست‌های زندگی روانه می‌کند. «گاهی به آتش هم دست بزن» واگویی‌های درونی انسان امروز است که در ارتباط با افراد دور و اطرافش و البته جامعه ای که در آن زندگی می‌کند به سوالات بی‌جوابی رسیده است که پیدا کردن آن برایش دغدغه شده است.


نویسنده و کارگردان نمایش «گاهی به آتش هم دست بزن» ادامه می‌دهد: که در این نمایش علی اینانلو به عنوان مدیر هنری در کنار ما حضور دارد و «پارس هنر کاوه» به عنوان مجری طرح این نمایش معرفی می‌شود.


عوامل نمایش
بازیگران: آتش تقی پور، یوحنا حکیمی
گوینده متن: ژیلا صادقی، محمود رضا قدیریان
مدیر هنری: علی اینانلو
مدیر پروژه: امیر رضا کاوه
مشاور هنری: امیر سیامک قطبی
دستیار کارگردان: پریا بیگدلی
ساخت تیزر: بنیامین نادعلی

بهزاد فراهانی نمایش‌نامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند. | عکس در هفتمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس»بهزاد فراهانی نمایش‌نامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند.
بهزاد فراهانی یکی از جدیدترین نمایش‌نامه‌هایش را خواند و درباره‌ی این اثر با مخاطبان گفت‌وگو کرد.هفتمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس» که به روخوانی و گفت‌وگو درباره‌ نمایش‌نامه‌‌ «بدخیم» یا «اسباب‌بازی» نوشته‌ بهزاد فراهانی اختصاص داشت، با حضور علاقه‌مندان ادبیات نمایشی و تنی چند از هنرمندان، شام‌گاه یک‌شنبه ۱۷ دی ماه در سالن استاد جوانمرد عمارت خانه‌ تئاتر برگزار شد.بر اساس این گزارش، در این نشست بهزاد فراهانی در پاسخ به پرسش بهزاد صدیقی، دبیر سلسله‌نشست‌های ...
دیدن ادامه ››

بهزاد فراهانی یکی از جدیدترین نمایش‌نامه‌هایش را خواند و درباره‌ی این اثر با مخاطبان گفت‌وگو کرد.

هفتمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس» که به روخوانی و گفت‌وگو درباره‌ نمایش‌نامه‌‌ «بدخیم» یا «اسباب‌بازی» نوشته‌ بهزاد فراهانی اختصاص داشت، با حضور علاقه‌مندان ادبیات نمایشی و تنی چند از هنرمندان، شام‌گاه یک‌شنبه ۱۷ دی ماه در سالن استاد جوانمرد عمارت خانه‌ تئاتر برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این نشست بهزاد فراهانی در پاسخ به پرسش بهزاد صدیقی، دبیر سلسله‌نشست‌های «صدای نمایش‌نامه‌نویسِ» کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران مبنی بر این که فکر نوشتن این اثر چه‌گونه به ذهن‌تان راه یافت و این نمایش‌نامه‌ را نوشتید، توضیح داد: نمایش‌نامه‌ی «بدخیم» یکی از نمایش‌نامه‌های جدیدم است که آن را به پیش‌نهاد دوست هنرمندم، ابراهیم مکی، نمایش‌نامه‌نویسی که سال‌هاست مقیم فرانسه است، نگاشته و به پیش‌نهاد او، نمایش‌نامه‌ای با پنج شخصیت نوشته است.

صدیقی نیز در سخنانی گفت: این نمایش‌نامه‌ی تک‌پرده‌ای، هم‌چون بس‌یاری از متون نمایشی دیگر که از نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان نمایش‌نامه نوشته شده‌اند، بازتابی از زندگی، روزگار و جامعه‌ی امروز ما هستند.

در ادامه، فراهانی در پاسخ به مخاطبانش توضیحاتی درباره‌ی شخصیت‌های نمایش‌نامه، پایان‌بندی و زبان آن ارایه کرد.

این نمایش‌نامه‌نویس درباره‌ی پایان‌بندی نمایش‌نامه «بدخیم» گفت: این روزها همه در حال شلیک کردن هستیم و هر روز مدام با مرگ رو به روییم. بنابراین پایان این نمایش‌نامه، غیرواقعی نیست.

در ادامه‌ی این نشست، رضا بابک، دیگر هنرمند حاضر در  آن در سخنانی درباره‌‎ی نمایش‌نامه‌ی «بدخیم» گفت: این متن جنبه‌های خیلی مثبتی دارد. دیالوگ‌نویسی‌اش خوب است ولی جای موسیقی در این اجرا خالی بود. جاهایی حس می‌کردم، حسی از هیچکاک در این کار هست.

فراهانی در پاسخ به او توضیح داد: می‌خواستم موسیقی تخت‌حوضی داشته باشم، ولی نوازنده مورد نظرم نتوانست بیاید.

او ادامه داد: یکی از فیلم‌های ویلیام وایلر را دوست دارم و در این نمایش‌نامه از آن بهره گرفته‌ام.

فراهانی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره زبان نمایش‌نامه‌اش گفت: لمپنیزمی که در کار وجود دارد، در زندگی ما جاری است و اتفاق غریبی نیست.

این نویسنده هم‌چنین در پاسخ به سخنان حاضران درباره کشته‌شدن یکی از شخصیت‌های نمایش‌نامه افزود: شخصیت ما به سادگی کشته نمی‌شود، بل‌که پیچیده کشته می‌شود. او به دست کسی کشته می‌شود که معلول است و مشکلات گوناگونی دارد.

در این نشست، فراهانی در پاسخ به مخاطبان خود تأکید کرد که به نظرات و پیش‌نهادهای آنان درباره‌ی نمایش‌نامه‌اش فکر خواهد کرد و در بازنویسی‌هایی که بر این متن انجام می‌دهد، این نظرات را مورد توجه قرار خواهد داد.

رضا بابک، عباس جهانگیریان، فهیمه رحیم‌نیا، سلما سلامتی، علی عابدی، فرزانه نشاط‌خواه، جمشید جهان‌زاده، شهرام گیل‌آبادی، شهرام ابوالقاسمی، آرام محضری، رحیم رشیدی‌تبار و... از جمله حاضران در این نشست بودند.

لازم به یادآوری است سلسه‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌خوانی «صدای نمایش‌نامه‌نویس» توسط کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران به دبیری بهزاد صدیقی، در نخستین شنبه‌ی هر ماه برگزار می‌شود اما به دلیل هم‌زمانی جلسه‌ی بهمن ماه با زمان برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری، نشست بهمن‌ماه، شام‌گاه ۱۷ دی ماه برگزار شد.

میثم محمدی، نرگس رضوی، محمد فروزنده، امیرمسعود فدائی، امیر مسعود، مانی هنرآوازی و Niloofar Abdollahpoor این را خواندند
مهرناز خلیلی و فائزه این را دوست دارند
البته نمایشنامه چهار کاراکتر داشت که در اینجا پنج ذکر شده.
۱۹ دی ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
خبر
درباره اجراخوانی مرگ گرم i
«مرگ گرم» اجراخوانی می‌شود. | عکس در تالار مشاهیر تئاتر شهر«مرگ گرم» اجراخوانی می‌شود.
اجراخوانی «مرگ گرم» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ‌عطایی ‌فر از ۲۰ دی به مدت سه‌شب پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد. اجراخوانی «مرگ گرم» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ‌عطایی ‌فر به مدت سه روز در تالار مشاهیر تئاتر شهر اجرا خواهد شد.(به ترتیب خوانش) زری ‌اماد، محسن ‌زرآبادی، علی حیدری، مهتاب ‌باجلان، دانیال ‌بلوری، محمدهادی ‌عطایی، محمد باقر صفانور، حسین ‌میرزاییان، محمدرضا ‌عطایی ‌فر، النا ‌مکاری، علی ‌یعقوب‌زاده و ویدا ‌آرایی بازیگران این اثر نمایشی هستند.نمایش «مرگ ...
دیدن ادامه ››

اجراخوانی «مرگ گرم» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ‌عطایی ‌فر از ۲۰ دی به مدت سه‌شب پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

اجراخوانی «مرگ گرم» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ‌عطایی ‌فر به مدت سه روز در تالار مشاهیر تئاتر شهر اجرا خواهد شد.

(به ترتیب خوانش) زری ‌اماد، محسن ‌زرآبادی، علی حیدری، مهتاب ‌باجلان، دانیال ‌بلوری، محمدهادی ‌عطایی، محمد باقر صفانور، حسین ‌میرزاییان، محمدرضا ‌عطایی ‌فر، النا ‌مکاری، علی ‌یعقوب‌زاده و ویدا ‌آرایی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

نمایش «مرگ گرم» با اجرای پنچ اپیزود داستان‌گو، از دهه چهل آغاز و تا دهه ۹۰ ادامه پیدا می‌کند و رخدادهای مهم آن را به صورت نوستالژیک به روی صحنه می‌آورد.

این اثر در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، در سالن قشقایی تئاترشهر ۴۰ شب به اجرا درآمد و یکی از نمایش‌های پرفروش در آن دوران به‌حساب می‌آید.

علاقه‌مندان می‌توانند از ۲۰ تا ۲۲ دی‌ماه ساعت ۱۸ به تماشای این اجرا خوانی بنشینند.

خبر
درباره نمایشنامه‌خوانی بدخیم i
نمایش‌نامه‌ی «بدخیم» نوشته‌ی بهزاد فراهانی با حضور نویسنده نمایش‌نامه‌خوانی می‌شود. | عکس در هفتمین نشست صدای نمایشنامه‌ نویس کانون نمایش‌نامه‌ نویسان و مترجمان تئاتر ایران: نمایش‌نامه‌ی «بدخیم» نوشته‌ی بهزاد فراهانی با حضور نویسنده نمایش‌نامه‌خوانی می‌شود.
هفتمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس» با حضور و نمایش‌نامه‌خوانیِ بهزاد فراهانی توسط کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌شود.   در هفتمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس»، دور جدید از سلسله‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌خوانی این کانون، نمایش‌نامه‌ی «بدخیم» نوشته‌ی بهزاد فراهانی، با حضور و نمایش‌نامه‌خوانی بهزاد فراهانی، ساعت ۱۸ روز یک‌شنبه ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۲، در تماشاخانه‌ی استاد جوانمرد نمایش‌نامه‌خوانی می‌شود. بر اساس این ...
دیدن ادامه ››

هفتمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس» با حضور و نمایش‌نامه‌خوانیِ بهزاد فراهانی توسط کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌شود.  

در هفتمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس»، دور جدید از سلسله‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌خوانی این کانون، نمایش‌نامه‌ی «بدخیم» نوشته‌ی بهزاد فراهانی، با حضور و نمایش‌نامه‌خوانی بهزاد فراهانی، ساعت ۱۸ روز یک‌شنبه ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۲، در تماشاخانه‌ی استاد جوانمرد نمایش‌نامه‌خوانی می‌شود.


بر اساس این گزارش، در این رویداد فرهنگی‌ هنری، نمایش‌نامه‌ها توسط خودِ نمایش‌نامه‌نویس یا مترجم نمایش‌نامه، نمایش‌نامه‌خوانی و ضبط تصویری می‌شود. در نشست‌های پیشین «صدای نمایش‌نامه‌نویس» نیز، نمایش‌نامه‌ها‌ی «مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش رُخشید فرزین» نوشته‌ی استاد بهرام بیضایی، «هیچ‌کس به ما سلامی نکرد» نوشته‌ی قطب‌الدین صادقی، «معمار و امپراطور آشور» نوشته‌ی فرناندو آرابال، ترجمه‌ی شهرام زرگر و رامین ناصرنصیر، «مَردخوار» نوشته‌ی علی عابدی، «درماندن در وضعیت آخر» نوشته‌ی شکوفه آروین و «تلفن همراهِ مردِ مُرده» نوشته‌ی سارا رول، ترجمه‌ی مازیار معاونی نمایش‌نامه‌خوانی شده بود.


لازم به توضیح است از آن‌جا که سلسه‌ نشست‌های صدای نمایش‌نامه‌نویس در نخستین شنبه‌ی هر ماه توسط کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌شود، هفتمین نشست از این برنامه به دلیل تداخل با برگزاری جشنواره‌ی تئاتر فجر، استثنائن در روز یک‌شنبه و تاریخ یادشده برگزار خواهد شد.   


گفتنی است شرکت و ورود در این برنامه‌ی نمایش‌نامه‌خوانی آزاد است، اما به دلیل ظرفیت محدود صندلی‌های سالن استاد جوانمرد، علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌بایستی با مراجعه به وب‌گاه تیوال بلیت‌های خود را از قبل رزرو کنند.

لازم به یادآوری است، سلسله‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌ خوانی «صدای نمایش‌نامه‌نویس» به دبیری بهزاد صدیقی و توسط کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران در عمارت خانه‌ی تئاتر برگزار می‌شود.


آیین پایانی دهمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران روز ۳۰ دی ماه برگزار می‌شود. | عکس اعلام تاریخ آیین پایانی دهمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایرانآیین پایانی دهمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران روز ۳۰ دی ماه برگزار می‌شود.
به گزارش ستاد خبری دهمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران، پیش از این قرار بود آیین پایانی این رویداد ملی فرهنگی روز ۵ دی ماه هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی و جاودانگی اکبر رادی برگزار شود، اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات، برگزاری آن به روز ۳۰ دی ماه موکول شد. دبیرخانه‌ی دهمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در ادامه، جزییاتی درباره‌ی تعداد آثار شرکت‌کننده در بخش‌های گوناگون آن را منتشر کرد. بر همین اساس، در بخش نمایش‌نامه‌های تألیفی ۱۰۷ نمایش‌نامه‌ در ۵۷ جلد کتاب و در بخش نمایش‌نامه‌های اقتباسی ...
دیدن ادامه ››

به گزارش ستاد خبری دهمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران، پیش از این قرار بود آیین پایانی این رویداد ملی فرهنگی روز ۵ دی ماه هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی و جاودانگی اکبر رادی برگزار شود، اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات، برگزاری آن به روز ۳۰ دی ماه موکول شد.


دبیرخانه‌ی دهمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در ادامه، جزییاتی درباره‌ی تعداد آثار شرکت‌کننده در بخش‌های گوناگون آن را منتشر کرد.


بر همین اساس، در بخش نمایش‌نامه‌های تألیفی ۱۰۷ نمایش‌نامه‌ در ۵۷ جلد کتاب و در بخش نمایش‌نامه‌های اقتباسی نیز ۲۶ نمایش‌نامه‌ در ۱۵ جلد کتاب به دفتر این دبیرخانه رسیده است. هم‌چنین تعداد نمایش‌نامه‌های بخش ترجمه،‌ ۱۰۷ نمایش‌نامه‌ در ۹۴ جلد کتاب عنوان شده و در مجموع، تعداد نمایش‌نامه‌های بخش تألیفی و اقتباسی دهمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران ۱۳۳ نمایش‌نامه است که‌ در ۷۲ جلد کتاب منتشر شده‌ است.


دهمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با دبیری محمد رحمانیان توسط کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران، ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

در ششمین نشست صدای نمایش‌نامه‌نویس مطرح شد:

برخی از نمایش‌نامه‌های خوب معاصر به تئاتر ما معرفی نمی‌شوند

ششمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس» با نمایش‌نامه‌‌خوانی «تلفن همراه مَردِ مُرده» نوشته‌ی‌ سارا رول، توسط مازیار معاونی، مترجم آن برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران، در آغاز این نشست که شامگاه شنبه دوم دی ماه در سالن جوانمرد عمارت خانه‌ی تئاتر برگزار شد، بهزاد صدیقی، به عنوان دبیر جلسات «صدای نمایش‌نامه‌نویس» و سخن‌گوی هیئت مدیره‌ی کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران نیز توضیحاتی را درباره‌ی ویژگی‌های آثار سارا رول مطرح کرد و در بخشی از سخنان خود گفت: جناب دکتر مازیار معاونی، از مترجمان مجرب تئاتر، نخستین بار سارا رول را با نمایش‌نامه‌‌ی «خانه‌ی پاکیزه» به جامعه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی ایران معرفی کرد. با دیگر ترجمه‌های آثار این نمایش‌نامه‌نویس متوجه شدیم رول به سبک و شیوه‌ی رئالیسم عریان علاقه‌مند است . او با روایت‌های واقع‌گرایانه‌اش تلاش می‌کند واقعیت جامعه‌ی خود را خیلی صریح و عریان تصویر کند. این علاقه‌مندی نیز در همین نمایش‌نامه‌ی «تلفن همراه مرد مرده« با اشاره‌ی چندین باره به اداورد هاپر، نقاش واقع‌گرای آمریکایی، مشهود است.


مازیار معاونی، مترجم این اثر، پس از نمایش‌نامه‌خوانی این اثر، درباره‌ی آشنایی خود با آثار سارا رول، نمایش‌نامه‌نویس معاصر آمریکایی گفت: اواخر دهه‌ی ۸۰ به دلیل حرفه‌ی اصلی‌ام طبابت، ناچار بودم خارج از تهران زندگی کنم و این مهاجرت اجباری و تسلط نسبی به زبان انگلیسی سبب شد سال‌هایی که به دلیل سربازی و مشغله‌های دیگر از صحنه‌ی تئاتر دور بودم، با ترجمه نمایش‌نامه، ارتباطم را با  این هنر حفظ کنم.

این مترجم که شاگرد زنده‌یاد مهین اسکویی و عضو گروه تئاتر «آناهیتا» بوده است، در بخش دیگری از این نشست، درباره‌ی گرایش نمایش‌نامه‌نویسان آمریکایی به رئالیسم توضیح داد: زمانی به دلیل گرایش‌های سیاسی، در تئاتر ما بیش‌تر آثار روسی یا اروپایی ترجمه و اجرا می‌شد، ولی امروزه نمایش‌نامه‌های مهمی هم در آمریکا نوشته می‌شود. نمایش‌نامه‌نویسان آمریکایی شاید بیش‌تر به رئالیسم گرایش دارند و سارا رول هم به عنوان یکی از آنان می‌کوشد جهان امروز را به قلم بیاورد. هم‌چنان‌که در نمایش‌نامه‌ی حاضر از تلفن همراه به عنوان یکی از مظاهر زندگی مدرن استفاده و مفاهیم فلسفی مورد نظر خود را بیان کرده است. البته در پس این رئالیسم ظاهری، لایه‌های بسیار پیچیده‌ای وجود دارد که سبب می‌شود اجراهای آثار او متنوع شود.


او در ادامه با ابراز تاسف از این‌که بخش مهمی از نمایش‌نامه‌های معاصر در کشور ما شناخته شده نیستند، یادآوری کرد: در دوران طبابتم، در حالی‌که در درمانگاه مجبور به شیفت‌های شبانه بودم، نمایش‌نامه‌ی «خانه‌ی پاکیزه» را ترجمه کردم. اولین نمایش‌نامه‌ای بود که سبب آشنایی من با سارا رول شد و در ادامه چهار نمایش‌نامه‌ی دیگر از او را ترجمه کردم. دوست داشتم برای انتشار آثارش از خودش اجازه بگیرم که موفق نشدم او را پیدا کنم.


این مترجم ادامه داد: یکی از ناراحتی‌های من این است که نمایش‌نامه‌ی «خانه‌ی پاکیزه» به عنوان یکی از آثار درخشان معاصر، در کشور ما حتا نمایش‌نامه‌خوانی نشده چه برسد به اجرا. گویا این نمایش‌نامه فقط در ایران اجرا شده ولی چون عموما نمایش‌نامه‌های سارا رول به دلیل برخی از محتواهای خاص، در کشور ما اجازه انتشار پیدا نمی‌کنند، این مسئله سبب خستگی مترجم می‌شود و انگیزه‌ی او را برای ترجمه ضعیف می‌کند. به همین دلیل گرچه علاقه‌مندم دیگر نمایش‌نامه‌های او را هم ترجمه کنم، ولی به این فکر می‌کنم که گیر و گرفتاری‌های ممیزی و صادرنشدن مجوز از سوی وزارت ارشاد، زحمت مترجم را از بین می‌برد.


یهزاد صدیقی در پایان این نشست یادآور شد: سارا رول که از جوانی و آغاز دهه‌ی سوم زندگی خود به نمایش‌نامه‌نویسی به صورت حرفه‌ای و جدی روی آورده است، با انتخاب موضوعات روز جامعه‌ی خود و دغدغه‌های واقعگرایانه‌، خود را به عنوان نمایش‌نامه‌نویسی منحصر به فرد معرفی می‌کند. او تا کنون نیز جوایز بزرگ نمایش‌نامه‌نویسی و ادبی مثل پولیتزر، تونی و ... را به دست آورده است.

محمد فروزنده، چاوش و امیر مسعود این را خواندند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
به مناسبت شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی | عکس پیام مؤسسه‌ فرهنگی هنری استاد اکبر رادی به مناسبت شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی
مؤسسه‌ی فرهنگی هنری استاد اکبر رادی به مناسبت شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی متن پیامی را منتشر کرد. بی‌شک دوست داران استاد اکبر رادی هر ساله در چنین روزی غمی بزرگ در دل‌شان می‌نشیند، اما هنگامی که آثار بی‌بدیلش را در کتاب‌خانه‌ها و در کلاس‌های درسی دانشکده‌های تئاتری می‌بینند، این اندوه بدل به امید و یادش در دل‌ها زنده می‌شود. اکنون که چند سالی می‌شود که دست اجل، خاموشی این نمایش‌نامه‌نویس جاودانه را در زادروز استاد بهرام بیضایی، یار دیرینش، رقم زد، به احترام هر دو کلاه از سر برمی‌گیریم و به روان جاویدنام ...
دیدن ادامه ››

مؤسسه‌ی فرهنگی هنری استاد اکبر رادی به مناسبت شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی متن پیامی را منتشر کرد.

بی‌شک دوست داران استاد اکبر رادی هر ساله در چنین روزی غمی بزرگ در دل‌شان می‌نشیند، اما هنگامی که آثار بی‌بدیلش را در کتاب‌خانه‌ها و در کلاس‌های درسی دانشکده‌های تئاتری می‌بینند، این اندوه بدل به امید و یادش در دل‌ها زنده می‌شود.


اکنون که چند سالی می‌شود که دست اجل، خاموشی این نمایش‌نامه‌نویس جاودانه را در زادروز استاد بهرام بیضایی، یار دیرینش، رقم زد، به احترام هر دو کلاه از سر برمی‌گیریم و به روان جاویدنام استاد اکبر رادی درود می‌فرستیم و برای استاد بهرام بیضایی سلامت و سربلندی همیشگی آرزو می‌کنیم.

منبع: روابط عمومی مؤسسه‌ی فرهنگی هنری استاد اکبر رادی

«تلفن همراه مَردِ مُرده» نمایش‌نامه‌خوانی می‌شود. | عکس «تلفن همراه مَردِ مُرده» نمایش‌نامه‌خوانی می‌شود.
ششمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس» با ترجمه، حضور و نمایش‌نامه‌خوانیِ مازیار معاونی و با روخوانی نمایشنامه «تلفن همراه مرد مرده» نوشته سار رول برگزار می‌شود.در ششمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس»، دور جدید از سلسله‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌خوانی کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران، نمایش‌نامه‌ی «تلفن همراه مَردِ مُرده» نوشته‌ سارا رول، با ترجمه، حضور و نمایش‌نامه‌خوانی مازیار معاونی، ساعت ۱۸:۳۰ روز شنبه ۲ دی‌ماه ۱۴۰۲، در تماشاخانه‌ی استاد ...
دیدن ادامه ››

ششمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس» با ترجمه، حضور و نمایش‌نامه‌خوانیِ مازیار معاونی و با روخوانی نمایشنامه «تلفن همراه مرد مرده» نوشته سار رول برگزار می‌شود.

در ششمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس»، دور جدید از سلسله‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌خوانی کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران، نمایش‌نامه‌ی «تلفن همراه مَردِ مُرده» نوشته‌ سارا رول، با ترجمه، حضور و نمایش‌نامه‌خوانی مازیار معاونی، ساعت ۱۸:۳۰ روز شنبه ۲ دی‌ماه ۱۴۰۲، در تماشاخانه‌ی استاد جوانمرد نمایش‌نامه‌خوانی می‌شود.

به گفته‌ی مازیار معاونی، نخستین بار نمایش‌نامه‌ی «تلفن همراه مَردِ مُرده» در سال ۲۰۰۷ چاپ شده بود. این نمایش‌نامه، اثری مختصر و مفید و حاوی طنز مخصوص به این نمایش‌نامه‌نویس است.

 این مترجم پیش از این، نمایش‌نامه‌های دیگری از سارا رول را با عناوین «آواز یک کابوی»، «خانه‌ی پاکیزه» و «اوردیس» در انتشارات افراز منتشر کرده بود. سارا رول، نمایش‌نامه‌های دیگری هم‌چون «در اتاق بعدی»، «پیرترین پسر»، «دمتر در شهر»، «سه خواهر» و «شوق بازی» را نوشته و منتشر کرده است. علاقه‌مندان برای شرکت در این نشستِ نمایش‌نامه‌خوانی می‌توانند در تاریخ یادشده به تماشاخانه‌ی استاد جوانمرد واقع در عمارت خانه‌ی‌ تئاتر مراجعه کنند.

در نشست‌های پیشین «صدای نمایش‌نامه‌نویس»، نمایش‌نامه‌ها‌ی «مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش رُخشید فرزین» نوشته‌ استاد بهرام بیضایی، «هیچ‌کس به ما سلامی نکرد» نوشته‌ قطب‌الدین صادقی، «معمار و امپراطور آشور» نوشته‌ فرناندو آرابال، ترجمه‌ی شهرام زرگر و رامین ناصرنصیر، «مَردخوار» نوشته‌ علی عابدی و «درماندن در وضعیت آخر نوشته‌ شکوفه آروین نمایش‌نامه‌خوانی شده بود.

بر اساس این گزارش، در این رویداد فرهنگی‌هنری، نمایش‌نامه‌ها توسط خودِ نمایش‌نامه‌نویس یا مترجم نمایش‌نامه، نمایش‌نامه‌خوانی و ضبط تصویری می‌شود.

لازم به یادآوری است که سلسله‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌خوانی «صدای نمایش‌نامه‌نویس» به دبیری بهزاد صدیقی و توسط کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران، در نخستین شنبه‌ی هر ماه در عمارت خانه‌ تئاتر برگزار می‌شود.

خبر
درباره اجراخوانی اتللو i
«اتللو» مهمان تئاتر شهر خواهد شد. | عکس با حضور پیشکسوتان هنر ایران«اتللو» مهمان تئاتر شهر خواهد شد.
پیشکسوتان هنر ایران با اجراخوانی «اتللو» به کارگردانی وحید اخوان به تئاتر شهر می‌آیند.نمایشنامه «اتللو» نوشته ویلیام ‌شکسپیر با کارگردانی و تنظیم متن برای اجرا‌خوانی وحید ‌اخوان از ۲۸ آذر ساعت ۲۰ در سالن ‌چهارسو تئاتر شهر ‌روی صحنه می‌رود.وحید اخوان، سرپرست گروه تئاتر کلاسیک است که تاکنون آثاری چون «عروسی» از نیکولای گوگول، «خرس»، «آواز قو» و «امشب فقط برای تو» آثاری از آنتوان چخوف را در قالب اجرای صحنه‌ای و همچنین نمایشنامه‌های «بلبل سرگشته» نوشته علی نصیریان، ...
دیدن ادامه ››

پیشکسوتان هنر ایران با اجراخوانی «اتللو» به کارگردانی وحید اخوان به تئاتر شهر می‌آیند.

نمایشنامه «اتللو» نوشته ویلیام ‌شکسپیر با کارگردانی و تنظیم متن برای اجرا‌خوانی وحید ‌اخوان از ۲۸ آذر ساعت ۲۰ در سالن ‌چهارسو تئاتر شهر ‌روی صحنه می‌رود.

وحید اخوان، سرپرست گروه تئاتر کلاسیک است که تاکنون آثاری چون «عروسی» از نیکولای گوگول، «خرس»، «آواز قو» و «امشب فقط برای تو» آثاری از آنتوان چخوف را در قالب اجرای صحنه‌ای و همچنین نمایشنامه‌های «بلبل سرگشته» نوشته علی نصیریان، «دختر روستایی» نوشته الکساندر پوشکین، «نوای اسرارآمیز» اثری از امانوئل اشمیت و... را در قالب نمایشنامه‌ خوانی روی صحنه برده است.

بازیگران «اتللو» (به ترتیب خوانش و بازی) داوود حیدری، مجید جعفری، حسین پرستار، ناصر ممدوح، وحید اخوان، منوچهر والی‌زاده، شراره حضرتی، عارفه نظامی، ندا پویا، علیرضا درویش‌نژاد هستند.

ریحانه کریمی، مینا فاضلی اصل (دستیاران کارگردان)، ریحانه کریمی (مسئول فنی اتاق فرمان)، امیر ‌خدامی (عکاس)، افسانه محتشمی (ساخت تیزر)، نگار ‌امیری و علی ‌کیهانی (مشاوران رسانه‌ای و مطبوعاتی) دیگر عوامل این پروژه هستند که تا ۸ دی روی صحنه خواهد بود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «حکایت آن سیاه مغربی است که در جنگ‌های میانه قرن شانزدهم در ارتش ونیز می‌جنگید و عاشق دختر زیبا سناتوری ونیزی به نام دزدمونا شد و...»

بلیت‌فروشی این اثر نمایشی هم‌اکنون در سایت تیوال آغازشده است.

امیرمسعود فدائی، Mmd Nasiri، امیر مسعود، محمد فروزنده، فائزه و زهره سپهریان این را خواندند
میثم محمدی، مهدی حسین مردی، نیلوفر کلاهچی و بهناز پارسایی این را دوست دارند
نمایش خانی یعنی چجوری ؟ تئاتر بازی نمیکنن ؟ فقط دیالکگ میگن ؟
۲۸ آذر ۱۴۰۲
نمایش خانی یعنی چجوری ؟ تئاتر بازی نمیکنن ؟ فقط دیالکگ میگن ؟
۲۸ آذر ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
خبر
درباره نمایشنامه‌خوانی البته i
نمایشنامه‌خوانی «البته» با کارگردانی متین نوروزی، ۵ آذر ساعت ۱۶ در عمارت نوفل لوشاتو، اجرا می‌شود. | عکس نمایشنامه‌خوانی «البته» در نوفل لوشاتونمایشنامه‌خوانی «البته» با کارگردانی متین نوروزی، ۵ آذر ساعت ۱۶ در عمارت نوفل لوشاتو، اجرا می‌شود.
نمایشنامه‌خوانی «البته» به نویسندگی دیوید آیوز با کارگردانی متین نوروزی، یکشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ در عمارت نوفل لوشاتو، اجرا می‌شود.در خلاصه داستان این نمایشنامه آمده است: دختری تنها در گوشه‌ای از کافه نشسته است؛ پسری وارد کافه می‌شود، سعی می‌کند کنار او بنشیند و سر صحبت را باز کند. پسر تلاشش را می‌کند و البته با مشکلاتی در ارتباط و آغاز گفتگو، مواجه می‌شود.فرشید قلی‌پور و متین نوروزی، خوانش این نمایشنامه را به عهده دارند.عوامل نمایشنامه‌خوانی «البته» عبارتند از:کارگردان: متین نوروزی، نویسنده: دیوید آیوز، مترجم: ...
دیدن ادامه ››

نمایشنامه‌خوانی «البته» به نویسندگی دیوید آیوز با کارگردانی متین نوروزی، یکشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ در عمارت نوفل لوشاتو، اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایشنامه آمده است: دختری تنها در گوشه‌ای از کافه نشسته است؛ پسری وارد کافه می‌شود، سعی می‌کند کنار او بنشیند و سر صحبت را باز کند. پسر تلاشش را می‌کند و البته با مشکلاتی در ارتباط و آغاز گفتگو، مواجه می‌شود.

فرشید قلی‌پور و متین نوروزی، خوانش این نمایشنامه را به عهده دارند.

عوامل نمایشنامه‌خوانی «البته» عبارتند از:

کارگردان: متین نوروزی، نویسنده: دیوید آیوز، مترجم: شادی جلیلیان، عکاس: سامی راد، طراح پوستر: سام چگینی، روابط‌عمومی: حمید ناصر و مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر، تهیه و رزرو بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

پنجمین نشست صدای نمایش‌نامه‌‌ نویس با نمایش‌نامه‌‌ خوانی شکوفه آروین برگزار می‌شود | عکس پنجمین نشست صدای نمایش‌نامه‌‌ نویس با نمایش‌نامه‌‌ خوانی شکوفه آروین برگزار می‌شود
پنجمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌ نویس» با حضور و نمایش‌نامه‌ خوانیِ شکوفه آروین توسط کانون نمایش‌نامه‌ نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌شود.به گزارش روابط عمومی کانون نمایش‌نامه‌ نویسان و مترجمان تئاتر ایران، در پنجمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌ نویس»، دور جدید از سلسله‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌ خوانی این کانون، نمایش‌نامه‌ی «درماندن در وضعیت آخر» نوشته‌ی شکوفه آروین و با حضور و نمایش‌نامه‌ خوانی نویسنده، ساعت ۱۸:۳۰ روز شنبه ۴ آذر‌ماه ۱۴۰۲، در تماشاخانه‌ی ...
دیدن ادامه ››

پنجمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌ نویس» با حضور و نمایش‌نامه‌ خوانیِ شکوفه آروین توسط کانون نمایش‌نامه‌ نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون نمایش‌نامه‌ نویسان و مترجمان تئاتر ایران، در پنجمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌ نویس»، دور جدید از سلسله‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌ خوانی این کانون، نمایش‌نامه‌ی «درماندن در وضعیت آخر» نوشته‌ی شکوفه آروین و با حضور و نمایش‌نامه‌ خوانی نویسنده، ساعت ۱۸:۳۰ روز شنبه ۴ آذر‌ماه ۱۴۰۲، در تماشاخانه‌ی استاد جوانمرد نمایش‌نامه‌ خوانی می‌شود.

بر اساس این گزارش، در این رویداد فرهنگی‌هنری، نمایش‌نامه‌ها توسط خودِ نمایش‌نامه‌ نویس یا مترجم نمایشنامه، نمایش‌نامه‌ خوانی و ضبط تصویری می‌شود. در نشست‌های پیشین «صدای نمایش‌نامه‌ نویس»، نمایش‌نامه‌ها‌ی «مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش رُخشید فرزین» نوشته‌ی استاد بهرام بیضایی و «هیچ‌کس به ما سلامی نکرد» نوشته‌ی قطب‌الدین صادقی و «امپراطور و آشور» نوشته‌ی فرناندو آرابال و «مَردخوار» نوشته‌ی علی عابدی نمایش‌نامه‌ خوانی شده بود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این نشستِ نمایش‌نامه‌ خوانی می‌توانند در تاریخ یادشده به تماشاخانه‌ی استاد جوانمرد واقع در عمارت خانه‌ تئاتر به نشانیِ خیابانِ استاد نجات‌اللهی، خیابانِ سمیه، پلاک ۲۶۰ مراجعه کنند.

 لازم به یادآوری است، سلسله‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌ خوانی «صدای نمایش‌نامه‌ نویس» به دبیری بهزاد صدیقی و توسط کانون نمایشنامه‌ نویسان و مترجمان تئاتر ایران، در نخستین شنبه‌ هر ماه در عمارت خانه‌ تئاتر برگزار می‌شود.

امیرمسعود فدائی، میثم محمدی و امیر مسعود این را خواندند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
«محاکمه‌ یک جسد» نمایشنامه‌ خوانی می‌شود. | عکس به کارگردانی ابوالفضل همراه«محاکمه‌ یک جسد» نمایشنامه‌ خوانی می‌شود.
نمایش‌نامه‌‌خوانی «محاکمه‌ی یک جسد» به نویسندگی امیر شاملو و کارگردانی ابوالفضل همراه و تهیه‌ کنندگی محسن زارع اشکذری در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه می‌رود.به گزارش روابط عمومی تماشاخانه‌ی ایرانشهر؛ نمایش‌نامه‌خوانی «محاکمه‌ی یک جسد» به کارگردانی ابوالفضل‌ همراه و نقش خوانی امین زندگانی، نصرالله مدقالچی، ابوالفضل‌ همراه، تورج‌ نصر، ارسلان قاسمی، شیما‌ محمدی، عزت الله رمضانی‌ فر، علی عبدالپور‌ و امیر شاملو روز شنبه ۲۷ آبان ساعت ۱۹ در سالن ناظرزاده‌ی کرمانی به صحنه می‌رود.گفتنی ...
دیدن ادامه ››

نمایش‌نامه‌‌خوانی «محاکمه‌ی یک جسد» به نویسندگی امیر شاملو و کارگردانی ابوالفضل همراه و تهیه‌ کنندگی محسن زارع اشکذری در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه می‌رود.

به گزارش روابط عمومی تماشاخانه‌ی ایرانشهر؛ نمایش‌نامه‌خوانی «محاکمه‌ی یک جسد» به کارگردانی ابوالفضل‌ همراه و نقش خوانی امین زندگانی، نصرالله مدقالچی، ابوالفضل‌ همراه، تورج‌ نصر، ارسلان قاسمی، شیما‌ محمدی، عزت الله رمضانی‌ فر، علی عبدالپور‌ و امیر شاملو روز شنبه ۲۷ آبان ساعت ۱۹ در سالن ناظرزاده‌ی کرمانی به صحنه می‌رود.

گفتنی است سایر عوامل این نمایشنامه‌ خوانی عبارتند‌ از: بنیاد هنرمندان مهرآفرین‌ مجری طرح، رضا نعمتیان مدیر تولید، شیما‌ عارف دستیار‌ کارگردان‌ و برنامه‌ریز، بنیامین صیادی‌ نیا مدیر صحنه، علیرضا قلی‌زاده‌ منشی صحنه، گیتی شاکری روابط عمومی، ندا انوش‌ سرپرست گروه موسیقی و نوازنده‌ی ویلون، پویا امام‌ بخش فلوت کلیددار، کیمیا‌ عزیزی ویولن‌ آلتو.

خبر
درباره نمایشنامه‌خوانی اولئانا i
خوانش «اولئانا» از اجرای صحنه‌ای آن جذاب‌تر است | عکس ویدا بابالو گفت:خوانش «اولئانا» از اجرای صحنه‌ای آن جذاب‌تر است
ویدا بابالو، کارگردان نمایشنامه‌خوانی «اولئانا» که به‌تازگی با بازی سام کبودوند و مهدیه نساج در سالن سه پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شد، نمایشنامه‌خوانی این اثر را به مراتب جذاب‌تر از نمایش صحنه‌ای آن توصیف کرد. بابالو در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره دلیل انتخاب این نمایشنامه گفت: من علاقه زیادی به نوشته‌های دیوید ممت و به‌ ویژه «اولئانا» دارم. با هر بار خواندن این نمایشنامه به درک جدیدی از نمایشنامه می‌رسم و زاویه‌های جدیدی از متن برایم گشوده می‌شود که این بر جذابیت اثر می‌افزاید. او ادامه داد: علاوه ...
دیدن ادامه ››

ویدا بابالو، کارگردان نمایشنامه‌خوانی «اولئانا» که به‌تازگی با بازی سام کبودوند و مهدیه نساج در سالن سه پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شد، نمایشنامه‌خوانی این اثر را به مراتب جذاب‌تر از نمایش صحنه‌ای آن توصیف کرد.


بابالو در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره دلیل انتخاب این نمایشنامه گفت: من علاقه زیادی به نوشته‌های دیوید ممت و به‌ ویژه «اولئانا» دارم. با هر بار خواندن این نمایشنامه به درک جدیدی از نمایشنامه می‌رسم و زاویه‌های جدیدی از متن برایم گشوده می‌شود که این بر جذابیت اثر می‌افزاید. او ادامه داد: علاوه بر جذابیت خود متن، فکر می‌کنم ترجمه آقای علی اکبر علیزاد به عنوان بهترین ترجمه موجود این اثر نیز به خاص بودن و اهمیت بیشتر آن کمک شایانی کرده است.


این هنرمند با اشاره به انتخاب بازیگران گفت: این انتخاب براساس ماهیت نمایشنامه و توانایی‌های بازیگران صورت گرفت. به گمانم این انتخاب باعث شد کاراکترها زبان خوبی برای سخن گفتن بیابند و امیدواریم به ذهن و روح مخاطب هم راه پیدا کرده باشند.


بابالو با بیان اینکه طی سال‌های اخیر نمایشنامه‌خوانی با اقبال خوبی مواجه شده است، بیان کرد: نمایشنامه‌خوانی از طرف مخاطبان بسیار حرفه‌ای تئاتر پیگیری می‌شود. اما متاسفانه در بسیاری از موارد با میزانسن، طراحی لباس، گریم و شیوه‌های اجرای صحنه‌ای ترکیب می‌شود که این اتفاق برای این ژانر یک آسیب است.


او ادامه داد: «اولئانا» نمایشنامه‌ای بود که من انتخابش کردم و برایم مهم بود تا بهترین شکل از آن به اجرا دربیاید. به نظر من نمایشنامه‌خوانی «اولئانا» به مراتب جذاب‌تر از نمایش صحنه‌ای آن است؛ چراکه موقعیت و فرم نمایشنامه ایجاب می‌کند تا کاراکترها پشت یک میز بنشینند و دیالوگ بگویند و این اتفاق شاید برای نمایش صحنه‌ای سکون و ایستایی ایجاد کرده و جذابیت چندانی نداشته باشد ولی فرمی است که در نمایشنامه‌خوانی می‌تواند بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.


این هنرمند افزود: همچنین موقعیت کاراکترها به گونه‌ای است که در یک اتاق گیر افتاده‌اند و حالا باید این چالش را حل کنند پس انتخاب من به عنوان کارگردان برای اجرای «اولئانا» نمایشنامه‌خوانی بود تا بتوانم این چالش را پررنگ کنم و به مخاطب انتقال دهم.


او در پاسخ به اینکه «آیا مسائل اقتصادی در اجرانشدن صحنه‌ای کار موثر بوده است یا خیر؟» توضیح داد: باتوجه به دلایلی که با توجه به سکون و ایستایی موقعیت‌ها ذکر کردم، شرایط اقتصادی چندان تاثیری در تصمیم من برای اجرای «اولئانا» نداشت.

کارگردان نمایشنامه‌خوانی «اولئانا» بیان کرد: متن به من می‌گوید که چه کاری به نفعش است؛ البته برای نمایشنامه‌هایی که خودم نوشته‌ام به دنبال اسپانسر مالی هستم تا بتوانم آن‌ها را نیز روی صحنه ببرم اما برای «اولئانا» چنین قصدی ندارم و همچنان فکر می‌کنم هر متنی با توجه به زیرساخت‌ها و شرایطی که دارد خود بازگوکننده فرم اجرایی است و به نظرم یکی از بهترین فرم‌های اجرایی برای این متن نمایشنامه‌خوانی و رادیو تئاتر است.

منبع: صبا خبر